Gå til innhold

Trenger hjelp til utregning av kalorier!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal for eksempel lage potetstappe. Jeg vet hvor mange kalorier det er for 100 gram. Jeg måler hvor mange gram jeg spiser, for eksempel så spiser jeg 150 gram potetstappe. Hvordan regner jeg ut hvor mange kalorier det da er?

Hvordan gjør jeg dette med drikke osv? Og hvordan fungerer formelen? Jeg er ikke så god i matte, så hadde vært fint med litt hjelp. Regner med at jeg også alltid er avhengig av en kjøkkenvekt? Det har jeg heldigvis. Hva gjør dere som regner ut kalorier i selskap for eksempel, hvor dere ikke har tilgang til å veie maten?

Anonym poster: e041ceb20ce32a34bf2f9ac72dc35e61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du vet hvor mye kalorier det er i 100 gram potetstappe, og du spiser 150 g, så tar du jo bare de kaloriene som er i 100 g og deler på 2, da finner du ut hvor mye kalorier 50 g inneholder.

Feks 100 gram potetstappe er 200 kcal.

Så 50 gram til. 200/2 = 100 + de 200 som er i 100 gram. Så da har du for spist 300 kcal.

Jeg pleier ikke å veie maten, jeg rekner det bare ut sånn ca.

En banan ca - 100 kcal ca

En skive med pålegg - 150 ca

Men siden du er i selskap så mener jeg at du skal kunne unne deg dette. Om du forsatt vil holde vekten, så spiser du bare litt av det som er sunnest :)

Anonym poster: 6cfec8ccd43ed46cfcdec750036d6178

Skrevet

Antall kalorier delt på 100

La oss si at en sjokolade har 480 kalorier per hundre gram og sjokoladen er 60 gram

480 kalorier delt på 100 gram = 4,8 kalorier * 60 gram = 288 kalorier i en sjokolade

Anonym poster: 870c86c4f9e707e76afe508e11ca0d96

Skrevet

Tusen takk!

Nå i kveld skal jeg spise spagetti med kjøttdeig og saus. Men hvordan regner jeg ut kjøttdeigen og sausen? :klo: Må jeg måle kjøttdeig og saus hver for seg? Det er en saus fra TORO jeg skal bruke...

Anonym poster: e041ceb20ce32a34bf2f9ac72dc35e61

Skrevet (endret)

Hvis du vet kaloriene til 100 g ferdig vare, er det ganske rett fram.

Hvis den ferdige pastasausen er 120 kcal per hundre g, og du spiser 180 g av den, ganger du 120 x 1.80.

Et annet eksempel: Spiser du 65 g twist og den har 490 kcal per hundre g, ganger du 490 x 0.65.

Altså, formelen for å regne kalorier er kalorier per 100 g x antall gram spist, der hver hundre blir foran desimalen. Dvs, 235 g spist skal regnes som 2.35 i regnestykket. Spiser du 15 g skal dette regnes som 0.15 i regnestykket.

Vet ikke om dette var særlig godt forklart, jeg?

Edit: Nå så jeg at det ble svart på dette ovenfor, om enn med et litt annet regnestykke. Uansett, begge regnestykkene er like gode ;-)

Når det gjelder pastasausspørsmålet, som jeg tydeligvis ikke leste godt nok gjennom, så står det vanligvis "ferdig produkt"-kalorier på toropakkene. Det står vanligvis i et skjema bak på pakken, både i hundre gram og porsjonsstørrelse. Ferdig produkt her antar jeg er inkl kjøttdeig.

Vet du ikke ferdig produkt-kalorier må du veie, kaloriregne og plusse sammen ingrediensene, ja.

Endret av Lille_Lilje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...