Portvinpiken Skrevet 7. november 2012 #1 Skrevet 7. november 2012 Jeg har fått i hus to utrolig gode jegere ser det ut som! Har ikke hatt utekatt siden jeg var liten, så må innrømme erfaringen med dette ikke er så veldig god. Derfor lurer jeg på om dere kan fortelle litt om erfaringer med deres katter når det gjelder å dra i hus mus og fugler. Gjerne halvdøde eller svært så levende mus som skal lekes med. De som ikke er blitt skadet har jeg ingen problemer med å få ut helskinnet, men jeg hater jo å slå ihjel skadet mus og synes det begynner å bli noget irriterenede å finne døde mus overalt. Vi har to katter som nå er litt over året (begge kastrert) hunn og hannkatt. De drar med seg minst en mus/fugl (mest mus) inn hver eneste dag. Ergo minst to mus - og ofte 3 - 4 stk. Jeg ser jo det åpenbare med at det er mer mus på kornåkerene om høsten osv, og nå har jeg begynt å stenge katteluken om natten så de får holde seg inne (er litt lei av å bli vekket av katter som tar livet av mus inne). Har jeg vært så "heldig" å fått to ekstremt gode jegere i hus, og vil det øke eller avta med alderen kanskje? Dumt spørsmål kanskje, men er det et "tenåringsfenomen" eller kan jeg forvente at det alltid vil være slik? Og noen gode tips til å lære de til å ikke ta de med inn? En må kanskje bare akseptere at slik er det... De har tørrfòr stående fremme alltid, og hvis de kommer inn med mus/fugl så får de altså ikke servert våtfòr. Typen var nemlig veldig flink til å servere våtfòr uavhengig om de tok med mus eller ikke - og jeg kan se at det også jo kan fungere som en stor belønning. Erfaringer?
Gjest Lille-pus Skrevet 8. november 2012 #2 Skrevet 8. november 2012 Aller først; Gratulerer med to dyktige jegere ! - den som har lært å jage, og blitt dyktig til det, vil alltid fange. Dette er overlevelsesinstiktet i en katt. Den er en jeger, den er et rovdyr, for å overleve må man jakte. Den aller første katten som eide meg var en slik superjeger. En som tok skjærer, og uten problem fanget ekorn Siste gang jeg så ham var han 7 år, i sin beste alder, og selvsagt fremdeles en meget dyktig jeger. Nå kommer den brutale siden av meg frem her; Ethvert bytte han kom hjem med, vånd var en sikker vinner, store fete deilige , - ethvert bytte han kom hjem med og tok inn lot jeg ham selv ta hånd om. Og 'ja' han lekte med en typiske 20 centiimeters voksen vånd inne i stuen, midt på parketten. Dette var hans bytte, det var hans 'lek'. Han hadde selv fanget den, klatrer opp i enden av bygget med den store vånden i munnen, spasert på en rund håndrekke over tre balkonger bortover, pasert to brannvegger på 2dre etasje nivå, satt seg utenfor stuedøren i 2dre etasje, og med vånd i munnen gitt beskjed; "Mutter ! " Opp med døra! " - Jeg hadde ingen problemer med å fjerne restene etter at hodet og overkroppen var spist der på parketten, og så feie over med en fuktig fille og rengjøringsmiddel. Bytter han kun tok med til terrassen, og som var uskadet og levende, ble sluppet fri igjen (det var ikke mange, for han hadde alltid stålkontroll). Du har jegere. Vær forberedet på at de vil jage, og ros dem for å være så dyktige når de bringer byttet med hjem til deg Gratulerer 2
Portvinpiken Skrevet 8. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2012 Aller først; Gratulerer med to dyktige jegere ! - den som har lært å jage, og blitt dyktig til det, vil alltid fange. Dette er overlevelsesinstiktet i en katt. Den er en jeger, den er et rovdyr, for å overleve må man jakte. Den aller første katten som eide meg var en slik superjeger. En som tok skjærer, og uten problem fanget ekorn Siste gang jeg så ham var han 7 år, i sin beste alder, og selvsagt fremdeles en meget dyktig jeger. Nå kommer den brutale siden av meg frem her; Ethvert bytte han kom hjem med, vånd var en sikker vinner, store fete deilige , - ethvert bytte han kom hjem med og tok inn lot jeg ham selv ta hånd om. Og 'ja' han lekte med en typiske 20 centiimeters voksen vånd inne i stuen, midt på parketten. Dette var hans bytte, det var hans 'lek'. Han hadde selv fanget den, klatrer opp i enden av bygget med den store vånden i munnen, spasert på en rund håndrekke over tre balkonger bortover, pasert to brannvegger på 2dre etasje nivå, satt seg utenfor stuedøren i 2dre etasje, og med vånd i munnen gitt beskjed; "Mutter ! " Opp med døra! " - Jeg hadde ingen problemer med å fjerne restene etter at hodet og overkroppen var spist der på parketten, og så feie over med en fuktig fille og rengjøringsmiddel. Bytter han kun tok med til terrassen, og som var uskadet og levende, ble sluppet fri igjen (det var ikke mange, for han hadde alltid stålkontroll). Du har jegere. Vær forberedet på at de vil jage, og ros dem for å være så dyktige når de bringer byttet med hjem til deg Gratulerer Og dette gjorde katten din 1 - 2 ganger daglig? Jeg skjønner jo at de er jegere og har instinktet, men lurte mer på om noen hadde tips for avlæring av å ta med byttet inn i huset. Jeg har heller ikke sansen for at de skal drive å plage halvdøde mus. En kan godt si det er naturens gang, men når de ikke gjør annet enn å leke og plage fordi de får mer enn nok mat så de er jo ikke sultne - ja, da tenker jeg at det kanskje finnes en måte å begrense den adferden på. Men kanskje umulig hos katter. 1
Gjest Lille-pus Skrevet 8. november 2012 #4 Skrevet 8. november 2012 (endret) I det vi kan kalle høgseseong for jakt, som er sent på våren når mus, jordrotter og fugler har fått unger som er ute av redet eller bolet, og på hørsten rundt disse tider når gnagerne leter etter vinterbosteder; Å ja, minst 1-2 i snitt per døgn ! Har funnet alt fra ekornhaler innvendig gang i huset (og blodsprut 40 cm oppover veggen) til trostunger på kjøkkengulvet, halvspiste jordrotter/vånd og musemaver på terrassen. You name it, I've seen it. Jeg har ikke hørt om noen effektiv metode for å begrense viljen til å jakte, kun for å begrense muligheten til vellykket jakt.. Da med halsbånd med bjelle. Men... så har jeg også sett katter springer på 3 ben mens den 4de poten holdt bjellen inn mot kroppen slik at den ikke skulle lage lyd Jeg bruker alltid avbitertangen og fjerner bjellen som det første jeg gjør med et nytt halsbånd Å ikke ta med inn...... Nei, der har jeg ingen gode tips desverre. Jeg gir uhemmet skryt jeg når et bytte blir bragt til hus, - og så rydder jeg opp etterpå. Edit:Typo Endret 8. november 2012 av Lille-pus 1
LilleLola Skrevet 8. november 2012 #5 Skrevet 8. november 2012 Her i huset har vi også en ung frøken som er ivrig på musejakt. I vår/sommer var det 1-2 ganger daglig, nå i høst 1 i uka ca Vi syns bare det er kjekt å se når hun tar byttet med inn, hun er i godt humør, og kjempestolt over hva hun har klart å fange, og vi gir henne skryt og kos. I de periodene hun ikke har fanget noe på en stund blir hun litt sur og irritabel, så blir hun kjempeglad igjen når hun får fanget noe Den andre pusefrøkenen vår er litt eldre, 7 år, og hun er ikke like ivrig. Hun jaktet mye når hun var yngre, men har roet seg ned med årene Har vel bare dratt inn 2 mus og 2 fugler det siste året.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. november 2012 #6 Skrevet 8. november 2012 Min pusefrøken ga seg med å dra med inn når hun var kanskje 12 år. Kom en og annen fugleunge inn i huset, men det begrenset seg mer og mer. Når hun var yngre, så var hun litt mer aktiv kan man si. To fugler i kjeften i full fart. En natt hadde hun tatt minst 12 mus på hytta. Var rene musemassakeren, som møtte oss på morgenkvisten. Men å la kattene være enten inne, eller ute, i værste musesesong, kan kanskje være lurt. Lukke igjen luka når de er ute, så de får holde på med byttene sine ute.
Minya Skrevet 8. november 2012 #7 Skrevet 8. november 2012 Jeg kjenner jeg er litt glad for at tullekatta vår ikke akkurat er noen stor jeger. Hun tør ikke engang fange fluer. Først løper hun litt etter flua, og så flyr plutselig flua etter henne, hvorpå katta ligger under sofaen og ikke tør å komme ut på en stund. Eneste jeg noen gang har sett henne jakte vellykket, var den edderkoppen som tasset litt slentrende over gulvet. Hun dyttet den ned i gulvet med poten og ble liksom litt forfjamset over at den ikke rørte seg mer. 2
Portvinpiken Skrevet 8. november 2012 Forfatter #8 Skrevet 8. november 2012 Fint å høre andres erfaringer også. Jeg har to katter og med en liten "haug" hunder i hus så setter jeg ikke særlig pris på at de tar med gjennomsnittlig 4 - 5 mus inn daglig. Jeg har ikke problemer med døde mus, men jeg forstår ikke gleden i å se katten plage en pipende halvt levende/halvt død mus. Til det er jeg nok for glad i alle type dyr.
Tabris Skrevet 8. november 2012 #9 Skrevet 8. november 2012 En kan godt si det er naturens gang, men når de ikke gjør annet enn å leke og plage fordi de får mer enn nok mat så de er jo ikke sultne - ja, da tenker jeg at det kanskje finnes en måte å begrense den adferden på. Jeg vil bare korrigere deg litt her. Det er ikke fordi de ikke er sultne at de "leker" med musen. Ei heller er de sadister, selv om det kan se slik ut for oss. Den nyeste teorien jeg har lest om dette er at for en villkatt kan et musebitt i poten eller snuten være potensielt livsfarlig, fordi det kan fort bli betent. Og betennelser i naturen vil ofte føre til døden. Katten vil derfor forsiktig tappe til en mus med poten for å se om den fortsatt beveger seg, for så å løpe etter, fange, bite og dytte den til den stopper opp. Og så starte prosessen igjen. Dette for å trette ut musen slik at faren for å bli bitt er redusert når de til slutt dreper den. En katt som er flink til å jakte og drepe mus, men som ikke spiser den, har ikke lært koblingen bytte = mat. Dette må de lære av sin mor når de er kattunger. Selve jaktingen og drepingen er instinktiv, men forståelsen av at et byttedyr er mat må læres, og avgjøres ikke av om katten får mat hjemme eller ikke. (En kan si at en mett og trygg katt kan være en bedre jeger, fordi den ikke er distrahert eller energiløs av sult). Sånn, det var dagens forelesning. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #10 Skrevet 8. november 2012 Fint å høre andres erfaringer også. Jeg har to katter og med en liten "haug" hunder i hus så setter jeg ikke særlig pris på at de tar med gjennomsnittlig 4 - 5 mus inn daglig. Jeg har ikke problemer med døde mus, men jeg forstår ikke gleden i å se katten plage en pipende halvt levende/halvt død mus. Til det er jeg nok for glad i alle type dyr. Kattene her drar heldgvis ikke med noe inn, men så kommer de seg heller ikke uten at noen åpner døra. Eldstemann lager et helvetes spetakkel når han har fanget noe, helst i 3-4-5tiden på natta. Fugler er fyfy, har tatt noen fra pus og latt dem fly. Fått tips om at halsbånd med bjelle skal være tingen, men kattene her roter bort/mister sine etter 2-3dager, så har gitt opp. Dessuten stoler jeg ikke på disse halsbånda, sikkerhetslås eller ei.. ...hørte forresten rykter om at det er museår i år.... kos deg ;P Anonym poster: b3f956ba1a7165a1bb2aa7a7ae7a2ca4
Portvinpiken Skrevet 8. november 2012 Forfatter #11 Skrevet 8. november 2012 Museår eller ikke. Det har jeg hørt at det er hvert år så det er ikke noe nytt :-). Og bor man ovenfor en kornåker så har man naturligvis utømmelige muligheter for å fange mus. Halsbånd er uaktuelt. Selv med strikk setter jeg ikke dette på kattene. De er chipet og har tatovering i øret.
CathFoto Skrevet 9. november 2012 #12 Skrevet 9. november 2012 Jeg passet en nydelig pusekatt i sommer som fanget 9 fugler og 6 veps på 10 dager pass. Megastolt!
Portvinpiken Skrevet 10. november 2012 Forfatter #13 Skrevet 10. november 2012 Jeg vil bare korrigere deg litt her. Det er ikke fordi de ikke er sultne at de "leker" med musen. Ei heller er de sadister, selv om det kan se slik ut for oss. Den nyeste teorien jeg har lest om dette er at for en villkatt kan et musebitt i poten eller snuten være potensielt livsfarlig, fordi det kan fort bli betent. Og betennelser i naturen vil ofte føre til døden. Katten vil derfor forsiktig tappe til en mus med poten for å se om den fortsatt beveger seg, for så å løpe etter, fange, bite og dytte den til den stopper opp. Og så starte prosessen igjen. Dette for å trette ut musen slik at faren for å bli bitt er redusert når de til slutt dreper den. En katt som er flink til å jakte og drepe mus, men som ikke spiser den, har ikke lært koblingen bytte = mat. Dette må de lære av sin mor når de er kattunger. Selve jaktingen og drepingen er instinktiv, men forståelsen av at et byttedyr er mat må læres, og avgjøres ikke av om katten får mat hjemme eller ikke. (En kan si at en mett og trygg katt kan være en bedre jeger, fordi den ikke er distrahert eller energiløs av sult). Sånn, det var dagens forelesning. Uavhengig av grunnen til at kattene gjør dette, så mener jeg at det oppfattes som veldig plagsomt og forferdelig for musen som går en sakte og ikke alltid veldig smertefri død i møte på denne måten. Og når de i tillegg ikke er nødvendig så ser jeg ikke poenget i at jeg skal sitte å se på at kattene gjør dette.
Gjest Lille-pus Skrevet 10. november 2012 #14 Skrevet 10. november 2012 Uavhengig av grunnen til at kattene gjør dette, så mener jeg at det oppfattes som veldig plagsomt og forferdelig for musen som går en sakte og ikke alltid veldig smertefri død i møte på denne måten. Og når de i tillegg ikke er nødvendig så ser jeg ikke poenget i at jeg skal sitte å se på at kattene gjør dette. Da tar du byttet fra katten og avliver det selv. Som du sikkert er klar over så kan det medføre at en hardt skadet mus unnslipper inne i huset ditt og klarer gjemme seg unna. Det er heller ingen god sjebne for en mus. Det kan faktisk ofte være det beste å la eksperten foreta avlivningen. Rått ? Ja. Men det er rovdyr du har i huset. 2
Tvist Skrevet 10. november 2012 #15 Skrevet 10. november 2012 Jeg avliver levende fugler pus har tatt med inn med steiner. Det er fælt for meg, men værre for fuglen om den må lide. Mus som pus kommer hjem med har heldigvis sett uskade ut, da har jeg tatt katten inn og satt musa ut et stykke fra huset. Katten får selvsagt ros når hun er "flink" og har fanget en fugl, ser ingen grunn til å ødelegge stoltheten hennes.
Portvinpiken Skrevet 10. november 2012 Forfatter #16 Skrevet 10. november 2012 (endret) Da tar du byttet fra katten og avliver det selv. Som du sikkert er klar over så kan det medføre at en hardt skadet mus unnslipper inne i huset ditt og klarer gjemme seg unna. Det er heller ingen god sjebne for en mus. Det kan faktisk ofte være det beste å la eksperten foreta avlivningen. Rått ? Ja. Men det er rovdyr du har i huset. Det var en måte å uttale meg på. Jeg avliver selvfølgelig dyret (musen eller fuglen) når de kommer inn med halvdøde dyr. Eksperten, altså katten bruker alt for lang tid og de kan også bli lei og bare gå fra den halvdød musen. Endret 10. november 2012 av Portvinpiken
Dolce Skrevet 10. november 2012 #17 Skrevet 10. november 2012 Her bor det også dyktige jegere. Men siden vi ikke har katteluke, er det nå sjeldent jeg får levende byttedyr inn i huset. Det var verre før, men nå har jeg lært meg en metode som ihvertfall fungerer greit her. Jeg får dem fremdeles levert "på døra", men stort sett klarer jeg å smette ut døren selv når jeg ser at de har "medbrakt". Da står jeg ute på gårdsplassen en stund, og roser pus for å være flink jeger. Det virker som om kattene er fornøyd med dette. At mor ser. Og da trenger de ikke nødvendigvis ha byttene med seg inn i huset. Da herjes det litt rundt på gårdsplassen, mens mor ser beundrende på. Men jeg finner stadig rester av byttedyr på dørmatta eller i vinduskarmen. Gjerne en fot eller en hale..... eller et musehode. Det er som oftest den eneste restematen de tilbyr mor etter at byttet er drept.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2012 #18 Skrevet 14. november 2012 Åh nei, dette har jeg ikke tenkt på. Jeg har veldig lyst på katt, men er også utrolig glad i spurv og andre fugler.. Anonym poster: a094cfb213ba8e9da117764cdaef8557
Portvinpiken Skrevet 14. november 2012 Forfatter #19 Skrevet 14. november 2012 Her er det noe interessant som jeg ikke har reflektert så mye over før, men mens vi stadig skal endre instinktene hos hunder, så virker det som man skal oppfordre katters naturlige instinkter, selv når dette er unødvendig. Egentlig veldig interessant emne det der :-)
SoftKitty Skrevet 15. november 2012 #20 Skrevet 15. november 2012 Instinkter eller ei.. jeg hadde ikke taklet at katten min skulle pine halvdøde smådyr inne i huset (helst ikke ute heller, men da er det jo lite å få gjort om man ikke ser det). Jeg ville ikke brydd meg om katten ble fornærmet, jeg ville forsøkt å unngå det.. Nå har jeg innekatt da så har ingen tips, ville bare si at du har min forståelse. Høres jo ut som en ide i første omgang å stenge luken om natten.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå