Marcia Skrevet 7. november 2012 #1 Skrevet 7. november 2012 (endret) Vi skal snart ha barnebursdag for fireåringen, og det er visstnok ganske vanlig å ha godteposer i bursdagene her omkring. Selv er jeg ikke vant med godteposer fra de feiringene jeg var med på som barn, så jeg aner ikke hva man faktisk gjør med disse posene? Er det greit å bare dele dem ut, eller skal barna forsøke å få tak i dem på et vis? Ser mange snakker om å fiske etter dem - hvordan gjøres dette i praksis? Andre måter å gjøre det på? Og hvor mye er det egentlig oppe i disse posene? Endret 7. november 2012 av Marcia
Jens Skrevet 7. november 2012 #2 Skrevet 7. november 2012 Fiske etter posene gjør vi alltid. Jeg lager en fiskestang med en krok på enden, og slenger ut fra rekkverket på verandaen, ned trappen el.lignende, så står far nede og hekter på godteposen. Innimellom hekter vi på en potet, bleie, sokk etc...Det syns barna er veldig gøy!Barna fisker etter tur, bursdagsbarnet først. Dette gjør vi på slutten av festen, så barna kan sette seg ned og kose seg med godteposene.
Angelheart2 Skrevet 7. november 2012 #3 Skrevet 7. november 2012 Man kutter de ut.... Syns hele konseptet med godeposer er helt feil. Hvorfor skal gjestene få med seg godteri hjem etter å ha proppet seg med kaker og annen godis i flere timer? Vi hadde godteposer den første gangen fordi det virket som om det var påkrevd, men etter det har vi kuttet det helt ut. Ingen har reagert negativt på det, men mange av foreldrene har uttrykk takknemmelighet for at noen startet. Nå er det sjeldnere godteposer i bursdagene mine barn går i. 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #4 Skrevet 7. november 2012 Man kutter de ut.... Syns hele konseptet med godeposer er helt feil. Hvorfor skal gjestene få med seg godteri hjem etter å ha proppet seg med kaker og annen godis i flere timer? Vi hadde godteposer den første gangen fordi det virket som om det var påkrevd, men etter det har vi kuttet det helt ut. Ingen har reagert negativt på det, men mange av foreldrene har uttrykk takknemmelighet for at noen startet. Nå er det sjeldnere godteposer i bursdagene mine barn går i. Så bra! Syns det er en uting selv og kommer ikke til å ha det når mitt barn blir større. Anonym poster: 8824aa5c6b32c7758ebbeb1bb97a3c46
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #5 Skrevet 7. november 2012 Det går jo ann å legge mandarin, rosiner osv oppi, ikke bare snop Anonym poster: f3f684ee5b3ef907f26bb8380fd46a56
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #6 Skrevet 7. november 2012 Det går jo ann å legge mandarin, rosiner osv oppi, ikke bare snop Anonym poster: f3f684ee5b3ef907f26bb8380fd46a56 he he he. sikert mangen som blir glae for det he he. (ironi) Anonym poster: a809f4b6edb5cf4363980902a1b2ac46 4
Gjest mari kontrari Skrevet 7. november 2012 #7 Skrevet 7. november 2012 Trenger ikke være så mye i hver godtepose. Vi fisket etter de fra andre etasje ned trappen, men alternativer går an å finne. Hadde en pinne/stang med snor som vi stakk ut mellom sprinkelene på siden av trappen, også sto pappa nede og nappet litt i snøret. Av og til fikk man en rar pappfisk først, og måtte hive ut en gang til, husker det gjorde det spennende. Mamma sto oppe og hjalp til, og lagde litt dramatisk fortelling rundt det. Vi hadde også tampen brenner, der posene har vært gjemt rundt omkring med navnelapp på, også hadde vi engang alt hengende på en snor, tror jeg, også måtte man famle seg frem til en pose med bind for øynene. (mamma hjalp med å klippe av når man fant en, så vi gikk ikke rundt i blinde med saks.) Her var det også "lureting" innimellom, så man måtte kjenne seg frem til en pose, hjulpet av resten av "heiagjengen".
Silfen Skrevet 7. november 2012 #8 Skrevet 7. november 2012 Jeg har hatt alt mulig. Både godteposer med snop, poser uten snop men med f.eks. såpebobler, klistremerker og sånt, og ingenting. Det kommer helt an på når bursdagen er. Er den på en lørdag gir jeg godtepose med god samvittighet. Er den i en ukedag får de alternative greier. Når de var helt små, fikk de ingenting. Finn ut hva som passer dere best. 1
Jens Skrevet 7. november 2012 #9 Skrevet 7. november 2012 Man kutter de ut.... Syns hele konseptet med godeposer er helt feil. Hvorfor skal gjestene få med seg godteri hjem etter å ha proppet seg med kaker og annen godis i flere timer? Vi hadde godteposer den første gangen fordi det virket som om det var påkrevd, men etter det har vi kuttet det helt ut. Ingen har reagert negativt på det, men mange av foreldrene har uttrykk takknemmelighet for at noen startet. Nå er det sjeldnere godteposer i bursdagene mine barn går i. ja, det måtte vell komme........ La nå barna kose seg med en liten godtepose da. 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #10 Skrevet 7. november 2012 Vi har gitt godteposer med bittelitt snop, litt småting som fargeblyanter og tatoveringer og klistremerker. Pleier å gi det mot slutten av festen, så ungene kan få i seg det meste av snopet før de går hjem. Vi har fisket etter dem en gang. Det var stas. En annen gang gjemte vi dem, og laget skattekart som viste hvor de var. Og så måtte hvert barn finne riktig pose. (nummerert) Første gangen tror jeg bare vi delte dem ut. Denne gangen tror jeg vi skal ha pinata, og da blir det nok godteposer inne i den. (Snor-pinata.) Anonym poster: b718dc6a950688b826ec90ca03eadc2d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #11 Skrevet 7. november 2012 Da jeg var liten var det enten fisking, eller så var posene gjemt og man måtte lete etter en pose med sitt navn. Obs obs, siste alternativ betød ørten unger som endevendte hele heimen i leiting etter snop... Det var snakk om små godtposer, var aldri sånn fullt beger fra mix opplegg. Bare fem-seks snopeting. Men strengt tatt er det ikke nødvendig når man har og greier. Det var ikke alltid vi fikk pose, uten at det var noe stort savn. Som regel var man jo så kvalm av kaker at mesteparten av snopen ble med hjem, og da er det jo ikke noe poeng. Anonym poster: 56a9d24ac750e803afa49c2172e5de95
Marcia Skrevet 7. november 2012 Forfatter #12 Skrevet 7. november 2012 (endret) Takk for svar. Jeg er helt enig i at godteposer er unødvendig når man allikevel har kaker og slik i selskapet. Men det virker som om det er ganske vanlig her omkring, og dette er den aller første barnebursdagen jeg arrangerer. Jeg har ikke lyst til å gå mot strømmen akkurat i år, trenger å bli litt mer varm i trøya som "bursdagsplanlegger" først. Jeg blåser forsåvidt i om en gjeng med fireåringer synes jeg er kjip, men jeg vil ikke risikere at ungene ikke vil komme i barnets neste bursdag fordi de syntes feiringen var "feil". Tenker at jeg heller kan kutte det ut senere når jeg får litt mer erfaring med hva annet som kan fungere. Vi har bare en etasje, og jeg tror det blir for kaldt å gå ut på verandaen. Vi har dermed ikke noen høyde som kan brukes til å fiske i fra. Kan det løses på andre måter? Endret 7. november 2012 av Marcia
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #13 Skrevet 7. november 2012 Takk for svar. Jeg er helt enig i at godteposer er unødvendig når man allikevel har kaker og slik i selskapet. Men det virker som om det er ganske vanlig her omkring, og dette er den aller første barnebursdagen jeg arrangerer. Jeg har ikke lyst til å gå mot strømmen akkurat i år, trenger å bli litt mer varm i trøya som "bursdagsplanlegger" først. Jeg blåser forsåvidt i om en gjeng med fireåringer synes jeg er kjip, men jeg vil ikke risikere at ungene ikke vil komme i barnets neste bursdag fordi de syntes feiringen var "feil". Tenker at jeg heller kan kutte det ut senere når jeg får litt mer erfaring med hva annet som kan fungere. Vi har bare en etasje, og jeg tror det blir for kaldt å gå ut på verandaen. Vi har dermed ikke noen høyde som kan brukes til å fiske i fra. Kan det løses på andre måter? Da jeg var liten og var i bursdag i en liten leilighet, så hadde foreldrene laget en "lettvegg" med et teppe. Og så fisket vi over kanten på det teppet. Anonym poster: b718dc6a950688b826ec90ca03eadc2d
likning Skrevet 7. november 2012 #14 Skrevet 7. november 2012 Fest et teppe e.l på tvers i en døråpning, akkurat høyt nok til at barna ikke ser over. Så kan de slenge fiskestangen over der, og den som fester tingene sitter skjult på baksiden 2
Calypso Skrevet 7. november 2012 #15 Skrevet 7. november 2012 "Tampen brenner" funker også.. husker at en måtte snu seg mens noen andre gjemte posen mens alle de andre så også måtte man lete mens de andre ropte om det var varmt eller kaldt. Tar litt tid hvis man er mange da, men ganske artig.
Kara W Skrevet 7. november 2012 #16 Skrevet 7. november 2012 Jeg er enig med deg om at godteposene er en uting, men kommer nok til å ha det de første gangene for at det ikke skal bli "feil". Jeg kommer til å ha det litt tidelige, f.eks like etter maten, og da istedenfor annet snop som man gjerne setter frem. Altså så barna kan spise det der, og evt. bare ta med seg litt hjem. Kommer også til å legge klistremerker, hviskelær o.l oppi. Jeg har opplevd at det først er masse godteri i bursdagen, og så blir posene delt ut i det barna går hjem. Det ser jeg virkelig ikke vitsen med,
Gjest marcia Skrevet 7. november 2012 #17 Skrevet 7. november 2012 Igjen, takk for svarene. Jeg satt og lurte litt på rekkefølgen tingene skal skje i. Tenkte opprinnelig å ha pølser mm først, så litt pause med frilek og/eller en selskapslek, og så kaker deretter. Da kommer jo godteposene rett før de skal hjem igjen. Egentlig hadde det fungert bedre med en "godteposeskattejakt" i pausen mellom mat og kaker, men da orker de vel ikke kaker? Eller tar man mat og kaker samtidig uten pause mellom?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #18 Skrevet 7. november 2012 Igjen, takk for svarene. Jeg satt og lurte litt på rekkefølgen tingene skal skje i. Tenkte opprinnelig å ha pølser mm først, så litt pause med frilek og/eller en selskapslek, og så kaker deretter. Da kommer jo godteposene rett før de skal hjem igjen. Egentlig hadde det fungert bedre med en "godteposeskattejakt" i pausen mellom mat og kaker, men da orker de vel ikke kaker? Eller tar man mat og kaker samtidig uten pause mellom? Guri som du stresser! Hvor gamle er disse barna? Uansett, jeg ville tatt mat -> pause m. leker -> kaker -> pause m. leker/frilek -> godteposer -> frilek ->hjem Det gjør da ikke noe at de tar med seg godteposene hjem? Anonym poster: a809f4b6edb5cf4363980902a1b2ac46
Marcia Skrevet 7. november 2012 Forfatter #19 Skrevet 7. november 2012 Guri som du stresser! Hvor gamle er disse barna? Uansett, jeg ville tatt mat -> pause m. leker -> kaker -> pause m. leker/frilek -> godteposer -> frilek ->hjem Det gjør da ikke noe at de tar med seg godteposene hjem? Anonym poster: a809f4b6edb5cf4363980902a1b2ac46 Ja, jeg vet det... Har ikke vært i en barnebursdag på over 25 år og har fått det for meg at ingen av barna noensinne vil leke med datteren min igjen hvis bursdagen hennes blir kjedelig :-P Takk for påminnelsen! Og tipsene forøvrig :-)
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #20 Skrevet 7. november 2012 Barn i 4-års alder trenger lite aktivisering. Du kan evt. ta "flasketuten peker på" til gaveåpningen. Da blir det ro og orden, samtidig som det ikke er den som roper høyest som får gaven åpnet først. Anonym poster: b718dc6a950688b826ec90ca03eadc2d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå