Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Takk for at dere klikket dere inn i tråden min. :)

Jeg har et lite dilemma. Jeg begynte å studere psykologi i høst. Jeg begynte på et årsstudium slik at jeg kunne se det litt an hvordan jeg likte studiet og om jeg eventuelt ville fortsette. Jeg skal selvsagt fullføre dette året, men jeg begynner å bli usikker på om det virkelig er psykologi jeg vil studere.

Jeg er veldig interessert i mennesker, menneskers utvikling, men samtidig syns jeg at kjedelig huske-stoff er greit å lese. Siden jeg er usikker på jobbmulighetene etter jeg har en mastergrad eller profesjonsutdannelse innenfor psykologi, ser jeg på muligheten for å studere noe annet der man er mer garantert en god jobb. Et av kriteriene er selvfølgelig god lønn, og det andre er at jeg kan jobbe fra hjemplassen min som er en relativt mindre by. Det må med andre ord være arbeidsmuligheter på bygdene og litt lengre ut på landet, ikke bare i storbyen.

De fagene jeg likte best på vgs var norsk, psykologi, samfunnsfag, og rettslære. Jeg trives best med samfunnsfag egentlig. Men jeg vet ikke om jeg vil studere statsvitenskap liksom, tror kanskje ikke det er helt meg. Har tenkt lenge på juss, men av en eller annen grunn er jeg litt redd for å starte på juss. Jeg ser for meg at det er utrolig vanskelig, og i hodet mitt har jeg denne oppfatningen om at du må være helt sinnssykt smart for å studere det. Samt at du må være ekstremt konkurransemenneske. Det er så vanskelig for jeg skal ærlig talt si at jeg ikke vet noe om studiet heller.

Problemet er vel egentlig at jeg ikke vet hva jeg interesserer meg for, eller hva jeg kunne tenkt meg å studere. Jeg syns psykologi er helt greit, men jeg bare lurer på om det er noe "annet" der ute, som er bedre. Det må ikke være noe matematisk - jeg er utrolig dårlig i matte. Lett matte sånn som P-matte på vgs kan jeg håndtere.

Så, det er min situasjon. Noen synspunkter? Tusen takk på forhånd :)

Anonym poster: d90ff2d4cde013d2a9d9dad3a2d7355d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier du er interessert i mennesker og menneskers utvikling. Hva med spesialpedagogikk? Eller noe i den duren?:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...