Hvitløk Skrevet 6. november 2012 #1 Skrevet 6. november 2012 Det er to atferdstrekk jeg har merket hos kattene mine, det ene har vart en stund og det andre har oppstått nå nylig. Det nyeste er at en av kattene (jeg vet ikke hvem, det kan være begge to) har begynt å gjøre fra seg utenfor kassen. Av praktiske årsaker står kassen i en krok på soverommet og nå i helgen hadde vi besøk som sov i stua. Da ble kattene stengt inne på soverommet vårt om natten, noe som har skjedd flere ganger før. Ca 20 min etter de ble stengt inne var det en av dem som hadde gjort fra seg utenfor kassen. Det samme skjedde i dag. Jeg var forsinket hjem fra jobb og når da jeg kom hjem lå det en god dose utenfor kassen og storepus prøvde desperat å grave sand fra kassen over det. Kan det være at de er fornærmet? Eller kan det være andre ting som ligger bak? Kassen blir tømt hver kveld og noen ganger oftere. Den andre atferden er egentlig bare merkelig. Storepus er sjefen i hjemmet som alltid skal ligge øverst på kattetreet og skal ha mat først. Men noen ganger sirkulerer han og lillepus rundt der storepus har senket hode, ørene flatt og lager en helt merkelig uling. Og det ender som regel med at lillepus hopper på han og biter litt før de sloss litt og så går hvert til sitt. Synes det er facsinerende å se på, men aner ikke hva det betyr
Coronas Skrevet 7. november 2012 #2 Skrevet 7. november 2012 Det med baisen er å dominere hjemmet som har flere katter. Noen ganger kan de bare gjøre fra seg oppå sanden for å vise den andre katten at han er sjefen. Det andre er jeg ikke sikkert på. Trives kanskje ikke så godt sammen?
Vegas Skrevet 7. november 2012 #3 Skrevet 7. november 2012 Er den ene hukatt? Det hender de kan bomme fælt med tissestrålen, har hendt endel her. Kan å være misnøye med å måtte dele kasse eller en uvant forandring. Hukatten protesterer mot alt som er nytt, mens hannkatten omfavner det:p
Hvitløk Skrevet 7. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 7. november 2012 Begge er kastrerte innekatter. Vi har hatt de i snart 2 år, og de har aldri gitt noe tegn til misnøye overfor hverandre. Det er heller slik at de ligger sammen og vaskee hverandre
Myosotis Skrevet 7. november 2012 #5 Skrevet 7. november 2012 Jeg er ganske sikker på at det er fordi katten er fonærmet at han gjør fra seg utenfor kassen! Naboen min har ei søt kattedame som gjør akkurat det samme. Tilsynelatende søt. Får hun ikke maten i tide når hun er sulten kan hun finne på å tisse på kjøkkengulvet bare på tverr! Tydeligvis for å vise at hun ikke er spesiellt fornøyd med servicen hun får av sin oppvarter.
Dolly-Duck Skrevet 7. november 2012 #6 Skrevet 7. november 2012 Er det når kattene får mat at det er denne ulingen og slossingen? Denne merkelige lyden sammen med flate ører høres for meg ut (nå har jo ikke jeg hørt lyden) som at den store pusen vil ha den andre bort. Det skjer ofte når det er snakk om mat, men kan og være når en vil ha en liggeplass i fred. Det med kattedoen er jeg ikke helt sikker på. Vasker du doen ofte nok? altså skifter ut all sanden og vasker doen skikkelig? Er det nokk sand i kassen? Men du kan ivertfall løse problemet relativt lett. Kjøp en kattedo med lokk og luke. Jeg hadde ei katt som alltid gravde bæsjen ut, hun gjorde rett og slett rent litt for grundig, slik at det havnet på gulvet. Men kattedo med lokk ordner disse problemene raskt, samtidig som det minsker lukt veldig.
Gjest Lille-pus Skrevet 8. november 2012 #7 Skrevet 8. november 2012 Nå forutsetter jeg at de begge kan garanteres helt friske og raske Det høres nesten ut som de smådiskuterer litt om hvem som egentlig har rangen i heimen. 'Gutta' mine har noen tilsvarende forestillinger gående med jevne og ujevne mellomrom; Eldstemann (min funksjonshemmede hjertevenn) kan luske innn i dokassen (med tak og vegger), og i det han starter med å grave en grop, så sitter det en svart fyr på lur utenfor åpningen til kassen All business på kassen kan gøres i ro og fred, men... så fort hodet stikkes ut av kasseåpningen så er jakten i gang ! Da skal byttet få bank. Den sorte luringen er lynrask på poten når han hærer noen vender sand i kassen, men er det Frøken Fryd som jobber inne i kassen....så vender den sorte skuffet tilbake til det sted han forlot for å 'gi kompisen en overraskelse...
Minya Skrevet 8. november 2012 #8 Skrevet 8. november 2012 Haha, den sorte "Gentleman'en" din er jammen en sort liten rakker.
Hvitløk Skrevet 8. november 2012 Forfatter #9 Skrevet 8. november 2012 Takk for svar! Det med doen tror jeg da må være at en av dem er fornærmet. Doen har tak og vaskes jevnlig, så tror det bare må være hevn fordi rutinene forandres har nok to skikkelige vanedyr! Sånn gjorde lillepus med storepus også før. Satt oppå doen og ventet til han var ferdig. Stakkars storepus, fikk en 6 kilos katt i hodet denne sirkuleringen skjer som oftest midt på stuegulvet. Kanskje lillepus utfordrer storebroren. De er bestevenner, men mye jakt og lekeslossing blir det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå