Gå til innhold

Hyppig vannlating om natten

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg må alltid på do om natten. På de verste nettene kan jeg være oppe 3-4 ganger for å gå på do. En helt vanlig natt er jeg oppe to ganger (avhengig av hvor lenge jeg sover) for å tisse.

Først nå har jeg skjønt at dette kanskje ikke er normalt ( er 30år) Heg unngår te/kaffe på kveldstid og unngår å drikke noe ett par timer før sengetid. Jeg tømmer alltid blæren når jeg skal legge meg.

Noen andre som sliter med det samme? Kanskje 1-2 ganger i måneden har jeg netter hvor jeg sover fra a til å uten å våkne og bli forstyrret av dotrangen, og det er så deilig!

Noen tips eller råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som du lider av overaktiv blære. Det er mye info om dette om du googler.

Hvordan er det på dagtid, da? Går du veldig ofte på do da også? Mer enn 8 vannlatinger i døgnet tyder på at du har overaktiv blære.

Et tips er å trene opp blæren ved å holde deg. Gå på do til faste tidspunkt, og avstanden mellom tidspunktene gradvis.

Jeg sliter selv med det samme, men hos meg er det dagtid som er verst.

Anonym poster: d54e66f4eeda602be8fcf5f194d020a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du lider av overaktiv blære. Det er mye info om dette om du googler.

Hvordan er det på dagtid, da? Går du veldig ofte på do da også? Mer enn 8 vannlatinger i døgnet tyder på at du har overaktiv blære.

Et tips er å trene opp blæren ved å holde deg. Gå på do til faste tidspunkt, og avstanden mellom tidspunktene gradvis.

Jeg sliter selv med det samme, men hos meg er det dagtid som er verst.

Anonym poster: d54e66f4eeda602be8fcf5f194d020a5

Googlet litt med fant liksom ikke noe navn på tilstanden. Leste en annonse på dansk og der kaller de det visstnok polyuri.

Går vel kanskje ofte på toalettet i løpet av dagen også,har ikke holdt så mye oversikt.

Når jeg våkner på morgenen er jeg som regel sprengfull og klarer knapt å holde meg. Må bare løpe på do før det går i pysjen.

Men jeg kan også våkne ett par ganger om natten og kjenne at det sprenger skikkelig men så sovne igjen før jeg går på do, og da klarer jeg å hold meg selv om jeg sover.

Synes det er litt kjekt å høres andre erfaringer og tips rundt dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hold deg!!!! Det kan forverre eller i verste fall føre til inkontinens. Må du bare litt tisse skal du vente, men når du må så må du ikke holde deg lenger.

Legg merke til hvor mye du drikker, hvor mye som kommer ut og hyppigheten på toalettbesøkene.

Drikker man bare 1 liter om dagen er det jo ikke rart at man bare tisser to ganger om dagen. Drikker man 8 liter må man jo selvfølgelig oftere.

Anonym poster: 9af250108d33f17de72dc51047c23506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

Blæren skal ikke bli for full da det kan føre til urinkontinents, som det nevnes ovenfor. Jeg slet selv med det samme, og vet hvor irriterende og slitsomt det er. For min del løste det seg ved at jeg fikk innlagt permanent urinkateter pga. urinretensjon som bivirkning av en medisin, og nå sover jeg hele natten igjennom siden blæren tømmes av seg selv. Blæren tømmes jo kontinuerlig med innelagt kateter. Du kan se på blæren som en muskel. Hvis du tømmer blæren ofte, krymper blæren og om du forsøker å holde deg litt og litt, vil den utvide seg - innenfor gitte grenser selvsagt. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...