Gå til innhold

Lærere: Hva gjør man når systemet svikter elevene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler meg rådvill og alene og trenger noen innspill. Må en bare akseptere at noen skoler er dårligere på spes-ped enn andre, eller skal en som ansatt også kunne stille krav til kvaliteten på undervisningen til elevene? Hva kan en gjøre når en føler at ledelsen og systemet svikter?

Jeg jobber på en barneskole i et utkantstrøk. Jeg har en elev på småtrinnet med store behov, blant annet store lese- og skrivevansker, samt et fysisk handicap som gjør det sosiale samspillet vanskelig. H*n er urolig og ukonsentrert, og ligger minst 2 år etter i det faget jeg underviser i. H*n har bare 3 timer med spes-ped i uka, ellers er h*n inne i klasserommet. Ingen assistent. Jeg har ikke noe som helst å tilby denne eleven, da det er en lang rekke med andre kasus i klasserommet som også krever ekstra oppfølging. Denne eleven er i evige konflikter og slåsskamper med endel av klassekameratene sine, og store deler av timen kan gå med til konflikthåndtering.

Det er kaos og uro i klasserommet, og ved to anledninger har jeg gått gråtende ut av klasserommet etter endt undervisning (elevene har ikke merket dette). Jeg gråter fordi jeg kommer til kort, fordi jeg vet at det jeg blir satt til å gjøre mot denne eleven er feil, og fordi det eksploderer i hodet mitt av all uroen. De andre elevene er blitt litt apatiske, og læringsmiljøet er elendig.

Jeg har sagt til ledelsen flere ganger at dette er uholdbart, og at den stakkars eleven må få et annet tilbud. Det finnes ikke ressurser, sier de. Jeg har spurt hva som skal være mitt mål for h*n, men det er visst oppbevaring. Jeg bruker derfor mye tid hver time på å få denne eleven til å sitte stille og tegne. Når h*n bråker (som h*n selvsagt gjør siden h*n føler seg urettferdig behandlet) må h*n på gangen, fordi jeg ikke har noen andre hjelpemidler til rådighet. Denne behandlingen av barn går naturligvis helt på tvers av mine verdier, og jeg er fortvilet. Dessverre for eleven kommer h*n fra et ressurssvakt hjem som ikke forstår at de må klage på situasjonen. Hva kan og bør jeg gjøre?

Oppå det hele er også spes-ped-læreren blitt langtidssymeldt (klasserelaterte årsaker, forøvrig), og det vil ikke bli satt inn vikar i de få timene som eleven min så sårt trenger.

Skal det norske skolen være sånn??? Jeg er bare midlertidig ansatt og har varslet at jeg ikke ønsker å jobbe der mer, men de finner ingen erstattere. Enn så lenge må jeg derfor holde ut, men det sliter på psyken min.

Anonym poster: 37020b82d7a2af377e8b48410023a456

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at du reagerer, og nei det skal ikke være sånn. Denne skolen bryter loven. Foreldrene må klage, men heldigvis for mange skoleeiere mangler mange foreldre ressurser og vet ikke hvordan. Du som lærer kommer i skvis mellom lojalitet til sin leder og lojalitet til elevenes rettigheter. Det du bør gjøre er å si fra til foreldre og ppt. Du skal vel straks skrive halvårsrapport, der kan du synliggjøre dette, eller skriv en ny ped. Rapport til hjem og ppt der du redegjør for at eleven trenger noe annet fordi opplæringen ikke er forsvarlig per i dag.

Anonym poster: 903ca98c6ab069184fd9b7cb3560f1ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...