Corpse Skrevet 8. november 2012 #1 Skrevet 8. november 2012 Jeg går nå påbygning på VGS, men dette fungerer ikke helt optimalt for meg. Det er for mye bråk og støy bl. a. da vi er 30 elever i klassen. Det at klassen heller ikke er særlig motivert drar også ned min motivasjon. Derfor lurer jeg på om det er mulig å fullføre første halvår på VGS og ta siste halvår med privatist? Noen som vet noe om dette eller hvor jeg kan finne informasjon om det? Ønsker også å høre om deres erfaringer om å ta fag privat.
Gjest Gaea Skrevet 8. november 2012 #2 Skrevet 8. november 2012 Jeg tar fag som privatist på Sonans, men da er fagene samlet. Om man for eksempel tar faget norsk, tar man vg1- 2 og 3 norsk samlet. Man tar altså et helt fag, det er ikke delt inn i vg1, 2 og 3. Så jeg tenker at det kan være vanskelig, men så vet jeg ikke om det kanskje finnes andre alternativer heller da. Kan heller ikke hjelpe i forhold til hvor man kan få informasjon fra, men det går vel an å spørre på skolen du går på? Mulig det står noe på udir eller privatistweb?
Gjest Blur Skrevet 8. november 2012 #3 Skrevet 8. november 2012 Det er fullt mulig. Men du må lese deg opp på alt på egenhånd og du får jo som sagt NULL hjelp. Håper det løser seg for deg, TS! Bråkete klasse er no dritt!
Gjest Gaea Skrevet 8. november 2012 #4 Skrevet 8. november 2012 Min erfaring er forøvrig veldig positivt. Har hittil hatt flinke lærere, og alle elevene i mine klasser har vært veldig oppmerksomme og rolige - logisk nok når man betaler såpass mye for å gå der. Jeg har også nettstudie i tillegg til klasserom, så jeg kan bestemme mye selv når jeg bruker tid på skole. For meg fungerer nettstudie greit for enkle fag (har hatt samfunnsfag og kroppsøving), men personlig synes jeg ikke man får god nok oppfølging til å kunne ta noe man synes er vanskelig, eller fag man ikke har vært borti før (språk, valgfag osv).
Gjest Gaea Skrevet 8. november 2012 #5 Skrevet 8. november 2012 Jeg tar fag som privatist på Sonans, men da er fagene samlet. Om man for eksempel tar faget norsk, tar man vg1- 2 og 3 norsk samlet. Man tar altså et helt fag, det er ikke delt inn i vg1, 2 og 3. Så jeg tenker at det kan være vanskelig, men så vet jeg ikke om det kanskje finnes andre alternativer heller da. Kan heller ikke hjelpe i forhold til hvor man kan få informasjon fra, men det går vel an å spørre på skolen du går på? Mulig det står noe på udir eller privatistweb? Edit: mulig du mente å bare lese seg opp på egenhånd og ta eksamen som privatist. Hvis man er motivert burde jo det gå og. Du melder deg i hvertfall opp til eksamen på privatistweb.
Corpse Skrevet 8. november 2012 Forfatter #6 Skrevet 8. november 2012 (endret) Det er fullt mulig. Men du må lese deg opp på alt på egenhånd og du får jo som sagt NULL hjelp. Håper det løser seg for deg, TS! Bråkete klasse er no dritt! Har en venninne som har tatt hele året med privatist, så litt hjelp å hente der. Også har jeg en samboer som har gått litt på lærerstudiet, så han er veldig flink til å hjelpe meg. Det er han som hjelper meg med lekser og skolearbeid nå siden jeg ikke får gjort noe på skolen pga. konsentrasjonsvansker. Noen av lærerne jeg har nå er svært dårlig til å forklare bl.a. matte, så der er det samboer som hjelper meg med alt. Ellers går det jo ann å lese seg opp på en del på Internett. Kanskje jeg skal ordne med en avtale med rådgiver, kanskje hun har litt peiling på privatist. Endret 8. november 2012 av Corpse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå