Gå til innhold

"Samvær" med besteforeldre etter samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 2 år med eksen, har bodd alene med ham siden han var 6 mnd. Vi som foreldre har et supert samarbeid, og gutten får masse tid med oss begge hele tiden. Jeg er veldig familiekjær så han treffer både mine foreldre og steforeldre jevnlig, sammen med tanter og onkler og annen familie. Dessverre er det ikke tilfellet med hans foreldre.

Det blir gjerne til at han treffer sin mor 1 gang eller 3 i mnd, og sin far sjeldnere. De bor litt unna, men ikke så langt at det er vanskelig å ta en tur, selv på en vanlig dag han er tidlig ferdig på jobb. Gutten er selvfølgelig med de gangene, men jeg syns det er trist at de ikke får mer tid med besteforeldrene.

Slik det er nå så føler jeg at alt ansvaret ligger på meg for at de skal få treffes. Jeg har invitert på besøk, dratt på besøk selv, og avtalt overnattinger osv. Men det føles helt feil. I tillegg har jeg ikke noe nært forhold til de, og det føles som at de syns det er rart å forholde seg til meg, uten at eksen "er med". Så det blir sjeldnere også fra deres side. Og jeg har problemer med å ringe og spørre om de vil ha gutten en helg, da det virker som at de "hjelper meg", fremfor å være sammen med gutten.

Er det noen som har råd til hva jeg kan gjøre? Har tatt det opp flere ganger, men det kommer ikke noe ut av det. Det er bare slik han er, det er ikke naturlig for han å være mye med familie.

Anonym poster: 2bc4ba5c28ae08fcfd61bdd40f99939f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tatt det opp direkte med de?

Skrevet

Jeg har tatt det opp med eksen flere ganger. Da blir det mest "jada, skal prøve å få det til", og et besøk kort tid etter, så blir det "glemt" igjen. Vi er jo ikke sammen lenger, og har ikke vært det på halvannet år, så det blir jo feil av meg å skulle fortelle han hva han skal gjøre også.

Hans foreldre har jeg ikke så nært forhold til, så jeg har ikke tatt det opp helt direkte. Men jeg legger vekt på at de bare må si fra om de ønsker besøk/komme på besøk eller ha gutten hos seg. Og når de har hintet til at "nå var det lenge siden", så har jeg også sagt det som det er - de må bare si fra til eksen, for han kan jo ta med seg gutten når som helst, han har han jo ganske ofte hos seg.

Er også redd for at det skal føles urettferdig, at det kan virke som at jeg heller prioriterer mine foreldre. Det er det jo absolutt ikke, men det er tross alt naturlig at jeg har mer med min familie å gjøre. Eksen bør jo gjøre en innsats selv, for sine foreldre også?

Anonym poster: 3d66a5b4cca04bb536d25004c800b32a

Skrevet

Ta det opp direkte. Kan være de også er redd for å trakke på tær. Si at sånn er greien, hva vil dere.

Skrevet

Hvordan faren disponerer tiden han har med sønnen deres er opp til ham (så lenge det ikke er skadelig for barnet). Du kan ikke diktere ham til å gjøre noe som helst, heller ikke å besøke besteforeldre. Noen foretrekker å ha mye kontakt med storfamilien, andre foretrekker mindre kontakt. Sånn er det bare.

• Liker 3
Skrevet

Ikke vær teit, Gud. Her er det snakk om å tilrettelegge for BARNET, mannen er irrelevant.

• Liker 3
Skrevet

Han ser altså besteforeldrene på farens side 1-3 ggr/mnd? Hva er det egentlig som er problematisk med det? Vi er også skilt og mine foreldre bor en drøy time unna. Jeg besøker dem kanskje 6 ganger i året, fordi jeg ønsker at ungene skal få litt ro. De er frem og tilbake mellom faren og meg. Når de er hos far er det hytteturer, besøk hos hans foreldre og hans samboers foreldre. Helt greit, men da ønsker jeg at ungene skal få så mye ro som mulig når de er hos meg og jeg prioriterer derfor helst å være i byen vi bor, fremfor å pakke i bilen og reise. Ungene er kjemepeglade i mine foreldre, selv om de ikke ser dem hele tiden og dette fungerer fint.

Synes i grunn ikke du har noe med hvor mye eksen din besøker sine foreldre. Hadde blitt lynforbanna dersom eksen min skulle blandet seg opp i dette hos oss.

Skrevet

Jeg bryr meg lite om at eksen ser sine foreldre 1 gang i året om det er det han vil. Men gutten synes sikkert det er koselig å ha kontakt med besteforeldrene sine. Og de gir inntrykk av at de syns det blir for sjelden slik det er i dag. Jeg ønsker ikke å sitte med hele ansvaret for dette, men heller ikke å kutte ut kontakten slik at de ikke treffes. Klart jeg kunne latt alt være opp til dem, men da blir det lite kontakt.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva eksen gjør med sin tid, men jeg vil at ungen skal ha god kontakt med hele familien, ikke bare min.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bryr meg lite om at eksen ser sine foreldre 1 gang i året om det er det han vil. Men gutten synes sikkert det er koselig å ha kontakt med besteforeldrene sine. Og de gir inntrykk av at de syns det blir for sjelden slik det er i dag. Jeg ønsker ikke å sitte med hele ansvaret for dette, men heller ikke å kutte ut kontakten slik at de ikke treffes. Klart jeg kunne latt alt være opp til dem, men da blir det lite kontakt.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva eksen gjør med sin tid, men jeg vil at ungen skal ha god kontakt med hele familien, ikke bare min.

Men det er faktisk ikke ditt ansvar! Det er opp til han og du bør ikke blande deg. Og at guttungen på 2 år uttrykker et skrikende behov etter å se sine besteforeldre mer tror jeg rett og slett ikke på, for så langt tenker ikke så små barn. De lever stortsett i nuet.

Skrevet

Men det er faktisk ikke ditt ansvar! Det er opp til han og du bør ikke blande deg. Og at guttungen på 2 år uttrykker et skrikende behov etter å se sine besteforeldre mer tror jeg rett og slett ikke på, for så langt tenker ikke så små barn. De lever stortsett i nuet.

Unnskyld, ser nå at det er de som gir unnstykk av at det blir for sjelden , ikke barnet (hvilket jeg syntes var snålt). Vel, om det er slik, så be dem om å ringe deg, da? Verre er det jo ikke :)

Skrevet

Unnskyld, ser nå at det er de som gir unnstykk av at det blir for sjelden , ikke barnet (hvilket jeg syntes var snålt). Vel, om det er slik, så be dem om å ringe deg, da? Verre er det jo ikke :)

Unnstykk = inntrykk... :fnise:

Skrevet

Så den generelle meningen er faktisk at jeg skal la være å gjøre noe for at gutten og besteforeldre beholder en god kontakt. Da har jeg virkelig misforstått, for det er ikke inntrykket jeg har fra før.

Skrevet

Så den generelle meningen er faktisk at jeg skal la være å gjøre noe for at gutten og besteforeldre beholder en god kontakt. Da har jeg virkelig misforstått, for det er ikke inntrykket jeg har fra før.

Du har din familie, han har sin. Hvordan de interne forhold der er kan jeg ikke forstå at du mener du har noe med å gjøre. Du kan fortelle besteforeldrene på eksens side at det bare er hyggelig om de kontakter deg hvis de vil se barnebarnet sitt, at det ikke er å trenge seg på. Mer kan du faktisk ikke gjøre.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er positivt at du og barnet ditt har et nært forhold til og hyppig samvær med din familie. Eksen din har antagelig ikke det samme behov for sånt som deg.

Jeg synes heller ikke at ansvaret for å få til samvær mellom barnet og eksens foreldre skal være ditt. Hvis de har ønske om å være mer sammen med barnet tenker jeg de selv må ta det opp med sønnen sin. Det er jo heller ikke ok hvis det føles unaturlig/påtvunget for eksen din å tilbringe så mye tid med dem? 1-3 ganger pr måned synes jeg ikke er lite, faktisk.Ungene våre tilbringer nok ikke mer tid enn kanskje i gjennomsnitt 1 gang pr mnd med sine besteforeldre, og de bor bare noe få minutters kjøretur unna. Folk har forskjellige behov, og det må de nesten bare få lov til.

Endret av Bodillen
  • Liker 3
Skrevet

Jeg mener det i utgangspunktet er far (og besteforeldrene på den siden) sitt ansvar å opprettholde kontakten. du skal ikke ha nen form for dårlig samvittighet for at de ikke klarer å kommunisere godt nok til at de møtes oftere.

Jeg bor i samme vei som mine ekssiverforeldre, men det er fortsatt far som har ansvaret for deres kontakt i utgangspunktet.

Men, hvis vi går forbi der og de er ute, så går vi jo ikke forbi uten å hilse liksom :fnise: Eller hvis mini er hos meg og har lyst til å besøke dem, så kan jeg godt sende en melding og høre om de er hjemme og vil ha besøk, men om vi går forbi, og de ikke er ute, og han spør om å gå innom, så sier jeg "Kanskje du og pappa kan dra dit til uka når du er der, så får pappa møtt dem og" eller noe sånt.

Tenker ellers som Bodillen sier, folk har forskjellige behov for kontakt, og om din eks sitt behov ikke samsvarer med hans foreldres, så er det noe de må ta tak i, ikke du :)

Skrevet

1-3 ggr/måned er da virkelig ikke lite!

Anonym poster: a6bd8dbe0992ddf68a2007700ce430f3

• Liker 6
Skrevet

Hei.

Jeg ser ikke noen problemer at du reiser til barnets fars foreldre med ders felles barn. Det er en individuell avtale mellom deg og foreldre til barnefar. Jeg ville sagt til han at du tenker ta en tur til de med deres felles sønn. Hva han sier da er ikke så veldig relevant.

Du bruker av den tiden du selv er sammen med barnet. Protesterer han kan ha ta kontakt med sine foreldre og si du ikke får komme ovs. Det tror jeg imildertid de ikke bryr seg noe om hvis de selv ønsker kontakt med sitt barnebarn.

Jeg tror heller ikke han vil protestere noe på dette ut fra hva du har beskrevet.

Jeg forutsetter at du har et godt forhold i barnefars foreldre.

Jeg vet om tilfeller dette blir gjort.

Dette klarer du.

Lykke til.

Skrevet

Har en gutt på 2 år med eksen, har bodd alene med ham siden han var 6 mnd. Vi som foreldre har et supert samarbeid, og gutten får masse tid med oss begge hele tiden. Jeg er veldig familiekjær så han treffer både mine foreldre og steforeldre jevnlig, sammen med tanter og onkler og annen familie. Dessverre er det ikke tilfellet med hans foreldre.

Det blir gjerne til at han treffer sin mor 1 gang eller 3 i mnd, og sin far sjeldnere. De bor litt unna, men ikke så langt at det er vanskelig å ta en tur, selv på en vanlig dag han er tidlig ferdig på jobb. Gutten er selvfølgelig med de gangene, men jeg syns det er trist at de ikke får mer tid med besteforeldrene.

Slik det er nå så føler jeg at alt ansvaret ligger på meg for at de skal få treffes. Jeg har invitert på besøk, dratt på besøk selv, og avtalt overnattinger osv. Men det føles helt feil. I tillegg har jeg ikke noe nært forhold til de, og det føles som at de syns det er rart å forholde seg til meg, uten at eksen "er med". Så det blir sjeldnere også fra deres side. Og jeg har problemer med å ringe og spørre om de vil ha gutten en helg, da det virker som at de "hjelper meg", fremfor å være sammen med gutten.

Er det noen som har råd til hva jeg kan gjøre? Har tatt det opp flere ganger, men det kommer ikke noe ut av det. Det er bare slik han er, det er ikke naturlig for han å være mye med familie.

Anonym poster: 2bc4ba5c28ae08fcfd61bdd40f99939f

Ikke press barnefaren til å ha mer kontakt med hans familie enn det som er naturlig for ham.

Min mann har ikke så god kontakt med morssiden av hans familie. Dette grunnet en skilsmisse av hans foreldre, og han følte seg veldig tilsidesatt da moren fikk ny partner og han selv ble myndig. Det kan kanskje være grunner til at din eks ikke vil ha så mye kontakt med dem. Det kan også hende at han bare ikke er så familiekjær som det du er. Han må få lov til å ha det slik som han ønsker. Jeg synes det er flott dersom du får til å møte hans familie med barnet deres selv om han ikke nødvendigvis er til stede, men det er ikke nødvendig å presse noens grenser for å få dette til. Verken din eks sine grenser, eller hans familie sine grenser.

Skrevet

Igjen; det er ikke snakk om at eksen skal ha mer kontakt, men evt. barnet dersom besteforeldrene ønsker det.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ingen grunn til at han ikke har mer kontakt med familien enn han har nå, annet enn at det ikke er så vanlig, det vet jeg. Og igjen må jeg bare presisere: det er ikke for HAN at jeg gjør noe, men for GUTTEN og hans BESTEFORELDRE. De ønsker å treffe ham oftere enn slik det er i dag. Men faren gjør ikke noe med det, så det blir jeg som sitter med alt. Han har gutten hos seg like mye som jeg, men det er MIN tid som går med på å reise til/ha besøk av HANS foreldre.

Jeg gjør det selvfølgelig per i dag, men jeg ønsker ikke å sitte med det fulle ansvaret for at gutten skal treffe FARENS familie. Hadde de ikke sagt noe på det, så hadde jeg heller ikke hatt noen grunn til å gjøre noe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...