Gå til innhold

Forsegle vegg mot nabos røyking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til hvordan best tette vegg mot nabo så det ikke kommer røyklukt inn til soverommet vårt, som har en vegg mot røykende nabo?

Veggen er nå bjelkelag>gipsplate>mdfplate.

Før var det glassfiberstrie, var ikke noe lukt da, vi har nettopp pusset opp. Har forsøkt akryl fugemasse bak lister.

Hjelp!

Anonym poster: f8248530492eebba62349e991aed7c9c

Videoannonse
Annonse
Gjest hedgepig
Skrevet (endret)

Tenkte akryl i alle overganger jeg også. Har dere brukt nok akryl?

Klarer dere å kjenne hvor lukta kommer fra? Ved taket, i hjørnene, ved gulvet?

Midt på veggen? Det er enkelt lag med gips?

Er det gipset pga lydisolasjon? Er det utført av fagfolk eller ufaglært?

Endret av hedgepig
Skrevet

Hva med å tipse utleier om at naboen røyker? Om naboen leier da.

Om nabo eier leiligheten, er den ikke så attraktiv på markedet etterpå om den er gjennomstinket.

Anonym poster: 56fee040fe394497e3ebce9671f8b232

Skrevet

Alle enhetene er selveiere. Naboen skal ikke flytte så tenker ikke på lukt ved salg.

Skrevet

Tenkte akryl i alle overganger jeg også. Har dere brukt nok akryl?

Klarer dere å kjenne hvor lukta kommer fra? Ved taket, i hjørnene, ved gulvet?

Midt på veggen? Det er enkelt lag med gips?

Er det gipset pga lydisolasjon? Er det utført av fagfolk eller ufaglært?

Hvilke andre overganger enn bak lister? Har brukt en del akryl, tre tuber på en vegg. Kan jo kjøre på mer såklart, hvis det vil hjelpe. Vanskelig dette!

Gipset av ufaglært (gubben), to lag pga lydisolasjon. Gipsplatene går ikke helt til topp og bunn, der er det nå akryl. Og så lister over. Skal overganger på gipsplater gjøres noe med?

Jeg kjenner ikke hvor lukten kommer fra. Bør kanskje utforske mer.

Skrevet (endret)

Er dette et nytt bygg eller et eldre?

Du kan jo forsøke å sette en skål med eddik på soverommet. Det nøytraliserer lukten.

Endret av MicroLinux
Skrevet

Hverken gipsplater eller mdf er vel diffusjonstette? Tror røykpartikler er meget små, så det er vel egentlig bare dampsperre som stopper slikt 100%.

Skrevet

Er dette et nytt bygg eller et eldre?

Du kan jo forsøke å sette en skål med eddik på soverommet. Det nøytraliserer lukten.

Trebygg fra ca 1950.

Eddik er bare plaster på beinbrudd, de skadelige partiklene vil fortsatt sveve på mitt soverom. Æsj. Men takk for forslag, setter pris på alle.

Skrevet

Hverken gipsplater eller mdf er vel diffusjonstette? Tror røykpartikler er meget små, så det er vel egentlig bare dampsperre som stopper slikt 100%.

Hva kan vi bruke som dampsperre da? Male på baderomsmembran? Plater kanskje?

Skrevet

En dampsperre er rett og slett en litt tykk plastfolie. Det den vanligvis blir brukt til, er i ytterveggene i et hus. Den hindrer vanndamp (som er en gass) fra innelufta, i å trenge ut i ytterveggene. Hadde ytterveggene ikke hatt dampsperre, ville vanndamp kondensert til vann igjen (på grunn av synkende temperatur), inne i veggen, og du hadde fått råteskader. Usikker på hvordan det fungerer mellom to seksjoner som her, for her er det jo neppe snakk om yttervegger. Det fins alternativer til dampsperre, kalt "dampbremser" - de skal være delvis diffusjonsåpne, men jeg vet ikke helt hvordan de funker.

Jeg hadde tatt en tur innom en trelasthandel (byggmakker o.l.) og spurt de, eller kanskje spurt på dette forumet.

Skrevet

Dampsperre er et eget produkt, som nevnt en plastfolie. Denne legger du bak gipsplatene. Har aldri erfart at lukt går gjennom vegger på denne måten, høres jo nesten merkelig ut. Er det kun gipsen dere har gjort selv, resten av veggen er fra eksisterende vegg?
  • Liker 1
Skrevet

Dampsperre er et eget produkt, som nevnt en plastfolie. Denne legger du bak gipsplatene. Har aldri erfart at lukt går gjennom vegger på denne måten, høres jo nesten merkelig ut. Er det kun gipsen dere har gjort selv, resten av veggen er fra eksisterende vegg?

Ja, men er jo bare tynne fjøler innerst ser det ut til. Bygget i ca. 1950. Tror ikke det er noe sperre utover de fjølene. Vi rev av alt inn til denne fjølveggen, og startet der med å legge to lag gips. Veggen er litt høyere enn standard gipsplate så er 3-4 cm klaring over og under, hvor fjølveggen enda syntes. Det er nå fylt med akryl (tips fra byggforretning).

Skrevet

Denne kan kanskje gi noen svar.

Sier her at overganger vegg-tak/gulv kan være problem (det har vi gjort noe med ) og rørgjennomføringer. Det er noe elektrisk plunder på veggen som kanskje ikke har god nok tetting, skal se om det passer med akryl der. Ellers må jeg høre med elektriker før jeg måker det fullt av akryl. Sto også at røykfylt rom er like farlig som asbest... Sånn egentlig, så burde det vært naboen som produserer stanken som burde revet vegger osv for at ikke deres røyk skal sive over til andre.. feil at vi må bruke tid og penger på det. Sånn egentlig.

Skrevet

Sier her at overganger vegg-tak/gulv kan være problem (det har vi gjort noe med ) og rørgjennomføringer. Det er noe elektrisk plunder på veggen som kanskje ikke har god nok tetting, skal se om det passer med akryl der. Ellers må jeg høre med elektriker før jeg måker det fullt av akryl.

Sto også noe om undertrykk og ventilasjon. Ikke helt lett å få bukt med problemet i gamle bygg, er jeg redd.

Sto også at røykfylt rom er like farlig som asbest... Sånn egentlig, så burde det vært naboen som produserer stanken som burde revet vegger osv for at ikke deres røyk skal sive over til andre.. feil at vi må bruke tid og penger på det. Sånn egentlig.

Du kan så si. Kan ikke fatte og begripe folk som røyker ut leiligheten sin, skal de engang selge, vil denne lukta sitte godt inngrodd i vegger og tak. I gamle bygg slik som her, får også naboene verdiforringelse på grunn av galskapen.

Skrevet

Sto også noe om undertrykk og ventilasjon. Ikke helt lett å få bukt med problemet i gamle bygg, er jeg redd.

Du kan så si. Kan ikke fatte og begripe folk som røyker ut leiligheten sin, skal de engang selge, vil denne lukta sitte godt inngrodd i vegger og tak. I gamle bygg slik som her, får også naboene verdiforringelse på grunn av galskapen.

Vi hadde ikke problemet før vi pusset opp, da var det glassfiberstrie på veggen og list/vegg overgang var malt tett. Så det må da gå an å kline på ett eller annet som gjør det potte tett!

For vi skal ikke ha verdiforringelse! Beklager, men jeg blir så irritert. Gubben vil vi skal leie snekker til å fikse det, bruke titusener på det. Burde viderefakturert naboen.

Skrevet

Aha! Kanskje vi bare kan male hele veggen inkl overgang til lister? Maling (vannbasert) er det lukt-tett??

Skrevet

Aha! Kanskje vi bare kan male hele veggen inkl overgang til lister? Maling (vannbasert) er det lukt-tett??

Tror du bør gå for noe annet enn vannbasert. Man bruker jo vannbasert på murvegger, fordi den malingstypen puster (..diffusjonsåpen?). Det er akkurat det du ikke vil ha her (jeg gjetter på at pustende maling også vil ha en tendens til å slippe gjennom lukt).

• 11 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2012 den 22.07):

Noen som har tips til hvordan best tette vegg mot nabo så det ikke kommer røyklukt inn til soverommet vårt, som har en vegg mot røykende nabo?

Veggen er nå bjelkelag>gipsplate>mdfplate.

Før var det glassfiberstrie, var ikke noe lukt da, vi har nettopp pusset opp. Har forsøkt akryl fugemasse bak lister.

Hjelp!

Hva ble enden på visa? Jeg har samme problem nå og holder på å bli splitter pine gal! 
Har tetta med vindustetning i sprekker, men det kommer fortsatt lukt. Så må vel opp med listverket og tette mellom gulv-vegg-tak. Men med hva?? 

TAKK! 

Skrevet
mariba skrev (55 minutter siden):

Hva ble enden på visa? Jeg har samme problem nå og holder på å bli splitter pine gal! 
Har tetta med vindustetning i sprekker, men det kommer fortsatt lukt. Så må vel opp med listverket og tette mellom gulv-vegg-tak. Men med hva?? 

TAKK! 

Snakket med naboen? 

Anonymkode: d9563...e2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...