Zoë Castillo Skrevet 7. november 2012 #1 Skrevet 7. november 2012 Vi har ei på 7, ei på 4 og ei på 1 år. De to største våkner kl 05,mens den yngste vil sove til 8. Ofte våkner hun tidlig likevel av lyder fra oss andre. Far i huset er sykmeldt,og yngstejenta kan derfor i teorien sove så lenge hun vil. Vi bor på 110m2 og jeg synes det er vanskelig å skape en morgensituasjon som passer for alle. Hva gjør dere andre med samme problem?
Silfen Skrevet 7. november 2012 #2 Skrevet 7. november 2012 05? Altfor tidlig. Kjøp de en sånn derre stå opp klokke og forklar at fremtil gitt tidspunkt er man stille og i sengen. 1
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2012 #3 Skrevet 7. november 2012 De på sju og fire er store nok til at de kan få beskjed om at det ikke er aktuelt å stå opp kl 5 på morran.
Myrthel Skrevet 7. november 2012 #4 Skrevet 7. november 2012 Vi har ei på 7, ei på 4 og ei på 1 år. De to største våkner kl 05,mens den yngste vil sove til 8. Ofte våkner hun tidlig likevel av lyder fra oss andre. Far i huset er sykmeldt,og yngstejenta kan derfor i teorien sove så lenge hun vil. Vi bor på 110m2 og jeg synes det er vanskelig å skape en morgensituasjon som passer for alle. Hva gjør dere andre med samme problem? Klokka 5? Hjelp, det er jo midt på natten. Når legger disse barna seg, og hvordan fungerer de i barnehage/skolen? De må jo bli stuptrøtte utpå dagen.. Jeg hadde gitt klar beskjed om at de ikke fikk lov til å stå opp før ett klokkeslett du syntes var akseptabelt... Gi de klokke på rommet og lær de når det er sovetid og ro i huset. Forklar tydelig at det er natta når de står opp, og at de skal sove eller ligge stille på rommet sitt. Forklar at de forstyrrer andre. Må de ligge i sengene sine, sovner de helt sikkert igjen... 2
Jens Skrevet 7. november 2012 #5 Skrevet 7. november 2012 Jeg har også to barn på 4 og 7 år, og er enig i de andre om at kl 0500 er midt på natten og ALT for tidlig å stå opp. Kjøp en sånn kaninvekkerklokke til dem, og si at de ikke får stå opp før kaninen er oppe! Og, hvis de absolutt skal stå opp, får de være musestille og ikke vekke resten av huset. Våre barn står opp selv, går ned og ser på tv i helgene mens far, hunden og jeg sover videre til 0900. De er store nok til å ta imot beskjeder. 1
Zoë Castillo Skrevet 7. november 2012 Forfatter #6 Skrevet 7. november 2012 Er det så uvanlig å stå opp så tidlig, altså? Ideelt sett skulle de to største stått opp kl 06.30. 4-åringen legger seg 19-19.30, og 7-åringen legger seg kl 20.00-20.30. De fungerer begge utmerket på barnehage og skole, og er ikke stuptrøtte eller overtrøtte på kveldstid. Kan det være at de bare har behov for såpass lite søvn? 4-åringen må forøvrig alltid på do når hun våkner i 5-tiden, og hun trenger hjelp etter at hun har gjort nr 2, som alltid skjer på morgenen. Da er hun blitt så våken av aktiviteten at det er umulig å få henne til å sove igjen. Kaninvekkerklokke, hvor finner jeg det?
Silfen Skrevet 7. november 2012 #7 Skrevet 7. november 2012 Ja, det er uvanlig og helt feil vil jeg påstå, for så store barn. 1
Silfen Skrevet 7. november 2012 #8 Skrevet 7. november 2012 Dessuten kan man fint lære en fireåring ¨å tørke seg bak selv. 1
Myrthel Skrevet 7. november 2012 #9 Skrevet 7. november 2012 Er det så uvanlig å stå opp så tidlig, altså? Ideelt sett skulle de to største stått opp kl 06.30. 4-åringen legger seg 19-19.30, og 7-åringen legger seg kl 20.00-20.30. De fungerer begge utmerket på barnehage og skole, og er ikke stuptrøtte eller overtrøtte på kveldstid. Kan det være at de bare har behov for såpass lite søvn? 4-åringen må forøvrig alltid på do når hun våkner i 5-tiden, og hun trenger hjelp etter at hun har gjort nr 2, som alltid skjer på morgenen. Da er hun blitt så våken av aktiviteten at det er umulig å få henne til å sove igjen. Kaninvekkerklokke, hvor finner jeg det? Uvanlig eller ikke? Det skal ikke jeg uttale meg nærmere om, men jeg tror nok de aller fleste ser på 05 som midt på natten...;-) Det som slo meg da du nevnte at 4 åringen alltid måtte på do så tidlig, var å omgjøre litt på matrutinene... Spiser han/hun middag sent? Eller spiser dere veldig grovt brød før sengetid, som får magen til å jobbe veldig på natten.... Det er bare et tips, men prøv å legge om litt på kostholdet/tidene i løpet av dagen - slik at nr 2 ikke kommer på natten..... Mine hadde potte inne hos seg, og nattlys - hvis de måtte tisse i løpet av natten - når de var så små.... (Tror vel nesten aldri det skjedde). Det gjør at barnet ikke våkner særlig opp, og finner søvnen raskt igjen... Det med å våkne tidlig har jo også med vane å gjøre.... og en vane er ikke så lett å vende.... Jeg ville vært streng og tydelig, og forklart at man skal sove når det er natt... Ikke forstyrre andre... - men det er jo opp til deg.... Jeg syntes også det er greit at barna står opp tidligere enn andre i familie og lærer seg å være veldig stille..... (tegne, se på tv....osv...).....men som sagt - IKKE kl 05......;-)) 1
Orchideae Skrevet 7. november 2012 #10 Skrevet 7. november 2012 Jeg har sett slik klokke på barnas hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå