Gå til innhold

Haster! Ekstrem-diarè. Legen avventer....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en datter på 4 år, som nå har diarè på 4 dagen. Det begynte med oppkast for 5 dager siden, men gått over i diarè.

Dro til legen med henne i går, etter at hun har vridd seg i smerte på sammenkrøket på gulvet. Legen tok crp og undersøkte henne, og han konstanterer mage-infeksjon. Ville ikke gi antibiotika, men avvente. Ikke noe jeg skulle gjøre bortsett fra å gi eplejuice/farris.

Men hun er like dårlig i dag, og jeg klarer snart ikke se på hvor vondt hun har. Hun flyr på do ørten ganger i løpet av dagen, det bare renner ut.

Vet imodium hjelper voksne godt, men kan dette gis til barn??

Kan jeg gi kulltabletter?

Er det andre råd , vær så snill kom med dem, for dette må stoppe nå...Stakkar liten :(

Håper på raskt svar fra noen. Takk!! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hun ikke har slimete og/eller blodig diare, og hun får i seg drikke, ville jeg bare hørt på legen og avventet det hel. Det beste for kroppen er å ordne opp selv, uten medisiner.

Anonym poster: 2abb3b6d51d95a6b155b25b795e03411

• Liker 1
Skrevet

Imodium bør ikke gis til barn.

Anonym poster: 2abb3b6d51d95a6b155b25b795e03411

• Liker 1
Skrevet

Cola uten kullsyre passer godt til barn som har urolige mager.

Anonym poster: 34380446048db8a993c255a2fcb1d9ec

Skrevet

Takk for alle svar så langt. jeg gir cola uten kullsyre - og farris blandet med juice og noen ganger saft.

Men dette har gjort i tre dager uten bedring. Hun spiser kun loff...for å prøve binde magen...

Skjønner jeg ikke bør gi medisiner, men syns dette har vart lenge...heldigvis drikker hun godt, så jeg er ikke så bekymret for uttørring lenger...men hun har så vondt :(

Skrevet

Hør på legen.

Du kan ta potetmel og blande ut i vann og la henne drikke. Det binder magen. Et par teskjeer i et eggeglass med vann.

Anonym poster: affe13b63fb45454c4d471d89e707e71

Skrevet

Hør på legen.

Du kan ta potetmel og blande ut i vann og la henne drikke. Det binder magen. Et par teskjeer i et eggeglass med vann.

Anonym poster: affe13b63fb45454c4d471d89e707e71

Takk, det skal definitivt prøves!! :)

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg ville droppet colaen, koffein kan fort gjøre diareen verre, og det er vanndrivende i tillegg. Ris, poteter og pasta og loff er bra.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Imodium bør ikke gis barn, og som voksne bør man også unngå å ta det. Diare er kroppens måte å kvitte seg med bakteriene/avfallsstoffene.

På apoteket finnes det brusetabeletter som inneholder alle salter som det er viktig at kroppen får i seg, anbefaler disse:) de har bringebærsmak.

Edit. Skrivefeil....

Endret av lillemeg90
  • Liker 4
Skrevet

Cola uten kullsyre passer godt til barn som har urolige mager.

Anonym poster: 34380446048db8a993c255a2fcb1d9ec

Det er bare en myte.

Anonym poster: 8665955918de965cf30e9288c57ab1f5

• Liker 2
Skrevet

http://www.forskning...012/juli/327328

– Cola mot dehydrering er en uegnet løsning til barn, forteller Bjerager. Det skyldes igjen osmolariteten i colaen, som Tina Beermann også tok for seg.

– Hos barn betyr væsketapet mye for sykeligheten, og cola vil forverre diaréen, forteller hun.

"Og hos barn fører sukkeret i brus og juice til at diaréen blir verre, ifølge engelske retningslinjer"

"Ved diaré kan brus trekke ut vann fra tarmen. Det kan gi en følelse av oppblåsthet og raskere bevegelse gjennom tarmen. Og dermed kan sukkeret forverre diarétilstanden, forklarer Beermann"

Skrevet

Det viktigste er at hun får i seg væske, sukker og salter. Farris og eplejuice 50/50 er det beste. Følg med på allmenntilstanden, blir hun slappere bør du dra tilbake til legen. Ellers er det best å unngå antibiotika eller andre medisiner ved slik sykdom. Du kan evt. gi henne litt biola etter hvert hvis hun orker å spise det.

Anonym poster: e59528525d93af3aa1da0629b5f00cec

• Liker 3
Skrevet

Så lenge hun får i seg nok væske til å ikke bli dehydrert, skal du bare fortsette. Dritten må bokstavelig talt ut, dessverre...God bedring!

• Liker 2
Skrevet

Min datter hadde diare i 14 dager ... det var grusomt. Spesielt fordi hun ble så sår.

Blåbær virker stoppende, hva med blåbærsaft?

• Liker 1
Skrevet

Igjen takk for alle tips. Kjøpt blåbærsaft, hele blåbær, biola og banan nå. Dropper medisiner, fortsetter med loff og eplejuice/farris - og har nå fått i henne potetmel blandet i vann (og blåbærsaft). Nå sover hun, og det er bare å håpe hun snart blir bedre...

14 dagers diarè høres forferdelig ut. Må jo være skummelt mtp uttørring? usj...all min sympati. Godt det gir seg :)

Takk igjen for alle råd, det har vært så nyttig!

Skrevet

Litt sinksalve hun kan smøre rumpa med lindrer godt, den er reseptfri og helt ufarlig for barn.

Skrevet

Eight hour cream fra Elisabeth Arden gjør underverker mot en sår stump :)

Skrevet

Igjen takk for alle tips. Kjøpt blåbærsaft, hele blåbær, biola og banan nå. Dropper medisiner, fortsetter med loff og eplejuice/farris - og har nå fått i henne potetmel blandet i vann (og blåbærsaft). Nå sover hun, og det er bare å håpe hun snart blir bedre...

14 dagers diarè høres forferdelig ut. Må jo være skummelt mtp uttørring? usj...all min sympati. Godt det gir seg :)

Takk igjen for alle råd, det har vært så nyttig!

Hun har heldigvis alltid vært flink til å drikke, både morsmelk og vann, så jeg var ikke redd for uttørring. Det verste var at hun ble så sår, hun var illrød på rumpen og skrek og hadde det vondt. Da brukte vi Inotylen, det er veldig effektivt. Nå bruker din jente sikkert ikke bleie lenger, men det kan jo være hun blir sår likevel.

Håper det går bedre for din datter snart! :)

Skrevet

Kokt ris binder og nøytraliserer magen...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...