Bintou Skrevet 7. november 2012 #1 Del Skrevet 7. november 2012 Vi har kjøpt en taklampe av typen "Rotvik" fra IKEA, men når vi skal montere den finner vi ut at den tar utgangspunkt i at man har diverse fargete ledninger hengende ut av taket. Vi har en vanlig stikkkontakt i hjørnet der taket møter veggen som vi gjerne skulle fått strømmen fra... (har aldri selv kjøpt eller montert taklampe før, så beklager hvis jeg spør veldig dumt) Ved videre undersøkelser finner jeg at dette er helt standard leveringsmåte for alle type taklamper - så har alle disse ledningene hengende ut av taket? Og de som ikke har det - hva gjør dere? Alle tips taes i mot med stor takk. Nå er det jo stadig mørkere kvelder, så hadde vært godt å få opp lampa..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 7. november 2012 #2 Del Skrevet 7. november 2012 Du kjøper ledning, klemmer eller skinne til å henge ledningen opp med og støpsel på en butikk som selger dette. Byggvareforretninger og Jernia pleier ihvertfall å ha dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gressløk Skrevet 7. november 2012 #3 Del Skrevet 7. november 2012 SmallTalk har visst svart før meg her. Kan legge til at du må passe på at det er bryter på ledningen du kjøper, eller sette på en selv. Det er helt vanlig å måtte sette på ledning og sånt selv, er ikke alle som har opplegg i taket. Lykke til:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bintou Skrevet 7. november 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 7. november 2012 Supert:) takk! Får vel somle meg til Jernia og få tak i riktig ledning - som jeg forstår av lampen må den være todelt? Har lett på IKEA, men de fører ikke sånt ser det ut til - selv om de fører lampene. Takk for tips om bryter - det kunne jeg fort glemt i farta! Hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bintou Skrevet 7. november 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 7. november 2012 Vi har forresten bryter til støpselet lenger ned på veggen, så da er vel bryter på ledningen overflødig? Greit å slippe å føre ledningen ned på veggen og opp igjen til støpselet også ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gressløk Skrevet 7. november 2012 #6 Del Skrevet 7. november 2012 (endret) Ledninger og sånt har de på clas ohlson også. Og lampebutikker. Skjønte ikke hva du mente med todelt, men hvis du ikke vet hvor mye du trenger, eller er avhengig av å dele opp ledningen, ville jeg kjøpt ledning metervis og delt med tang selv. Har du bryter, så trenger du ikke det, nei. Endret 7. november 2012 av gressløk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 7. november 2012 #7 Del Skrevet 7. november 2012 Supert:) takk! Får vel somle meg til Jernia og få tak i riktig ledning - som jeg forstår av lampen må den være todelt? Har lett på IKEA, men de fører ikke sånt ser det ut til - selv om de fører lampene. Takk for tips om bryter - det kunne jeg fort glemt i farta! Hehe... En ledning er alltid minst todelt. Du har en pluss-pol og en minus-pol, og i en del tilfeller så har du også jording (som f.eks på våtrom). Har du bryter på veggen, så trenger du ikke bryter på ledningen i tillegg. Og ettersom du ikke helt virker som om har peiling på dette, så foreslår jeg at du overlater det å montere opp lampe og ledning til noen som vet hvordan det skal gjøres. Strøm er ikke noe man leker med. Husk forøvrig å sette i støpslet til slutt, etter at alt er montert. Du vil ikke risikere å få deg en "karamell" pga strømførende ledninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bintou Skrevet 7. november 2012 Forfatter #8 Del Skrevet 7. november 2012 Haha...kanskje jeg skal bytte den og kjøpe noen stålamper i stedet!! Gubben tror han er hobbyelektriker og mener han vet hva han skal gjøre, men nå har han utsatt det så lenge at jeg tenkte jeg kunne prøve å finne ut av det selv... men karameller har jeg tenkt til å unngå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 7. november 2012 #9 Del Skrevet 7. november 2012 Hvis den skal festen rett til ledningeopplegg, så man man vel først koble den til en "sukkerbit"? Og enden av ledningen til andre siden av "sukkerbiten"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bintou Skrevet 7. november 2012 Forfatter #10 Del Skrevet 7. november 2012 Sukkerbiten fulgte med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kontormus Skrevet 7. november 2012 #11 Del Skrevet 7. november 2012 Sukkerbiten fulgte med Ja, da så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TMB Skrevet 7. november 2012 #12 Del Skrevet 7. november 2012 Kjøp lampettledning, støpsel og en smal kabelkanal og smell opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest17 Skrevet 7. november 2012 #13 Del Skrevet 7. november 2012 Kjøp en ferdig lampeledning med stikkkontakt hos Clas Ohlson, klipp til lengden på ledningen, avisoler ledningen og skru fast i sukkerbiten. Det er ikke forskjell på pluss og minus. Det er vekselstrøm :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orgus Skrevet 7. november 2012 #14 Del Skrevet 7. november 2012 Så lenge bryteren er slått av vil det jo ikke være strøm i kontakten uansett, mtp karameller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akcent Skrevet 7. november 2012 #15 Del Skrevet 7. november 2012 Oi! Her må jeg bare bryte inn! Jeg er selv elektriker, og river meg i håret over det jeg leser! Vi har en vanlig stikkkontakt i hjørnet der taket møter veggen som vi gjerne skulle fått strømmen fra... (har aldri selv kjøpt eller montert taklampe før, så beklager hvis jeg spør veldig dumt) Hvis du ikke har montert taklampe før, eller koblet noe som helst elektrisk, bør du be om hjelp fra noen som har peiling! Det er aldri flaut å ringe en autorisert installatør "bare" for å få hengt opp en lampe. Ved videre undersøkelser finner jeg at dette er helt standard leveringsmåte for alle type taklamper - så har alle disse ledningene hengende ut av taket? Og de som ikke har det - hva gjør dere? Det er vanlig at det er lagt opp en stikkontakt på veggen oppunder taket eller i taket, tiltenkt en taklampe (slik som i ditt tilfelle). Andre steder er det lagt opp en takboks eller et rør "skjult" inni taket, der ledninger henger ned klare til å kobles til en taklampe. Begge løsninger er like vanlige. Det du må gjøre i ditt tilfelle, er å klippe til en passende lengde med BEVEGELIG kabel, koble på et støpsel i ene enden, og koble til kabelen inni taklampa i andre enden. Deretter må du feste kabelen bortover i taket med passende kabelklammer eller ledningslist. Men så har du problemet med å velge riktig kabel, da! Flere over her foreslår å kjøpe lampettledning, men dette kommer helt an på om det er jordet eller ujordet elektrisk anlegg i rommet der lampa skal henges opp, samt hvor vidt lampa krever jording eller ikke! Dersom det er jordet el-anlegg og lampa krever jord, kan man ikke bruke lampettledning, fordi lampettledninger ikke har jordleder. Og man må selvsagt også bruke riktig type støpsel. Konsekvensen av å ikke jorde lampa i et rom der den skulle vært jordet, kan bli fatal dersom man skulle være så uheldig å få jordfeil i lampa! Dersom man tar på lampa etterpå da, kan man i verste fall få støt! Har lett på IKEA, men de fører ikke sånt ser det ut til - selv om de fører lampene. Her har faktisk IKEA gjort noe fornuftig, ved å ikke selge slikt utstyr! Dette er fordi at lamper og annet elektrisk utstyr strengt tatt ikke skal monteres av usakkyndige, blandt annet pga. ovennevnte. Utstyr som du har lov til å montere selv, er vanligvis påmontert ferdig ledning med støpsel, slik at du ikke skal koble noen ting, bare plugge støpselet i en stikkontakt. Frem til 2010 hadde man lov til å tilkoble taklamper selv, dersom det allerede var lagt opp ferdige ledninger som "hang ned fra taket" som du beskriver. Men dette har man faktisk ikke lov til å gjøre selv, lengre. Vi har forresten bryter til støpselet lenger ned på veggen Ok. Greit nok! Men det virker som om du surrer litt med hva som er støpsel, og hva som er stikkontakt. Et støpsel er "pluggen" som sitter på elektriske apparater, for eksempel støvsugeren og mixmasteren. En stikkontakt er "strømuttaket" i veggen, der du plugger i støpselet. Og ettersom du ikke helt virker som om har peiling på dette, så foreslår jeg at du overlater det å montere opp lampe og ledning til noen som vet hvordan det skal gjøres. Strøm er ikke noe man leker med. Jeg kunne ikke sagt det bedre selv! Ring en autorisert installatør, og få jobben forsvarlig gjort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå