Gå til innhold

Ørkenrotte med svulst

Anbefalte innlegg

Gjest Bartenina
Skrevet

Ørkenrotta mi har en svulst på magen. Lurer på om det er flere som har opplevd dette med sine ørkenrotter og evt hvor lenge de har levd med det og hvor gamle de var da de fikk det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig vanlig at rotter får kreft, mye skyldes dårlig avl.

Hadde ørkenrotter før, men de fikk ikke kreft heldigvis. Hetterottene mine derimot fikk kreft og måtte avlives. Jeg ville anbefalt deg å gått til veterinær med ørkenrotta de, kreft eller svulster kan være smertefulle og de kan være greie å sjekke. Hadde det vært kreft så hadde jeg nok personlig avlivd rotta.

Den første rotta jeg hadde som fikk kreft begynte å gnage vekk hele svulsten selv, mest sannsynlig fordi det var irriterende og vondt for rotta å ha den der. Hun ble avlivet med en gang etter det.

Gjest Bartenina
Skrevet

Har vært hos dyrlegen tre ganger :-) To forskjellige, og de mener han har det godt på tross av svulsten. Og snakker jevnlig med søskenbarnet mitt på tlf som er veterinær, så jeg vet hvilke tegn jeg skal se etter før jeg avliver ham. Tenkte bare å sanke litt statistikk og erfaringer

Skrevet

Har vært hos dyrlegen tre ganger :-) To forskjellige, og de mener han har det godt på tross av svulsten. Og snakker jevnlig med søskenbarnet mitt på tlf som er veterinær, så jeg vet hvilke tegn jeg skal se etter før jeg avliver ham. Tenkte bare å sanke litt statistikk og erfaringer

Ok, da må du jo bare passe på at rotta spiser og drikker som normalt, og at den ikke isolerer seg :) Du merker fort om dyret ikke har det bra :)

Gjest Bartenina
Skrevet

Jaja, vet alt jeg skal gjøre :-) ingen som har erfart dette tidligere?

Skrevet

Nalaya, ørkenrotter og rotter er to helt forskjellige dyr og har bare et veldig misvisende navn på norsk, ørkenrotter er like mye hamster som rotte.. Hetterotter er heller ikke en egen art, men et mønster som tamrotter kan ha. Mener ikke å fremstå som bedreviter, prøver bare å rette opp i noe veldig mange misforstår.

Bartenina, Har ikke noen personlig erfaring med det men lurer bare på om det er den samme ørkisen du skrev om i april? :)

Skrevet

Nalaya, ørkenrotter og rotter er to helt forskjellige dyr og har bare et veldig misvisende navn på norsk, ørkenrotter er like mye hamster som rotte.. Hetterotter er heller ikke en egen art, men et mønster som tamrotter kan ha. Mener ikke å fremstå som bedreviter, prøver bare å rette opp i noe veldig mange misforstår.

Bartenina, Har ikke noen personlig erfaring med det men lurer bare på om det er den samme ørkisen du skrev om i april? :)

Haha, det er jeg fult klar over. Det jeg ville frem til er at det er veldig vanlig at gnagere får svulster og kreft, og at dette ofte skyldes dårlig avl.

Gjest Bartenina
Skrevet

det var det ja :-) Jøss, april er lenge siden det! For ein seigliva liten jævel <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...