AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #1 Skrevet 6. november 2012 Ja, overskriften/tittelen sier vel det meste. Hvilket merke er best innen data, sånn generellt sett? Da tenker jeg både batterilevetid, hvor robuste dataene er (altså, kan du ved et uhell miste dem i bakken uten at hele greia går til @?x#!i/) osv. Anonym poster: 6a6216ca49e1e9310bcc86f06574d570
TMB Skrevet 6. november 2012 #2 Skrevet 6. november 2012 (endret) Snakker du om bærbare eller stajonære maskiner? Det med at du ikke kan miste de i bakken har mye med mekaniske harddisker å gjøre, og er uavhengig av produsent. Men nå som SSD blir mer og mer vanlig (elektriske harddisker) har maskinene mindre sjanse for å klikke om man mister de i bakken. Endret 6. november 2012 av TMB
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #3 Skrevet 6. november 2012 Harddisker tåler ganske mye, det er verre med skjermen. Generelt er bærbare ikke laget for å mistes i bakken, men hvis du er heldig med hvordan de lander kan de tåle det likevel. Søk etter f.eks. laptop crash test hvis du vil se tester. Anonym poster: 623d64df4c55c02af9e08da3c34589fa
feuerstein Skrevet 6. november 2012 #4 Skrevet 6. november 2012 Lenovo ThinkPad har pleid å være blant de hardeste om man ser bort fra rene pansermodeller som f.eks. Panasonic Toughbook. En vanlig disk i en ThinkPad lever litt tryggere enn i mange andre maskiner, da TP har fallsensor som parkerer diskhodet hvis maskinen faller, dermed smeller ikke hodet nedi platen når maskinen lander. I tillegg tåler TP-tastaturet væske, ved at det under tastaturet er et "beger" som hindrer væsken fra å lande i elektronikken, men leder den bort til egne dreneringshull. Til sist har de en mer solid ramme enn de fleste andre maskiner. Merk at navnet er blitt litt utvannet med årene, en TP E-serie eller L-serie har ikke de samme solide egenskapene som har gjort TP så populær for oss som krever maskiner som overlever utenfor hjemmet. Skal du ha noe robust er det T eller X som gjelder, f.eks. er T530 en 15" og X230 en 12". I tillegg finnes W som er en ekstra rask utgave av T, så en W530 ser ut som en T530, men har mer kraft og tilsvarende høyere pris og lavere batteritid. Får mye fint av TP for 12-15000.
snøfrisk Skrevet 6. november 2012 #5 Skrevet 6. november 2012 (endret) MacBook Pro Endret 6. november 2012 av snøfrisk
Medlem Skrevet 6. november 2012 #6 Skrevet 6. november 2012 Apple og Lenovo får tommelen opp fra meg.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #7 Skrevet 6. november 2012 Dell er det merke de fleste firmaer velger å kjøpe fra. Anonym poster: 7061c562a4c6f7fa926e43b9aca41f98
feuerstein Skrevet 6. november 2012 #8 Skrevet 6. november 2012 Dell er det merke de fleste firmaer velger å kjøpe fra. Anonym poster: 7061c562a4c6f7fa926e43b9aca41f98 Dog trolig på grunn av pris og stort serviceapparat for bedriftskunder, ikke den enkelte maskins tekniske egenskaper.
Cata Skrevet 6. november 2012 #9 Skrevet 6. november 2012 Enig med feuerstein og Medlem: Lenovo tar prisen. Min gamle IBM (tilsvarende dagens Lenovo) Thinkpad T-serie et eller annet måtte omtrent skytes. Hadde ikke arbeidsgiver insistert på at vi måtte bytte så ville jeg trolig brukt den enda (den var 8 år da den ble erstattet). Til hjemmebruk er jeg veldig fornøyd med Apples maskiner. iMac'en jeg har hjemme har aldri laget tull for meg. MacBooken fikk en raptus med "kernel panic", men fungerte helt greit igjen etter reparasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå