AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #1 Skrevet 7. november 2012 Hei. Jeg sliter ekstremt med angst for edderkopper, og sånn har det vært helt siden jeg var barn. Bare jeg ser et bilde av en edderkopp så føler jeg at den er på meg i en halvtime etterpå, og dette er jo ganske så problematisk i og med at jeg bor i en kjellerleilighet (det er riktignok mer en underetasje enn en kjellerleilighet, i og med at jeg har to store vinduer). Hvis jeg ser en blir jeg helt panisk, får hjerteklapp og begynner å skjelve - og dette gjelder uansett størrelse. Har helt tvangstanker, hver eneste kveld må jeg riste på pute og dyne fordi jeg hadde en ekkel opplevelse med en edderkopp som var på meg i sommer. Det er så ille at jeg knapt tør å ha ventilene åpne, og jeg nærmest løper inn og ut døra fordi jeg er redd for at noe skal rekke å krype inn på 3 sekunder. Jeg er ikke redd for insekter generelt, ikke engang de som faktisk kan gjøre deg vondt. Er det noen som har noen råd å komme med? Jeg har lest at kognitiv terapi er nyttig, men herregud, jeg føler da ikke at dette er et problem jeg bør oppta noens tid med. Så det er nok ikke veldig aktuelt. Så er det noe jeg kan gjøre på egenhånd? Eventuelt om det er noen som har prøvd en eller annen spray som funker godt til å ta knekken på de? Og hvis det er noen fra Bergen som leser: hvordan er det med edderkopper her om vinteren? Og fins det husedderkopper her? Anonym poster: c5a9837d75cc0e9428449cb55574cf3d
Sugerøret Skrevet 7. november 2012 #2 Skrevet 7. november 2012 Hei. Jeg sliter ekstremt med angst for edderkopper, og sånn har det vært helt siden jeg var barn. Bare jeg ser et bilde av en edderkopp så føler jeg at den er på meg i en halvtime etterpå, og dette er jo ganske så problematisk i og med at jeg bor i en kjellerleilighet (det er riktignok mer en underetasje enn en kjellerleilighet, i og med at jeg har to store vinduer). Hvis jeg ser en blir jeg helt panisk, får hjerteklapp og begynner å skjelve - og dette gjelder uansett størrelse. Har helt tvangstanker, hver eneste kveld må jeg riste på pute og dyne fordi jeg hadde en ekkel opplevelse med en edderkopp som var på meg i sommer. Det er så ille at jeg knapt tør å ha ventilene åpne, og jeg nærmest løper inn og ut døra fordi jeg er redd for at noe skal rekke å krype inn på 3 sekunder. Jeg er ikke redd for insekter generelt, ikke engang de som faktisk kan gjøre deg vondt. Er det noen som har noen råd å komme med? Jeg har lest at kognitiv terapi er nyttig, men herregud, jeg føler da ikke at dette er et problem jeg bør oppta noens tid med. Så det er nok ikke veldig aktuelt. Så er det noe jeg kan gjøre på egenhånd? Eventuelt om det er noen som har prøvd en eller annen spray som funker godt til å ta knekken på de? Og hvis det er noen fra Bergen som leser: hvordan er det med edderkopper her om vinteren? Og fins det husedderkopper her? Anonym poster: c5a9837d75cc0e9428449cb55574cf3d Du sier en ting og avslutter med angst. Jo du trenger terapi. Og det er ikke bortkasta tid for behandleren eller deg.Tviler virkelig på at du på egenhånd vil klare å bli bedre,utifra hva du selv skriver. Ta kontakt med fastlegen og be om hjelp. Det å være så redd for en ting er slitsomt. Det er andre ting du trenger i livet enn fobi
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå