Gå til innhold

Hva ser du etter i ny oppvaskmaskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal antagelig kjøpe ny oppvaskmaskin og er litt usikker på hva jeg skal se etter. Hvilke kvaliteter synes du er viktig i en oppvaskmaskin?

Så langt vet jeg at jeg vil ha en integrert, og med lavt støynivå. Hva skiller de dyrere modellene fra de billigere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som skiller dyre og billige maskiner merket, vaskeevne, tørkeevne, kapasitet, innvendig utforming, energi-, og vannforbruk, eventuell vasketid og øvre finesser :)

Når jeg kjøper sånt sikter jeg meg alltid inn på "de store" kjente, Asko, Miele, Aeg, Electrolux etc.

Det er jo klart man alltid har fem års reklamasjonsrett uansett hva man kjøper, men det er faktisk stor forskjell på kvaliteten på de billigste, og spesielt billigmerkene og de som er litt dyrere. Er jo ikke så praktisk å rive ut maskina fra innredningen for service :)

Skrevet

Jeg ville sett på detaljer som at øverste kurv kan heves og senkes - av hensyn til vinglass og større tallerkener f.eks, om den er lett å rengjøre (filter), om den er enkel å betjene og om den har skyllemuligheter og flere temperaturvalg - og om tiden programmene tar.

Dessuten hadde jeg sett på hvor mye den bråker, men det har du jo nevnt selv.

Skrevet

Signerer de øvrige.

Og ikke undervurder hurtigprogrammer, det er utrolig praktisk!

• Liker 1
Gjest Funky Punk
Skrevet

Jeg ser etter hvor god plass det er i den og andre smarte løsninger.

Sist jeg kjøpte så gikk jeg for en av de billigste modellene, rett og slett fordi den passet mitt behov.

Den fungerer like fint i dag som da jeg kjøpte den for 6 år siden

Skrevet (endret)

Takk for mange svar :) Synes dere det er en fordel med mange ulike programmer og temperatur-innstillinger, eller bruker dere bare stort sett de samme programmene hver gang?

Edit: Jeg ser at det koster mer for de med mange program/temperaturvalg.

Endret av flickan
Skrevet

Støy, energiforbruk og "innredning" er det jeg er mest opptatt av. Jeg gremmer meg halvt til døde over oppvaskmaskinen mine foreldre har på hytta. Bestikket skal ned i en kurv, hvor det er ett lite hull pr del.. Som i tillegg er litt for lite til bestikket (som er et helt standard ikea-bestikk, ikke noe uvanlig stort i det hele tatt). Så da må man presse bestikket nedi, og så bruke kraft for å rive det løs når man skal ta ut igjen...

Jeg er veldig fornøye med min Miele-maskin. Der legges bestikket i en helt egen skuff, ikke en kurv. Synes det er utrolig praktisk og greit.

Anonym poster: 50e47787d45b8c15c236e81a4cf3ec2b

Skrevet

Personlig så ser jeg ikke nytten i en zillion program, bruker stort sett et kraftigere program når det er mye kasseroller og ting som har stått litt for lenge.. ellers kjører jeg på det vanelige, alltid. Eventuelt kortprogram om det er en spesiell grunn for det. Men så har jeg kanskje ikke så avanserte behov heller da :P

Merk at det også som sagt er et kapasitetsskille på maskiner. Enkelte er 87cm og går akkurat inn under en standard kjøkkenbenk, mens enkelte kan justeres ned til rundt 75cm og har derav dårligere kapasitet.

Skrevet

Jeg bruker bare to programmer: økonomi og finvask. Og finvask bare en-to ganger i året.. Så for meg er alle programmene temmelig bortkastet. Tror nok det er slik for de fleste.

Anonym poster: 50e47787d45b8c15c236e81a4cf3ec2b

Skrevet

Ja, det var det jeg og tenkte. Har alltid hatt lyst på en Miele-maskin, men de mest avanserte der koster jo en formue. Så da blir det valget mellom en litt enklere modell (med få programmer) eller en avansert modell i et annet merke.

Skrevet

Jeg har vel 4 ulike program på min maskin, bruker stort sett bare 3 av de, og har aldri savnet noe annet.

Kraftig program når det er mye gryter/former og panner som er ekstra skitne.

Vanlig program til full maskin som ikke er veldig skittent

Kortprogram når det ikke er helt fullt, eller ikke veldig skittent (er primært tørketiden som er kort, og maskinen vasker bra uansett)

Praktisk innredning og god plass er viktigst.

Mitt bestikk står i kurv, men jeg kan velge om jeg vil ha "romdeler til hver del" eller åpen kurv. Fungerer veldig greit.

Et par maskiner jeg har vært borti som har hatt egen bestikkskuff synes jeg tar plass i høyden fra glass etc. Men det må man se utfra eget behov.

Skrevet

Den viktigste kvaliteten er at den vasker koppene mine.

Skrevet

Jeg har vel 4 ulike program på min maskin, bruker stort sett bare 3 av de, og har aldri savnet noe annet.

Kraftig program når det er mye gryter/former og panner som er ekstra skitne.

Vanlig program til full maskin som ikke er veldig skittent

Kortprogram når det ikke er helt fullt, eller ikke veldig skittent (er primært tørketiden som er kort, og maskinen vasker bra uansett)

Praktisk innredning og god plass er viktigst.

Mitt bestikk står i kurv, men jeg kan velge om jeg vil ha "romdeler til hver del" eller åpen kurv. Fungerer veldig greit.

Et par maskiner jeg har vært borti som har hatt egen bestikkskuff synes jeg tar plass i høyden fra glass etc. Men det må man se utfra eget behov.

Veldig enig i denne - Mamma har bestikkskuff og jeg syns den er upraktisk og kronglete, men hver sin smak.

De maskinene jeg har vært mest fornøyd med er Whirlpool faktisk, og de har vært midt på treet i pris.

Skrevet

Hade jag köpt en idag hade jag köpt en Miele, de tillverkar maskiner till proffs, sjukvård och annat och har en hel del av detta med sig in i sina "konsumentmaskiner". Behövs heller inte många program utan som många skriver så använder man bara 2-3 program.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg kjøpte en rimelig Bosch. Hadde i grunnen aldri kjøpt oppvaskmaskin selv fordi jeg hadde bodd i møblerte kollektiv det meste av tiden, og tenkte ikke stort over hva jeg faktisk så etter.

Kjøpte en med 48 dB, og den bråker altfor mye! I tillegg bruker den vanvittig lang tid, da det ikke finnes noe hurtigprogram på den, ei heller noe økonomiprogram.

Innredningen er også håpløs. Jeg ville hatt et "overheng" hvor det gikk an å legge langt salatbestikk og ting som stekespader, sleiver osv. Det er heller ikke plass til store glass, og jeg foretrekker helst store krus og glass.

Det bør også være en innredning som gjør at man kan vaske vinglass med stett, dype boller osv.

Endret av Badabing
Skrevet

Vi kjøpte en litt dyr Asko, integrert oppvaskmaskin for et års tid siden.

Den har egen bestikkurv og faktisk tre etasjer med plass til øvrig oppvask. Vi er veldig fornøyd. Den er utrolig stillegående, noe som var veldig viktig da 1. etasje er et allrom, ikke helt adskilt kjøkken og stue.

Anonym poster: c6cfd80813a08888714a2a578a0ee7ca

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...