Gå til innhold

Hvordan lage brun og hvit saus uten smør?

Gelica

Anbefalte innlegg

Forsøker nå å holde oss på den litt magrere linjen og jeg skal i dag lage fiskekaker i brun saus med grønnsaker.

Tidligere har jeg laget saus med smør, mel og buljongkraft + salt/pepper.

Kan jeg lage brun saus uten smør?

Vet at man kan jevne ut med maisenna, men tidligere når jeg ønsket en tykkere saus (saus med smør) og tilsatte maisenna så fikk jeg bittesmå maisennaklumper og det vil jeg ikke ha i sausen.

Kan det ha vært for at jeg blandet maisennaen i kaldt vann og deretter i varm saus, eller?

Trenger også tips til hvordan jeg kan lage mager hvit saus.

Takker for hjelpen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ikke kuttet ut smøret. Man får ikke god sausesmak uten fett fordi fett bærer smak. Bruk heller mindre smør/margarin når du lager den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hvetemelsjevning . Dvs ; tar et glass med lokk ( evt en slik man bruker til å riste jevning med ) har i vann og hvetemel til brun saus og melk og hvetemel til hvit saus . Rister glasset godt og tømmer forsiktig i . Hvis det skulle bli klumper så er det jo bare å sile sausen før bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du smak i brun sausen uten å brune margarin og mel?

Krydder , god kraft /buljong . Aldri opplevd det som noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager hvit saus av bare hvetemel og ekstra lett melk. Det er jo som å lage vanlig hvit saus, bare at du i stedet for å begynne med å blande smeltet smør og mel bruker litt av melken og blander med melet. Det er ikke noe forskjellig ellers. Så har jeg i salt/pepper og krydder for å få smak.

For brun saus kan du brune melet før du sper med melk.

Om du vil bruke maisenna, så skal det røres ut i kaldt vann, og tilsettes kokende saus rett før den er ferdig. Om du blander i maisenna for tidlig vil den slutte å binde sammen, og du får ikke tykningseffekten.

Anonym poster: 0b36157d9c082b9d8eadb415206f2a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...