Gjest Marsvinet Skrevet 7. november 2012 #1 Skrevet 7. november 2012 Er de fulle av syntetiske stoffer? Er det mer sukker/ mel og palmefett i varene? Hva gjør for eksempel en first price laks så mye billigere enn annen laks? Er den oppfostret på skrot? Er den pakket av barnearbeidere? Jeg må innrømme at jeg blir skeptisk når ting er så billige... Har jeg grunn til det?
Ragnhild H Skrevet 7. november 2012 #3 Skrevet 7. november 2012 Nei, alt er ikke bare ræl. Klart ikke alt er av den høysete kvalitet, men det er jo en kjent sak at osten er produsert av Synnøve Finden (?) osv. Grunnen til at det er så billig er fordi First Price bruker minimalt med penger på å reklamere for produktene sine (reklame er kjempedyrt!) og fordi de ikke bruker penger på å utforme vakkert design og utforming på produktene (de ser jo billige ut). Derfor har de penger til å kutte prisene. I tillegg tar trolig mange av de dyrere merkene mye mer enn det de egentlig trenger for at produksjonen skal være lønnsom, da mange er lojale mot merkene. 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #4 Skrevet 7. november 2012 Dokumentar som forklarer en god del rundt alt fra hvordan billig mat blir til, hvordan den prosesseres, til hvorfor den er så viktig for supermarkedene. Anonym poster: 2a928879c2034dfd75870f94c4ee058a
Singha Skrevet 7. november 2012 #5 Skrevet 7. november 2012 Er de fulle av syntetiske stoffer? Er det mer sukker/ mel og palmefett i varene? Hva gjør for eksempel en first price laks så mye billigere enn annen laks? Er den oppfostret på skrot? Er den pakket av barnearbeidere? Jeg må innrømme at jeg blir skeptisk når ting er så billige... Har jeg grunn til det? Det meste av mat i norske butikker har vel en form for innholdsliste eller i det minste et opprinnelsested. Du får ta å sammenligne neste gang du er i butikken.
Gjest Marsvinet Skrevet 7. november 2012 #6 Skrevet 7. november 2012 Det meste av mat i norske butikker har vel en form for innholdsliste eller i det minste et opprinnelsested. Du får ta å sammenligne neste gang du er i butikken. Det er ikke så lett som en skulle tro! Ofte står det "vegetabilsk olje" i steden for palmeolje, rapsolje etc, og varer kan jo inneholde det samme i forskjellige mengder. Et produkt med 15% sukker vs et produkt med 40 % sukker for eksempel.
Gjest gjest17 Skrevet 7. november 2012 #7 Skrevet 7. november 2012 Det er ikke så lett som en skulle tro! Ofte står det "vegetabilsk olje" i steden for palmeolje, rapsolje etc, og varer kan jo inneholde det samme i forskjellige mengder. Et produkt med 15% sukker vs et produkt med 40 % sukker for eksempel. Bare en liten kommentar til det du sier om vegetabilsk olje, om det står på produktet kan du være sikker på at det er palmeolje. De produsentene som bruker andre og dyrere oljer opplyser av det. Men det skal ikke være lett nei ... :-) 1
Gjest Marsvinet Skrevet 7. november 2012 #8 Skrevet 7. november 2012 Jeg ser at det finnes flere tester på nettet der kun smak og pris har blitt tatt i betraktning. For meg er innholdet nesten viktigere enn smaken. Man blir hva man spiser og jeg vil ikke bygge kroppen min på unødvendige mengder sukker, uttynningsstoffer og holdbarhetskjemikalier. Formålet med denne tråden var vel å finne ut hvilke (om noen) FP-produkter som man trygt kan spise...
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #9 Skrevet 7. november 2012 Formålet med denne tråden var vel å finne ut hvilke (om noen) FP-produkter som man trygt kan spise... Åh. Jeg trodde du lurte på hvorfor de var billigere. Håper du ville se dokumentaren og lære deg noe nytt. Anonym poster: 2a928879c2034dfd75870f94c4ee058a
humalla Skrevet 7. november 2012 #10 Skrevet 7. november 2012 Mye av firstprice er også varer som ikke kommer igjennom ved de andre merkenes produksjon. Blant annet gulerøtter. I de dyre posene finner du like lange, store gulerøtter, i first price finner du noen store og noen små. Samme smak, forskjellig størrelse. Dette gjelder flere produkter. MEN den revet osten der det kun står "revet" utenpå, er kun oljer, ikke ost. Som nevnt over her bruker de heller ikke mye penger på reklame eller design, så sparer en hel del på det! Masse firstprice produkter som er like bra som de andre, men er lett å bli skeptisk når det er såpass stor prisforskjell. 2
Anglofil Skrevet 7. november 2012 #11 Skrevet 7. november 2012 Dette hadde de jo en sak om for en stund siden på FBI, og da mener jeg at kjøttdeigen og noen andre kjøttprodukter ble produsert og pakket på akkurat den samme fabrikken som Gilde. Så nei, det er ikke bare ræl. Men når man ikke bruker penger på design eller reklame blir det billig. Mvh Yvonne 4
Gjest alille Skrevet 7. november 2012 #12 Skrevet 7. november 2012 I tillegg krever vel ikke produsenten at de skal TJENE så mye på selve produktene - produktene er der for å lokke til seg kunder. Jeg tror du i stor grad kan sammenligne FP med vanlige produkter, med noen få unntak (kyllingfileten er f.eks marinert i saltvann, så til finere anledninger velger hvertfall jeg andre merker). Halvfabrikata er ikke sunt uansett om det kommer fra Toro eller First Price, mens en kotelett er en kotelett, et eple er et eple, og en gulrot er en gulrot - og egg er egg (med mindre du sammenligner mot økologisk). 1
Dricka Skrevet 7. november 2012 #13 Skrevet 7. november 2012 first price seigmennene er faktisk dyrere enn de som ikke er first price..
Singha Skrevet 7. november 2012 #14 Skrevet 7. november 2012 og egg er egg (med mindre du sammenligner mot økologisk). Jeg er ganske sikker på at det fortsatt er snakk om egg, og ikke en magisk ball. 9
Jane F. Skrevet 7. november 2012 #15 Skrevet 7. november 2012 I butikken jeg jobbet før gikk butikken i tap på mange av billigproduktene fordi butikken betaler mer for varen enn de selger den for. Som lokkemiddel. De tre mest solgte produktene i sortementet hadde røde tall hele tiden jeg jobbet der. Nå vet jeg ikke om der er slik i alle kjeder men hos oss var det slik.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #16 Skrevet 7. november 2012 Fordi det smaker bæsj Anonym poster: 1e4c12608e96c076804124d185e16317 1
Suzy Skrevet 8. november 2012 #17 Skrevet 8. november 2012 Fordi det smaker bæsj Tull og tøys. Mange av First Price produktene er like bra som "originalvarene" (de lages til og med på samme fabrikk), men er rimelige på grunn av null design og nullreklame (som andre har vært inne på). Det er mye rælmal (snitzel og andre sammensatte produkter), men det finnes i merkevarer også. Det eneste jeg har smakt som ikke var godt av FP-ting var tannkremen. Den smakte såpe. Men til gjengjeld er Coop sin billigvariant veldig god. 4
Gjest Skrevet 8. november 2012 #18 Skrevet 8. november 2012 Slik jeg ser det virker det som om FP sine ting er 2 sotering, litt som 2 sortering i varer. Kanskje en feil, ikke det beste som finnes o.l.! Kjøper FP kyllingfillet, smaker like godt som prior sine, men de kan være noe rarere i formen og forskjellige størrelser.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #19 Skrevet 8. november 2012 First Price syltetøy er ikke syltetøy. Det er rester som blir igjen etter at saft er produsert og så dytter man de restene i en masse sukker og gele for å skjule smaken og tilsetter litt andre stoffer for å få frem riktig smak. Slik blir billig syltetøy produsert. Anonym poster: 2a928879c2034dfd75870f94c4ee058a
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #20 Skrevet 8. november 2012 Dette hadde de jo en sak om for en stund siden på FBI, og da mener jeg at kjøttdeigen og noen andre kjøttprodukter ble produsert og pakket på akkurat den samme fabrikken som Gilde. Selv om det er produsert på samme sted er det ikke sikkert de har brukt råvarer av samme kvalitet. Anonym poster: 5873db4647312193b36cbeec065fa267 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå