latterbox Skrevet 8. november 2012 #1 Skrevet 8. november 2012 Hei jeg jobber i en kontorjobb og har nå hatt ryggproblemer en god stund. Har derfor fått en legeerklæring fra kiropraktor som jeg ser regelmessig. Denne skal jeg vise til arbeidsgiver for å få dekket ny stol. Det som er problemet er at jeg er litt usikker på hvilken stol jeg skal be om og hva slags rettigheter jeg har i denne sitasjonen. Legen anbefalte og ta en titt hos ulike forhandlere, eller få nøytrale(spesialister) til å utale seg om. Når jeg spurte hvor jeg kunne finne disse nøytrale spesialistene (som ikke bare ville selge dyreste stol) henviste han meg bare til å google god stol for vond rygg. Det har jeg nå gjort å kan ikke helt si at jeg blir helt klok på det. Mange forskjellige å ikke godt å vite hva som passer akkurat meg. Om noen som har peiling leser dette så har jeg plager med “høye skuldre” stiv nakke og korsrygg og generelt stiv. Noen ganger knaker det i rygger når jeg røyser meg fra min nåværende stol. Jeg tenker selv at jeg burde ha støtte i korsryggen da det er der mye av smerten sitter. Men flere plasser ser jeg anbefalt stoler uten rygg. For å oppsummere spørsmålet mitt er det noen som har noen tips, råd og erfaringer i denne sammenheng? Og hva skjer om jeg endrer mening om en stol arbeidsgiver kjøper, kan jeg da angre og få en ny? Jeg bor forresten i Bergen om noen har tips om plasser jeg kan dra for å prøvesitte ergonomiske stoler er det fint..
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #2 Skrevet 8. november 2012 Hvis jeg ikke husker helt feil kan din arbeidsgiver få refundert utgifter til egronomiske tiltak hvis du har legeerklæring på behovet. Mulig dette bare gjelder i staten/IA-bedrifter, men virksomheten du jobber i har sikkert en HR-avdeling eller en HMS-person som kan svare på sånt. Enkelte steder i staten har man også fysioterapeut som kan vurdere arbeidsstilling, bordhøyde mv. Anonym poster: 805f8c37a4573d8cf063ece0f5086230
latterbox Skrevet 8. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2012 Jobber i det private markede så vet ikke helt hva jeg har krav til eller hva som er vanlig. Jeg vet at en kollega hadde rygg problemer og fikk bare en stol utdelt, som riktignok var bedre for han da. Men tenker det kanskje er best å få en som er tilpassa etter behov. Så er litt redd for å ende med en tilfellig som ikke er helt optimal. Mener ikke å høres kresen ut. Men dette er ganske viktig når du sitter hele dagen på rompa!
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #4 Skrevet 8. november 2012 Hør med HMS avdelingen på jobben din. Arbeidsgiver er pliktig til å legge til rette for deg, men ikke nødvendigvis la deg velge ut stolen selv. Mange bedrifter har avtaler med stolleverandører, og egne ergoterapauter som kommer og ser på hva som kan gjøres på din arbeidsplass. Her er det mange som har fått en Backapp, altså en ryggløs krakk man stiller litt høyt, og som er litt ustabil slik at man får trent magen og ryggen litt ved å måtte stabilisere selv. Jeg hadde en slik selv på gamle jobben, var fornøyd med den. De fleste har en vanlig stol i tillegg de kan sette seg på innimellom. Ellers anbefaler jeg virkelig å få en heve-og-senkepult, og bruke denne flittig. Det er bedre for ryggen å stå enn å sitte. Selv står jeg så mye som mulig på jobb. Jeg sitter som regel bare når det er møter, og i lunsjen. Det hender jeg står hele dagen. Noen ganger får jeg vondt i føttene, da setter jeg meg. En av fordelene med å stå er at man da har lettere for å bevege seg. Terskelen for å gå bort til en kollega og spørre om noe i stedet for å skrive mail eller bruke IM er langt lavere når man står enn når man sitter. "Jammen, da må jeg jo REISE meg" er ikke lenger noe man tenker.. Variasjon er tingen. Jeg ville bedt om en heve-senke-pult (og gjerne en stå-matte, spesielt laget for å stå på), og enten en slik krakk eller en god stol. Anonym poster: 48aa2770ffde4126d8559df07e700a81
Sophie-Ann Skrevet 9. desember 2013 #5 Skrevet 9. desember 2013 Tråden er ryddet for reklame Sophie-Ann, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå