Gå til innhold

Hvor stor buffer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et samboerpar med noe stram økonomi. Vi betaler 8000 kr pr mnd i husleie (leier bolig), 2000 kr i studielån pr mnd og har ellers de "vanlige" utgiftene som folk flest. Vi har også en eldre bil uten gjeld, men den er jo ikke gratis i drift da.

Vi setter til sides ca. 1000 kr hver mnd på høyrentekonto, og vi unner oss en tusenlapp (til sammen) til aktiviteter som kafe, kino, spise ute eller ei flaske vin pr mnd. Resten av pengene blir brukt hver mnd til faste utgifter pluss "sesongbetonte" ting som nye dekk, nye klær (vi er sparsommelige, bruker lite på klær, sko etc, men noen ganger trenger vi det også), julegaver osv.

Men vi har det altså romslig nok til å bruke 1000 kr på sparing og 1000 kr på kos/luksus, så vi klager ikke! :)

Det jeg lurer på er hvor stor buffer dere ville spart opp til i vår situasjon før dere ville tillatt dere selv å spare til noe sånt som en ok ferie? Vi har ikke vært på ferietur på flere år nå. Feriene tilbringer vi hos familie og venner, eller vi koser oss hjemme. Og det er kjempekoselig, for all del. Men vi savner å kunne bestille en reise til utlandet, bo på hotell og bare leve litt fritt en ukes tid.

Hvor mye ville dere spart opp i buffer før dere begynte å spare til ren luksus som en ferie jo er?

Anonym poster: 2fed38b3b08c4568538bf610619cdb43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En tommelfingerregel er (om jeg ikke husker helt feil) at man bør ha en buffer tilsvarende 3 mndrs inntekt. I deres tilfelle ville jeg kanskje prøvd å ha en buffer som dekker faste utgifter for 2-3 måneder, så dere ihvertfall har det mest nødvendige dekket :-)

Skrevet

Det sies at man bør ha en buffer på 2-3 ganger netto månedsinntekt

Anonym poster: 5cbe9acb03bd7e049f5662e56ce7f2a4

Gjest mari kontrari
Skrevet

Jeg ville tenkt at det kom litt an på om dere kan eller ikke kan leve uten bilen en stund om den ryker.

Selv har jeg ikke bil, men ønsker meg å komme opp i en buffer på 50.000,- sammen med samboer når jeg også er i full jobb. Men vi eier leilighet, og da er det litt mer som kan gå i stykker som vi må fikse.

For dere som leier ville jeg tenkt at 20.000,- er veldig bra (om dere ikke er helt nødt å ha ny bil på dagen om den ryker). Da kan dere takle både død vaskemaskin og en knekt tann på strak arm, f.eks. Går ut i fra at dere sparer i BSU hver for dere i tillegg. Forøvrig syns jeg dere kan unne dere en ferie før det, trenger ikke være en superdyr ferie for å bli fint, og jeg syns faktisk det er viktig å investere litt i gode opplevelser sammen.

Syns dere virker veldig flinke og fornuftige - anti-luksusfellen i hvertfall ;)

Skrevet

Buffer beror helt på vilka risker ni ser i ekonomin (jobb, bil, köpa bostad etc).

Jag vill ha STORA buffertar, för vi bor i ett gammalt hus och för att jag vet att vi inte har möjlighet att få ekonomisk stötte från familj om vi skulle behöva 100.000 till en värmepanna t.ex.

Vi har en ny bil och jag ser inte behov av buffert för den.

Vill ni köpa egen lägenhet snart, har ni en plan för det? Då behöver ni spara mer än en buffert.

Ferie bör ni kunna unna er ändå, men kanske inte de dyraste resorna? Man kan ha billig men bra ferie ändå, och någonstanns måste man leva lite också.

Skrevet

Jo jag skulle säga en sak till :)

Jag har buffert på räkningskontot, just nu är den ca 15.000 kr men jag vet att vintern har dyrare elräkningar och det kommer några dyra försäkringar snart. Det är en buffert för att få en bekväm ekonomi att röra mig med i vardagen. Bufferten till räkningar gör att en månad kan nästan vara dubbelt så dyr som en annan utan att vi måste äta nudlar hela månaden.

Sen har vi buffert/sparkonto för dyrare inköp och semestrar.

Och ett buffert till själva huset.

På så sätt har huset sin egen buffert, och räkningarna sin, och vi kan ändå se om vi lyckas spara till dyrare möbelköp eller ferie

Skrevet

Vi kan fint klare oss uten bilen om den skulle si takk for seg. Vi har vurdert flere ganger å kvitte oss med den, men har alltid falt ned på å beholde den så lenge den ikke gir oss for mye trøbbel. Om den skulle trenge en stor reparasjon til f.eks. 10.000 kr så blir den heller vraket eller solgt som delebil. Enn så lenge ser den ut til å holde godt, og det går greit å bruke penger på forsikring, drivstoff og dekk.

Vi ønsker å spare til bolig, men med en tusenlapp i måneden i sparing så er det ikke veldig realistisk akkurat nå. Vi vet at ting blir bedre om noen år, så inntil videre har vi lagt boligdrømmen litt på hylla. Akkurat nå fokuserer vi på å trygge hverdagen med en buffer, og samtidig gi oss selv lov til å nyte livet her og nå. Personlige erfaringer gjør at vi har skjønt hvor skjørt livet er, og vi har ikke lyst til å leve på et minimum for å spare til noe som ikke skal skje før om flere år. Så boligsparingen venter vi med til vi har litt mer avslappet økonomi. Men vi vil heller ikke ha usikkerhet og utrygghet i hverdagen, så en buffer er viktig.

Tenker at kanskje 20.000 kr skal holde?

Noe særlig lavere inntekt enn vi har nå er det usannsynlig at vi vil få. Jeg går på AAP, men er endelig i ferd med å bli frisk sånn at jeg på sikt kan få meg jobb og bedre inntekt. Samboeren min strever med noe gammel gjeld, og han vil være kvitt denne gjelda om noen år. Så på sikt vil vi få svært mye bedre økonomi hvis alt går som planlagt, men stort verre tror vi ikke det kan bli.

TS

Anonym poster: 2fed38b3b08c4568538bf610619cdb43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...