Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har i flere år lekt med tanken på å ta realfag. Greia er at jeg aldri har vært særlig god i P-matte. Jeg klarte gode karakterer (5) hvis jeg bare gadd å lese, men la aldri noe særlig hjerte inn i det, og har derfor 3 i standpunkt. Noen her som har trodd de er dårlige i matte, men lagt sjela si inn i realfag, og faktisk fått det til? Hvis jeg jobber flere timer om dagen, da må jeg vel forstå?

Akkurat nå studerer jeg noe jeg ikke vet om jeg vil fullføre. Er på første året. Skal fullføre året selvsagt, men vurderer å ta en pause og prøve meg på realfag... Hvor vanskelig ER R1-matte med undervisning og nok jobbing med det?

Anonym poster: 6deb1c5d9f8005696d1769c81c9ee266

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var elendig på ungdomsskolen. Lå som regel på 3-4, klarte i blant å karre meg til noen 5-ere på prøver. Da jeg kom på videregående hadde jeg T og R1. Endte på 5, men var nær 6-eren i begge. Tar i dag R2 som privatist, alene og uten store problemer. Med undervisning og nok jobbing er det absolutt ikke umulig. For min del tror jeg det endret seg da jeg begynte å jobbe med faget, ikke bare det læreren ber om at man gjør, men nok til at jeg oppriktig forsto det.

Skrevet

Hvis grunnen til dårlig resultat i P-matten er at du ikke var motivert, så kan det godt hende du likevel egner deg for realfag. Hvis resultatet skyldtes at du rett og slett ikke fant matte fornuftig overhodet og slet enormt med forståelsen - vel, da KAN det hende du har modnet, men sannsynligvis vil du slite litt.

Men det er jo bare å prøve? Les deg opp på T-matte først (hvis det er en stund siden du har hatt P-matten), kjøp en bok i R-matte og se om det virker overkommelig.

Jeg syns ikke R-matte er vanskelig i det hele tatt, men det var tungt i begynnelsen (hadde da hatt noen friår helt uten matte), før det plutselig løsnet. Jeg har alltid gjort det greit i matte da, men de siste 2 årene har jeg virkelig begynt å like matte veldig, veldig godt og jeg angrer på at jeg studerer økonomi og ikke matte. ;) Matte er helt klart et modningsfag, og ens forhold til matte kan endre seg etterhvert som man får teken på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...