Gå til innhold

Krangel om ny versus "gammel" vaskemaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fast bruker men haker av for anonym her.

Litt krise i heimen her nå. Vi er to voksne og tre barn, vi har hus, to biler og helt normal økonomi med en fylig sparekonto.

Vaskemaskinen vår synger på siste verset og må byttes ut. Min mann kjøpte denne maskinen fra en kompis som sa den var 3 år gammel og "nesten" ikke brukt. Et lite nettsøk på modellen avslørte at det ikke var sant, maskinen var nærmere 10 år gammel.

Mannen min var "dum" nok til å nevne dette for den gamme kompisen i går at vi nå trenger ny maskin og han hadde selvsagt en "råbra en som var nesten helt ny og ubrukt".

Jeg orker ikke mer, jeg vil ha en ny en, helst en Miele med 20 års garanti som mamman min har. Vi har råd men mannen min blir skikkelig sur og sier at han ikke vil såre kompisen sin som har en "helt grei maskin". Når jeg spurte hvorfor han sitter på hvitevarer han bare kan selge unna så ble han enda surere og dro ut. han ble borte i flere timer, kom hjem og ba meg slutte å drite meg ut.

Hvordan løser vi dette? Denne kompisen løy meg jo rett oppi fjeset forrige gang?

Anonym poster: a5ffaa90e05d1cd5b57f88b1072989ea

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du påpeker jo at det er en grunn til at man ikke gjøre forretninger med venner og familie.

Også kjøper dere en maskin med garanti, done deal.

• Liker 9
Skrevet

Si at du ikke kjøper brukte hvitevarer uten å vite hvor de er fra en gang til for om det er tyvegods så kan du holdes ansvarlig for det. Og så går du og kjøper en ordentlig vaskemaskin.

Skrevet

TS her igjen. Han kommer hjem fra jobb som vanlig ca. 17:30 så jeg får vel bare hoppe i det. Men han ender vel bare opp med å storme fra middagsbordet igjen slik han gjør hver gang han ikke er enig med meg i noe.

Men nei, jeg skal ikke ha en "nesten ny" maskin inn i huset igjen, den skal være NY.

Er det virkelig folk som stjeler vaskemaskiner? De veier jo, ja jeg vet ikke 120 kg.? Kan denne kompisen hans videreselge tyvegods?

Anonym poster: f7dc85a203e7c9d0d840e77f5c1a79f0

Skrevet

TS her igjen. Han kommer hjem fra jobb som vanlig ca. 17:30 så jeg får vel bare hoppe i det. Men han ender vel bare opp med å storme fra middagsbordet igjen slik han gjør hver gang han ikke er enig med meg i noe.

Men nei, jeg skal ikke ha en "nesten ny" maskin inn i huset igjen, den skal være NY.

Er det virkelig folk som stjeler vaskemaskiner? De veier jo, ja jeg vet ikke 120 kg.? Kan denne kompisen hans videreselge tyvegods?

For å være ærlig - jeg aner ikke. Sannsynligvis ikke. Men det er jo et godt argument - for alt du kjøper som du ikke vet hvor kommer fra kan jo i teorien være tyvgods.

Gjest Violetta
Skrevet

Hva med å spørre kompisen etter kvittering? Alle slike ting blir nå som regel registrert på navn, så om den mangler kan han bare spørre om ny. Om han fremdeles ikke kan skaffe kvittering så ville jeg regnet med at det var tyvegods.

• Liker 2
Skrevet

Det er nå vel ingen som stjeler en vaskemaskin, når man kan få dem omtrent gratis på finn.no osv? Tjuver gidder jo ikke engang stjele TVer og mikrobølgeovner lengre....

Jeg vil tro kompisen er en skrotnisse som samler på alt som er billig/gratis for så å videreselge ved anledning.

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Uansett vil en kvittering vise hvor gammel maskinen er.

• Liker 2
Skrevet

Fast bruker men haker av for anonym her.

Litt krise i heimen her nå. Vi er to voksne og tre barn, vi har hus, to biler og helt normal økonomi med en fylig sparekonto.

Vaskemaskinen vår synger på siste verset og må byttes ut. Min mann kjøpte denne maskinen fra en kompis som sa den var 3 år gammel og "nesten" ikke brukt. Et lite nettsøk på modellen avslørte at det ikke var sant, maskinen var nærmere 10 år gammel.

Mannen min var "dum" nok til å nevne dette for den gamme kompisen i går at vi nå trenger ny maskin og han hadde selvsagt en "råbra en som var nesten helt ny og ubrukt".

Jeg orker ikke mer, jeg vil ha en ny en, helst en Miele med 20 års garanti som mamman min har. Vi har råd men mannen min blir skikkelig sur og sier at han ikke vil såre kompisen sin som har en "helt grei maskin". Når jeg spurte hvorfor han sitter på hvitevarer han bare kan selge unna så ble han enda surere og dro ut. han ble borte i flere timer, kom hjem og ba meg slutte å drite meg ut.

Hvordan løser vi dette? Denne kompisen løy meg jo rett oppi fjeset forrige gang?

Anonym poster: a5ffaa90e05d1cd5b57f88b1072989ea

Hvor har du det fra at Miele har 20 års garanti. Måtte rett og slett google det, siden vi har en Miele som er 7 år gammel, og den har begynt å trøbble.

http://www.miele.no/media/haushalt/VGN/Garantibet._hush._PDF.pdf

Skrevet

Be om kvittering på den maskinen som skal selges. Be i tillegg om info om hvorfor kameraten vil selge den.

Jeg hadde nok bare satt meg på bakbeina og sagt at jeg ville ha en ny maskin. En som du velger selv ut i fra kapasitet og finesser og samtidig med den nyeste teknologien. I tillegg så vet du da at du har 5 år garanti.

Anonym poster: 4926ae0be42153d261cb27ba12cba244

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som om mannen din ikke lytter stort til deg, dine tanker, følelser, hva du mener og hva du har å si.

Med det mener jeg ikke at han ikke bøyer seg for din vilje, men det virker som han har problemer både med å lytte til det du har å si uten å ta det som personangrep og det å fortelle hva han selv tenker og føler. I stedet stormer han bare ute så snart dere er uenige. Særlig når du fikk frem et godt poeng. Da ble han plutselig veldig såret.

For å slenge inn KvinneGuidens refreng: "dump han!". Eller litt mer seriøst, lytter han ikke til dine følelser, tanker, eller kommuniserer godt med deg heller så vil ikke forholdet vare.

Anonym poster: 9cff3d000119e1a1e8d13bc6aeb38172

• Liker 2
Skrevet

samlivskurs er nok litt viktigere enn vaskemaskin for dere tror jeg

Anonym poster: 0c31eea440eb7d26b461495fd83ae641

• Liker 2
Skrevet

samlivskurs er nok litt viktigere enn vaskemaskin for dere tror jeg

Anonym poster: 0c31eea440eb7d26b461495fd83ae641

Ja, det høres ikke bedre ut.

Men hvis mannen er så gjerrig så kan heller TS kjøpe en ny en selv for sine egne penger.

Da burde jo begge bli fornøyde.

• Liker 1
Skrevet

Det trenger ikke være en Miele til 20 000 for å være en bra maskin bare så det er sagt. Men kan være lurt å styre unna Hoover og Ariston til 3000 :P

Skrevet

TS her, det ble en krangel ja men jeg stod på mitt og forlangte at det ikke blir noen ny maskin fra den kompisen. De Mielemodellene jeg har sett på hos expert.no har 20 års garanti.

Vet ennå ikke hvor veien går i dette men jeg vet vi har komm. problemer :-( denne kompisen betyr mye for han.

Skrevet

Be om kvittering på den maskinen som skal selges. Be i tillegg om info om hvorfor kameraten vil selge den.

Jeg hadde nok bare satt meg på bakbeina og sagt at jeg ville ha en ny maskin. En som du velger selv ut i fra kapasitet og finesser og samtidig med den nyeste teknologien. I tillegg så vet du da at du har 5 år garanti.

Anonym poster: 4926ae0be42153d261cb27ba12cba244

Å bare be om kvittering kan resultere i at kompisen gir kvittering på beløpet han får for bruktsalget (eller hva det er). Og det har vel ikke kompisen noe i mot.

Hvis du er opptatt av garanti og hvor den er kjøpt så må du spørre om det finnes originalkvittering (fra forhandler eller utsalgsted).

Skrevet

Stå på ditt, TS! Venner selger ikke hverandre halvdefekt tjuvegods og hevder det er 3 år gammelt i stedet for 10 og at det er aldeles velfungerende. Det sier dessverre mest om mannen din at han velger å overse denne informasjonsbiten og heller oppføre seg som en unge i trassalderen når du sier ham imot.

• Liker 1
Skrevet

Sier jo litt hvis kompisen betyr mer for han enn deg da slik det faktisk kan virke som her....

Jeg ville bare bestilt og fått den levert på døra og tatt krangelen - for det blir vel krangel ut av det - i etterkant. Når vaskemaskinen er i hus kan han vel bare la være å si noe mer om den saken til kompisen sin.

Skrevet

TS her igjen. Takk for innspill. Mannen gikk med på å sende kompisen en sms etter at eldstejenta vår (hun er 16) forsvarte meg og sa hun syntes det var teit at vi ikke kunne ha like bra maskin som mormor. Hun tar mye ansvar i huset og bidrar bla. men endel av klesvasken og vet at maskinen vår ikke fungerer som den skal.

Vi ble enige om å gå innom Expert i morgen etter jobb og bestille en, blir nok endel surmulig om "bortkastede penger" men så lenge vi ikke krangler så overlever jeg det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...