Gå til innhold

Hva har dere i matpakken i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heihei.

Sønnen min har nylig begnt i barnehagen (dvs. holder på med tilvenning), og hver torsdag er matpakkedag siden de da drar på tur. Tenker det kan være fint å ha noe litt mer spennende i matpakken enn bare brødskive.

I morgen blir det en brødskive med kaviar, en med servelat (dersom han liker det, han har ikke smakt det ennå), en yoghurt og 3-4 cherry-tomater. De får frukt senere på dagen, så tenker at det ikke er så nødvendig.

Men hva har dere i matpakken? Har lyst til å alltid legge ved noe ekstra, men er jo kjedelig om det blir det samme hver gang. ;)

Har tenkt på å legge ved en kornmo-kjeks også, men det blir foreløbig en del gris når han spiser det, så det får vente.

Endret av Teriyaki
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viss eg skal vera kreativ, puttar eg oppi ei fiskekake, kjøttbollar/kjøttkake e.l i tillegg til eit par brødskiver. Rå gulrot er mine ungar gad i, men det er vel din for liten til.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Legger av og til oppi litt rosiner, cherrytomater, agurskiver, gulrot, tørket mango eller noe slikt, og ved helt spesielle anledninger blir det middagsrester, hvis det er noe som egner seg godt til å ligge i matpakka.

Men ellers kjører jeg skive med leverpostei, salami og brunost, uten verken bentoboks eller fancy utstikksfigurer. Som min eldste sønn sa her om dagen (med kjærlighet i stemmen): "Jeg har den kjedeligste og sunneste matpakka i hele klassen jeg, mamma!" :ler: Men jammen blir det spist opp, uansett! Tror likevel det er smart med litt grønnsaker i tillegg, både fordi det er sunt, og så blir det litt variasjon så det ikke bare er to kjedelige skiver som ligger der hver eneste dag.

Endret av Mafalda
  • Liker 6
Skrevet

Som min eldste sønn sa her om dagen (med kjærlighet i stemmen): "Jeg har den kjedeligste og sunneste matpakka i hele klassen jeg, mamma!" :ler:

Så herlig!

• Liker 1
Skrevet

Datteren min får to "kjedelige" brødskiver hver dag. Hjemmebakt brød. Enten med leverpostei, brunost, servelat eller gulost. Det hender jeg tar oppi en snacks-gulrot eller et par cherrytomater. De spiser felles fruktmåltid, ellers ville jeg lagt med en frukt.

Greit for meg om noen liker å lage helt spesielle matpakker, men jeg har mer tro på den tradisjonelle matpakka. Hun spiser den jo opp hver dag, hun vet ennå ikke (heldigvis) at mat kan være "underholdning", hun er for liten til å vite hva som er kjedelig mat, og har ikke behov for å føle seg spesiell eller elsket gjennom den forseggjorte matpakka. Mat er mat.

Anonym poster: 01c9fcd6872732aaf6dd879da819cd8f

• Liker 6
Skrevet

Her blir det alltid litt vanlig brød med leverpostei, kaviar el.l samt kanskje litt blåbær, rosiner el.l i en liten boks. I tillegg putter jeg kansje oppi et havrekjeks med ost, Salinas-kjeks m ost, bittesmå Ritz-kjeks i en liten boks, rester fra fiskekakemiddagen eller sunne muffins. Har laget noen sunne eplemuffins som har blitt stor suksess (revet eple, grovt mel, nesten ikke sukker, så det metter godt).

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar.. :)

Forseggjorte matpakke? Jaja, deg om det i alle fall. Ser ikke hva som er galt i å tenke litt på å gi ungen litt variert mat. Er det noe jeg blir matlei av i alle fall, så er det å få det samme hver dag, og det merker jeg allerede at han blir. I sønnen min sin barnehage, så får de mat der hver dag bortsett fra torsdager, ergo synes jeg det er helt fint å sende med han litt ekstra da, så lenge det er sunt. :)

• Liker 2
Skrevet

Når det er turdag her så drar de til gapahuken og tenner bål. Så jeg sender med ostesmørbrød i folie :) ellers er det brødskiver, kjøttboller, pasta, gulerot, cherrytomater og agurk som rullerer. Dette er bare til tomaten hvis de vil ha mere mat etter frukten er spist opp, den får de av barnehagen.

Min er enda litt for ung til å klare å holde wraps ol,så det venter jeg med :)

Skrevet

Det verste dere kan sende med i matpakken når det er turdag , er youghurt!

Tenk deg selv , noen få voksne er på tur med flere barn. En voksen blir opptatt med å mate/hjelpe ett barn,som ikke kan spise selv,ikke har med skje , det blir mye gris,klær fulle i youghurt the list goes on..

Så har vi de foreldrene som pakker skiva full av smørepålegg , masse makrell i tomat og kaviar. Pålegg overalt , for vi vil jo alle at barna skal klare selv,mestringsfølelse er viktig , vi tar ikke fra dem den gleden.

Please! Det finnes så myemer enn dette.

Anonym poster: 85c88d231ec6cc92429a2516198302ea

• Liker 6
Skrevet

Variere mye med div frukt og grønnsaker. Ikke så mye med pålegg,da mine håpefulle er kresne på dette.

Prøver å variere med brød, grove rundstykker/baguetter, havregryn o.l

Middagsrester hvis de egner seg som matpakke, og en vitaminbjørn :)

Skrevet

Cinzia: har du oppskrift på muffinsene?

Skrevet

Her går det i tradisjonell matpakke: 2 skiver med enten prim, leverpostei, skinkeost eller nøkkelost. En Sprett yoghurt ved siden av noen ganger. Frukt får de hver dag i barnehgen.

Kornmo- kjeks er sikkert godt, har han fått tenner får han den i seg! :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det verste dere kan sende med i matpakken når det er turdag , er youghurt!

Tenk deg selv , noen få voksne er på tur med flere barn. En voksen blir opptatt med å mate/hjelpe ett barn,som ikke kan spise selv,ikke har med skje , det blir mye gris,klær fulle i youghurt the list goes on..

Så har vi de foreldrene som pakker skiva full av smørepålegg , masse makrell i tomat og kaviar. Pålegg overalt , for vi vil jo alle at barna skal klare selv,mestringsfølelse er viktig , vi tar ikke fra dem den gleden.

Please! Det finnes så myemer enn dette.

De spiser i barnehagen før de drar på tur. Skjønner selvsagt såpass at man ikke tar med yoghurt på tur. ;) Forresten så drar de heller ikke ettåringene med på tur i det hele tatt. Så de aller minste blir igjen og får en eksra rolig dag i barnehagen, mens andre drar på tur.

Jeg velger forresten safari yoghurt da det er mindre sukker i tillegg til null tilsetningsstoffer i den. Sprett yoghurt har ikke akkurat fått ros når det kommer til innhold. :)

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Skrevet

tunfisk, brødskiver, yoghurt, middagsrester,smoothie... alt ettersom :)

Skrevet

Polarbrød (så grovt som mulig) med leverpostei eller lignende, og litt grønnsaker ved siden av.

Anonym poster: c96e4885a710e9836b88571f233dc5bd

Skrevet

Brødskive, frukt og grønnsaker. Det skal ikke mye til for å begeistre de små, jeg har overvært flere matboksseanser i barnehagen og blitt fascinert av alle de begeistrede utropene: "Se! BANAN!!!!" :ler:

Selve brødmaten varierer jeg forresten en del - baker mye selv, så det kan være grovbrød, foccaccia og scone.

Et veeeldig enkelt, men populært, triks er å ikke ta på pålegget. Jeg kan for eksempel rulle ost og skinke og legge ved siden av, og av en eller annen grunn er det stor stas.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Dagens matpakke:

1 skive peanøttsmør

1 skive med falukorv

Noen buketter kokt brokkoli, noen cherrytomater og noen paprikabiter

En halv oppskåret mango.

En halv grissini

Sånn generelt er det to skiver med pålegg, litt oppskåret frukt, noe grønnsaker/egg, kanskje noe kjeks,rosiner, etc.

For oss er det viktig med litt variert og at det ser litt innbydende ut - forskjellige farger og gjerne noe grønt gjør seg. Lager ikke til masse figurer eller slikt, men mange vil oppfatte dette som en buffet. :)

Endret av Sovefugl
  • Liker 1
Skrevet

Det varierer. Det går nok mest i ulike typer brød (vanlig grovbrød, rundstykke, polarbrød, subs osv) med diverse pålegg, men jeg varierer med å innimellom ha omelett/eggerøre, middagsrester, kald fiskekake, salat (skinke eller kylling, cherrytomater, oliven, osteterninger, eggebåter ++). Alltid en yoghurt og frisk frukt, og av og til en liten boks rosiner eller annen tørket frukt.

Skrevet (endret)

Jeg har riktignok ikke barn selv, men har arbeidet med barn med nedsatt apetitt ( av medisinske grunner )

For å vekke apetitten pleide jeg å bruke oppkuttede gulerøtter, agurk, paprika, asparges og cherrytomater og babytomater vedsiden av.

Ferskpresset juice eller smoothie på flaske.

Endret av O___o
  • Liker 1
Skrevet

Her går det i alt annet enn brød og frukt, for det får de nok av i barnehagen.

- Omelett med varierende innhold (f.eks paprika, skinke, brokkoli)

- Yoghurt naturell (gresk/tyrkisk), av og til med vaniljepulver eller bær

- Middagsrester, kokte grønnsaker fra middagen

- Rå laks

- Oliven

- Ostebiter

- Rå grønnsaker

Det meste blir godt mottatt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...