Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har en felleskonto som vi bruker. Vi setter inn likt beløp hver måned, og ut av den går ting som mat, bolig og ting vi gjør sammen (kino osv).

Nå skal jeg på ferie i en uke, og han får sin mor på besøk i 6 dager.

Hun har så dårlig råd om dagen, så jeg vet at min samboer pleier å spandere mat osv på henne når hun er på besøk. Dette er helt greit for meg, for han pleier å bruke sine egne penger på dette.

Men denne gangen tror jeg han kommer til å ta det ut av felleskontoen vår, for han har litt dårlig råd selv om dagen.

Så, over til hva jeg lurer på:

Hvordan kan jeg legge fram at han ikke får bruke penger fra felleskontoen vår til middager med moren sin osv?

Jeg har nemlig ikke råd til å spandere mat på svigermoren min mens jeg må bruke mine egne penger på meg selv når jeg er på ferie.

De pengene er jo våre, og skal brukes på oss, ikke andre.

Noen som skjønner mitt dilemma? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare si det slik du sier det her da? Rett fram... :klø:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jo, jeg kan jo det. Men han syns jeg er litt gnålete og gjerrig noen ganger.

Han sier at jeg ikke er så "varm" og hjertevennlig osv. Noe i den duren der.

"Noen ganger er du så kald altså. Du vet ikke hvordan det er du å ha dårlig råd og nesten ikke penger til mat" kommer han med da...

Jeg må være ærlig.. ja, jeg vet det.

Skrevet

Synes ærlig talt du er litt gjerrig her. Du får jo ikke dårligere råd av at han spanderer litt mat på moren sin, du setter jo like mye inn på felleskonto uansett. Om han bare lager vanlig middag hjemme sammen med henne for de pengene er det erlig talt ikke mere enn hva man vil gjøre for en hvilken som helst gjest. Man nekter jo ikke akkurat overnattingsgjester å forsyne seg i kjøleskapet. Men om han tar henne med på fin restaurant for felles penger blir jo saken en litt annen.

Vær litt raus, det kommer tilbake til deg selv :)

Skrevet
Synes ærlig talt du er litt gjerrig her. Du får jo ikke dårligere råd av at han spanderer litt mat på moren sin, du setter jo like mye inn på felleskonto uansett. Om han bare lager vanlig middag hjemme sammen med henne for de pengene er det erlig talt ikke mere enn hva man vil gjøre for en hvilken som helst gjest. Man nekter jo ikke akkurat overnattingsgjester å forsyne seg i kjøleskapet. Men om han tar henne med på fin restaurant for felles penger blir jo saken en litt annen.  

Vær litt raus, det kommer tilbake til deg selv :)

:enig_animasjon:

Skrevet

Vet du hva? Jeg synes du er både gjerrig og kald som ikke tillater samboeren din å bruke deres felles penger på svigermor. Hun har jo generelt dårlig råd, og han vil glede henne når hun er på besøk.

Er du så gnien at du skal nekte ham det fordi noen av dine penger er med på å dekke det?

Å tenke sånn hadde ikke falt meg inn engang!

Skrevet

Enig med Nabodama.

Du er gnien og snerpete.

Gjest Skrållan - ikke innlogget
Skrevet

:o

Matutgifterved besøk dekkes da selvfølgelig av felles konto, noe annet hadde da ikke falt meg inn engang!

Skrevet

Jeg pleier ikke å forvente at folk som kommer på besøk skal ha med seg mat. Det pleier heller ikke å være sånn at jeg nødvendigvis kjøper mat med penger fra min lønnskonto når mine venner/familie er på besøk... Selv om jeg ikke er overbegeistret for svigermor, unner jeg henne et måltid mat :P

Med mindre dama har for vane å spise og drikke for flere tusen i uken, ser jeg ikke helt problemet. Jeg synes også dette vitner om smålighet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Må si jeg ble sjokkert! Unner du virkelig ikke kjæresten din å få lov å passe godt på sin mor når hun kommer på besøk? Det synes jeg er forferdelig, tenk så nedverdigene for ham å ikke kunne gi moren god mat og drikke når hun er på besøk! Beklager å si det, men jeg synes at du er en super egoist!

Skrevet

Si til mannen din at han gjærne må bruke penger på mor, det skulle bare mangle, men at han må passe på at forbruket ikke blir så høyt at det går ut over regninger som skal betales.

Prøv å gi inntrykk av at det gleder deg at han spanderer litt på svigermor, tenk hvor glad og overrasket han blir da over sin gjerrige samboer da :wink:

Selv pleier jeg å handle litt mat når jeg besøker venner hvis jeg vet at de har dårlig råd akkurat da, ikke for at jeg må, men det går begge veier. Hender jo jeg også har dårlig råd..

Skrevet

Gjerrigknark. Forøvrig enig med den siste. Klart han kan bruke penger fra felleskonto til mat selv om du ikke er der. Klart gjester får mat av felleskontoen. Men han må passe på å ikke tømme den, og ikke kjøre biff og rødvin hver dag..

Gjest Madam Felle
Skrevet

Trodde ikke noe kunne overraske meg mer her inne, men dette klarte det. :o Går det virkelig an å tenke i de baner i det hele tatt? Er sjokket, unnskyld meg, men forventer du at hun tar med seg mat selv når hun kommer på besøk?

Gjest Anonymous
Skrevet

Oi :o

Her var det mye negative tilbakemeldinger gitt!

Ok, jeg tar det til meg, kanskje jeg er litt gjerrig da. :-?

Men for det første, så drikker svigermor vin så det holder. Med andre ord, hun må ha minst en flaske om dagen (dette er sant!)

Så er hun veldig kresen, hun vil kun ha de beste råvarene (dette er også sant, helt utrolig, selv om hun har dårlig råd så må hun ha det beste)

Og for det tredje, så har vi også dårlig råd! Og jeg har ikke noe inntekt om dagen! Jeg jobber ikke, og lever på penger jeg har spart opp fra før.

Derfor vil jeg ikke at han skal bruke mine penger på hans mor (som jeg ikke engang liker) når jeg er borte.

Men greit, kall meg gjerne gjerrigknark. Kanskje dere har rett..

Skrevet

Hvis han kjøper maten, må hun vel spise det hun får? Og, drikker hun en flaske vin om dagen, har hun bare godt av noen dagers pause. Det kan man jo enkelt og greit fortelle henne hvis hun spør.

Gjest Anonymous
Skrevet
De pengene er jo våre' date=' og skal brukes på oss, ikke andre. :([/quote']

Vi har også felleskonto ordning, og det er som regel jeg som går rundt med visaen i lomma.

Dersom jeg handler middag som min samboer ikke kommer til å ta del i å spise, fordi han går på kino og restaurant med en kamerat (for sine egne penger), imidlertid kommer min venninne til meg for å spise - SÅ VIL JEG LIKEVEL BRUKE FELLESKONTOEN.

Høres litt rart ut at din svigermor prioriterer utsøkte råvarer og en flaske vin til dagen dersom hun har dårlig råd, hun kan da ikke forvente å komme på besøk å bli traktert og spandert på etter sine ekslusive vaner!!

Skrevet
Oi :o

Her var det mye negative tilbakemeldinger gitt!

Ok, jeg tar det til meg, kanskje jeg er litt gjerrig da. :-?

Men for det første, så drikker svigermor vin så det holder. Med andre ord, hun må ha minst en flaske om dagen (dette er sant!)

Så er hun veldig kresen, hun vil kun ha de beste råvarene (dette er også sant, helt utrolig, selv om hun har dårlig råd så må hun ha det beste)

Og for det tredje, så har vi også dårlig råd! Og jeg har ikke noe inntekt om dagen! Jeg jobber ikke, og lever på penger jeg har spart opp fra før.

Derfor vil jeg ikke at han skal bruke mine penger på hans mor (som jeg ikke engang liker) når jeg er borte.

Men greit, kall meg gjerne gjerrigknark. Kanskje dere har rett..

Oisann, så beleilig at du hadde ekstra saksopplysninger å komme med når du fikk motbør da ;)

Men uansett hva du kommer her og forteller i ettertid, så sier du faktisk i hovedinlegget at du ikke vil at han skal bruke av deres felles penger til å spandere mat på moren sin. Du sier ingenting om dyr eller billig, du sier ingenting om det er vann eller vin til. Du sier rett og slett at du ikke vil han skal bruke av felles penger på det, og det er en holdning som er utrolig selvisk. Det har ingenting med saken å gjøre at du ikke liker henne.

Skrevet

det er forskjell på å kjøpe mat til ho og vin. Har dere dårlig råd så får ho kjøpe vinen selv da vel

Skrevet

Første gangen jeg leste innlegget, trodde jeg det var snakk om å spandere middag på henne ute på restaurant...

Trodde det var en selvfølge at gjester fikk mat når de er på besøk, jeg...

Skrevet

Hvis han lager mat, er det da han som bestemmer hva de skal spise. Vanlig middag med vann til. Gjester har ikke noe med å kreve vin og spesielle råvarer, da er hun litt uforskammet. Han får si til henne at dere har litt dårlig råd for tiden, så han kan ikke kjøre vin hver dag. Det burde en mor være lydhør for.. Og hvis du ikke har inntekt og lever på oppsparte midler og dere derfor har dårlig råd, synes jeg det er veldig egoistisk av deg å selv reise på ferie, mens han ikke får spise.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...