s10ne Skrevet 6. november 2012 #1 Skrevet 6. november 2012 Hei. Spørsmål 1: Jeg er ei jente på 21 år gammel som trenger motivasjon til å starte med trening. Jeg meldte meg inn i et treningsenter for et halvt år men klarte ikke føle meg vell der fordi det var så få mennesker og alle var veldig trente, følte meg veldig utilpass der. Jeg jogget en uke så datt jeg ut av det pga personlige ting, jeg klarte ikke innhente meg igjen så nå sitter jeg her. Nå har det seg sånn at jeg har kjempe lyst å starte å trene men sliter med å motivere meg opp til å dra på et treningsenter. Jeg vet ikke hvordan man gjør forskjellige øvelser og sånt som gjør at det skremmer meg å dra dit. Er så redd for at jeg skal gjøre så mye feil og at folk skal se dumt på meg og flire siden jeg ikke får til. Er det noen som har tips til meg hvordan jeg kan få motivasjon til å trene? spørsmål 2: Jeg har også et dårlig kosthold som jeg ikke klarer ta helt styr på. Er sjokolade avhengig som jeg kaller det, jeg spiser sjokolade hverdag. Når jeg går på butikken så klarer jeg ikke gå uten å kjøpe sjokolade vist jeg ikke har kjøpt fra før av. Men kan jo kanskje ha mye med butikken her jeg bor hvor de har så dårlig frukt, generelt lite som jeg kan erstatte det med og sånt. Er det noen som har tips for hva jeg kan erstatte sjokoladen med? Mvh s10ne
Gjest barista Skrevet 6. november 2012 #2 Skrevet 6. november 2012 Jeg kan gi deg tips etter hva jeg demper søtsuget med: - Mager Vaniljekesam, så kan jeg legge ved blåbær og jordbær, supergodt , kjøper oftes frosset, billigere. - Mager Vaniljekesam 100 gram, så tar jeg litt sjokolade og hakker opp i biter (80 % kakao), så tar jeg en liten noka bar med caramellsmak og hakker ca. 1/6 av den i biter, og litt sjokolade proteinpulver, jeg tar ikke mye av hver, så havner på ca. 150-250 kalorier, etter hvor mye jeg tar av hver ting. - Lett is med vanilje eller sjokolade smak - Noka sjokolade shake (eller annen proteinshake) - Lager meg iskaffe av: kaffe, skummet melk, og noe annet: det kan være stevia dråper med smak av sjokolade eller karamell (uten kalorier), eller f.eks. walden farms siruper (uten kalorier) - Lager hjemmelaget gele av fun light - Lager proteinlapper, og har litt vaniljekesam på topp. - Lag vann/saft is. - Spis eple med kanel på Ellers kan du prøve å erstatte sjokoladen med kokkos boller. Gå for kakaosjokolade eller sjokolade uten sukker. Når det kommer til motivasjon leser jeg endel blogger og får motivasjon derfra. Ofte får nye medlemmer på treningssenter introduksjonstime hvor en ansatt viser deg litt rundt, og hjelper deg med apperater. Det kan også være lurt å investere i noen PT timer, de er svindyre og koster over 500 kr stk. Men det kan kanskje være lurt å kjøpe en pakke på 3 eller 5 stk, og og få noen som følger deg opp tettere, viser deg ordentlig. Hvis det er aktuelt ville jeg tatt en time nokså umiddelbart, og time to uken etter, tredje time, (og eventuelt resterende) ville jeg tatt om en månedstid etterpå. Det kan være lurt å starte smått, og kanskje trene 2-3 ganger i uken. Men jeg vil påstå at 4 er optimalt, dette trenger nødvendigvis ikke å være på senteret. Fordel tiden med halvparten styrke, og halvparten kondis. Kondis kan være alt fra tredemølle, jogging, gruppetimer, eller gå deg en 40 min tur til by/butikk/skole. Likevel er det viktig å ikke påta seg alt for mye i starten, da er det større sansynlighet for å falle bort. Så ikke tren mer (oftere) enn du vil klare å gjennomføre. Sett deg ned Søndag kveld, og planlegg. Skriv en treningsplan (og måltidsplan?) for uken. Bestem deg for noe som er mulig å gjennomføre, og gjennomfør den. Lykke til!
Gjest barista Skrevet 6. november 2012 #3 Skrevet 6. november 2012 Kan også anbefale deg forummet på fitnessbloggen. Mye bra folk med mye kunnskap!
Gjest *Maja* Skrevet 6. november 2012 #4 Skrevet 6. november 2012 Hei. Spørsmål 1: Jeg er ei jente på 21 år gammel som trenger motivasjon til å starte med trening. Jeg meldte meg inn i et treningsenter for et halvt år men klarte ikke føle meg vell der fordi det var så få mennesker og alle var veldig trente, følte meg veldig utilpass der. Jeg jogget en uke så datt jeg ut av det pga personlige ting, jeg klarte ikke innhente meg igjen så nå sitter jeg her. Nå har det seg sånn at jeg har kjempe lyst å starte å trene men sliter med å motivere meg opp til å dra på et treningsenter. Jeg vet ikke hvordan man gjør forskjellige øvelser og sånt som gjør at det skremmer meg å dra dit. Er så redd for at jeg skal gjøre så mye feil og at folk skal se dumt på meg og flire siden jeg ikke får til. Er det noen som har tips til meg hvordan jeg kan få motivasjon til å trene? spørsmål 2: Jeg har også et dårlig kosthold som jeg ikke klarer ta helt styr på. Er sjokolade avhengig som jeg kaller det, jeg spiser sjokolade hverdag. Når jeg går på butikken så klarer jeg ikke gå uten å kjøpe sjokolade vist jeg ikke har kjøpt fra før av. Men kan jo kanskje ha mye med butikken her jeg bor hvor de har så dårlig frukt, generelt lite som jeg kan erstatte det med og sånt. Er det noen som har tips for hva jeg kan erstatte sjokoladen med? Mvh s10ne 1. De som er trente på treningsstudio ser trente ut fordi de trener der jevnt. De startet som deg og ingen av dem tenker på at du ikke er trent for de har alle vært der selv. Så sett i gang og snart er du også en av de "trente"! Gå til resepsjonen og be dem finne en veileder til deg som hjelper deg med å vise hvordan du skal gjøre øvelsene og hjelpe deg med å sette opp et program. Det er en del av tjenesten de tilbyr så ikke det skal oppstå skader 2. ALDRI handle på tom mage! Ha 1 til 2 handledager i uka der du kjøper inn det du trenger for uka. Kjøp masse deilig frukt som druer, melon, pærer, epler, appelsiner og lag en deilig fruktsalat til desserter og kveldskos. Tipper også søtsuget kommer fordi du ikke spiser godt nok. Da er det lettere å få ustabilt blodsukker. Få inn mer proteiner fra kylling, fisk, karbonadedeig, egg etc. Proteiner metter mye lenger en annen mat. Og til sist: du starter å trene og spise sunnere fordi det er til DIN fordel. Du gjør det for deg selv ikke for noen andre.
Tullepia Skrevet 8. november 2012 #5 Skrevet 8. november 2012 Hei. Spørsmål 1: Jeg er ei jente på 21 år gammel som trenger motivasjon til å starte med trening. Jeg meldte meg inn i et treningsenter for et halvt år men klarte ikke føle meg vell der fordi det var så få mennesker og alle var veldig trente, følte meg veldig utilpass der. Jeg jogget en uke så datt jeg ut av det pga personlige ting, jeg klarte ikke innhente meg igjen så nå sitter jeg her. Nå har det seg sånn at jeg har kjempe lyst å starte å trene men sliter med å motivere meg opp til å dra på et treningsenter. Jeg vet ikke hvordan man gjør forskjellige øvelser og sånt som gjør at det skremmer meg å dra dit. Er så redd for at jeg skal gjøre så mye feil og at folk skal se dumt på meg og flire siden jeg ikke får til. Er det noen som har tips til meg hvordan jeg kan få motivasjon til å trene? Jeg skjønner hva du mener når du beskriver frykten din, men jeg kan forsikre deg om at dette ikke er reellt! Det er INGEN som ser dumt på andre og flirer av dem - folk har da folkeskikk! Når jeg ser nybegynnere på treningssenteret så tenker jeg "så bra!" og legger ikke mer merke til det - jeg har nok med meg selv. Det har de fleste på sentrene. Det er bare når man er ny og usikker at man føler seg beglodd - man blir mer opptatt av andre enn seg selv. Et viktig skritt for deg er å snakke med de ansatte og be dem vise deg hvordan apparatene fungerer. Det er de forpliktet til så du ikke skal skade deg. Apparater er enkle og hjelper deg så du ikke gjør noe feil, og vil nok øke tryggheten din. Ellers vil jeg si at motivasjon kan vi ikke vente på. Ikke kjenn på om du vil eller ikke, bare GJØR det. Kom deg opp av sofaen om det er aldri så ubehagelig og GJØR det. TREN! Om så bare for en halvtime. Det er så godt for deg, og du vil føle seg så bra etterpå! spørsmål 2: Jeg har også et dårlig kosthold som jeg ikke klarer ta helt styr på. Er sjokolade avhengig som jeg kaller det, jeg spiser sjokolade hverdag. Når jeg går på butikken så klarer jeg ikke gå uten å kjøpe sjokolade vist jeg ikke har kjøpt fra før av. Men kan jo kanskje ha mye med butikken her jeg bor hvor de har så dårlig frukt, generelt lite som jeg kan erstatte det med og sånt. Er det noen som har tips for hva jeg kan erstatte sjokoladen med? Mvh s10ne Kutt ned til mindre sjokolader den første uka - for eksempel en eventyrsjokolade eller en liten kindersjokolade e.l. Neste uke kjøper du sjokomelk i stedet for sjokolade. Når du kjenner søtsuget skal du først spise skikkelig mat. Da pleier suget gi seg kraftig, og du trenger kanskje ikke sjokolade etterpå. Unn deg deilig mat i stedet for sjokolade. Lag den beste maten du vet om og spis den før du tar deg en evt sjokolade. Du vil snart merke at sjokoladen blir blass i forhold til favorittrettene dine. Prøv også ut nye matretter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå