Alice123 Skrevet 6. november 2012 #1 Del Skrevet 6. november 2012 I dag var det kontroll på bussen, og det var en dame (ikke meg) som ikke hadde gyldig månedskort. Jeg hørte vekterne snakke seg i mellom, og de snakket om å "ikke la henne slippe ut". Altså holde henne på bussen med makt. Jeg lurer på, er det lov? Har egentllig kontrollørene lov til å holde noen på bussen mot sin vilje? Kan de holde noen fysisk fast? Har de krav på å vite personalia (navn, adresse, etc?). Hva har egentlig kontrollørene lov til? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mac84 Skrevet 6. november 2012 #2 Del Skrevet 6. november 2012 I dag var det kontroll på bussen, og det var en dame (ikke meg) som ikke hadde gyldig månedskort. Jeg hørte vekterne snakke seg i mellom, og de snakket om å "ikke la henne slippe ut". Altså holde henne på bussen med makt. Jeg lurer på, er det lov? Har egentllig kontrollørene lov til å holde noen på bussen mot sin vilje? Kan de holde noen fysisk fast? Har de krav på å vite personalia (navn, adresse, etc?). Hva har egentlig kontrollørene lov til? Jeg tror faktisk ikke de har lov til å holde noen fysisk fast. Hadde Ruter kontrollører gjort det med meg hadde jeg ihvertfall politianmeldt de. De har vel kanskje ikke krav på å få personalia heller, men det forutsetter vel at man betaler på stedet dersom man faktisk ikke har gyldig billett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gagaen Skrevet 6. november 2012 #3 Del Skrevet 6. november 2012 Såvidt jeg vet er det kun politiet som har lov til å " holde fysisk fast" noen . Slike kontrollører har vel straffegebyrer som virkemiddel og ellers lite annet .. vil jeg tro . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 6. november 2012 Forfatter #4 Del Skrevet 6. november 2012 Har blitt "tatt" noen ganger, av dem. Det vil si, de har hatt utstyr som ikke har fungert. Jeg har ALLTID med meg kvittering på at jeg har kjøpt billetten, og at den er aktivisert. På Akershusbussene får man ut kvittering første gang man aktiviserer månedskortet, så jeg sørger for å alltid aktivisere kortet på en slik buss. Syntes alltid kontrollørene er så vemmelige i oppførselen, selv etter at eg viser frem kvitteringer på at jeg har kjøpt og aktivisert kortet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 6. november 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 6. november 2012 Men kan de kreve personalia? Og kan de tvinge noen til å bli igjen på buss/trikk/bane? Hva kan de egentlig kreve? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #6 Del Skrevet 6. november 2012 Så i teorien om man blir stoppet fordi man ikke har gyldig billett, så kan man bare reise seg opp og gå? Lurer litt på dette selv, har alltid gyldig kort med meg, men for eksempel forrige måned da jeg kom hjem fra 3 ukers ferie og jeg ikke fant det veldig fristende og fornye mit flexuskort som bare varer i en måned når jeg da er borte i 3 av disse, og ja, det så klart er kontroll på bussen første gangen jeg setter meg på bussen etter ferien - til og med på vei for å fornye kortet. Greide heldigvis å snakke meg ut av det, men er jo utrolig tåpelig opplegg at man konsekvent skal få bot? For eksempel om kortet har gått ut dagen før, da ser jo kontrollørende at du er en person som faktisk vanligvis betaler for deg, men kanskje var litt uheldig akkurat den måneden og glemte å fornye det/trodde en gikk ut litt senere etc. Får de penger per person de tar eller? Har ikke noe i mot å betale for meg om man sniker på bussen etc. med vilje, men jeg syntes virkelig det skal brukes skjønn og ikke anmelde alle som ikke har gyldig kort. Så klart mange prøve å lyve seg ut, men uansett... Takker bare for at jeg er jente jeg, ellers hadde jeg vært 900 kr fattigere, veldig lite gøy når man aldri har sneket på bussen og alltid har betalt for seg og hatt gyldig kort, men har hvert litt uheldig en dag... Anonym poster: cdd7c00ce8b48828bf2e44041b7fb2d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #7 Del Skrevet 6. november 2012 Så i teorien om man blir stoppet fordi man ikke har gyldig billett, så kan man bare reise seg opp og gå? Lurer litt på dette selv, har alltid gyldig kort med meg, men for eksempel forrige måned da jeg kom hjem fra 3 ukers ferie og jeg ikke fant det veldig fristende og fornye mit flexuskort som bare varer i en måned når jeg da er borte i 3 av disse, og ja, det så klart er kontroll på bussen første gangen jeg setter meg på bussen etter ferien - til og med på vei for å fornye kortet. Greide heldigvis å snakke meg ut av det, men er jo utrolig tåpelig opplegg at man konsekvent skal få bot? For eksempel om kortet har gått ut dagen før, da ser jo kontrollørende at du er en person som faktisk vanligvis betaler for deg, men kanskje var litt uheldig akkurat den måneden og glemte å fornye det/trodde en gikk ut litt senere etc. Får de penger per person de tar eller? Har ikke noe i mot å betale for meg om man sniker på bussen etc. med vilje, men jeg syntes virkelig det skal brukes skjønn og ikke anmelde alle som ikke har gyldig kort. Så klart mange prøve å lyve seg ut, men uansett... Takker bare for at jeg er jente jeg, ellers hadde jeg vært 900 kr fattigere, veldig lite gøy når man aldri har sneket på bussen og alltid har betalt for seg og hatt gyldig kort, men har hvert litt uheldig en dag... Anonym poster: cdd7c00ce8b48828bf2e44041b7fb2d5 Dette irriterer meg. At noen skal kunne snakke seg ut av å bli tatt mens andre blir ilagt gebyr. Anonym poster: 3144ee609e4c119225357c423bb5df85 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 6. november 2012 #8 Del Skrevet 6. november 2012 Ja, de kan både holde igjen og kreve personalia. Dette er hjemlet i Transportvedtekten som er godkjent av samferdselsdepartementet. 9. Tilbakehold av reisende uten gyldig billett Selskapets kontrollører kan holde tilbake den reisende når vedkommende: a) ikke fremviser validert billett, b) ikke betaler tilleggsavgiftsbillett på stedet, og c) ikke oppgir korrekt navn, adresse og fødselsdato. Den reisende kan holdes tilbake så lenge vedkommende ikke oppgir korrekt navn, adresse og fødselsdato. Tilbakehold kan utøves også mens de opplysninger vedkommende gir, blir verifisert. Dersom den reisende likevel betaler tilleggsavgiftsbilletten, skal tilbakeholdet avsluttes. Tilbakehold kan ikke skje dersom dette etter omstendighetene vil være et uforholdsmessig inngrep. Personer under 15 år vil normalt ikke bli tilbakeholdt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 6. november 2012 Forfatter #9 Del Skrevet 6. november 2012 Takk for svar, Gjesten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #10 Del Skrevet 6. november 2012 De kan holde tilbake, men de kan ikke bruke makt for å gjøre det. Anonym poster: 00a582a125c3e549357cd9695d3d1567 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #11 Del Skrevet 6. november 2012 Dette irriterer meg. At noen skal kunne snakke seg ut av å bli tatt mens andre blir ilagt gebyr. Anonym poster: 3144ee609e4c119225357c423bb5df85 Jada, jeg vet. Irriterer meg også over at noen kan snakke seg ut av det, mens andre får bot av det. Dessverre(?) er det nok også slik at jenter oftere enn menn klarer dette. Selv om jeg irriterer meg over at det skal være slik forskjellbehandling betyr det ikke at jeg ikke prøver å snakke meg ut av et slikt gebyr. Om jeg har sjansen til å slippe å betale et gebyr på 750/900 kr så omfavner jeg den sjansen med glede. Spesielt når jeg ALDRI har sneket en eneste gang noen gang. Og da den eneste gangen jeg ikke har gyldig billett (jeg vet at det per definisjon er sniking) og er på vei for å kjøpe ny blir stoppet...det syntes jeg rett og slett bare blir tåpelig.. Anonym poster: cdd7c00ce8b48828bf2e44041b7fb2d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 6. november 2012 #12 Del Skrevet 6. november 2012 De kan holde tilbake, men de kan ikke bruke makt for å gjøre det. Anonym poster: 00a582a125c3e549357cd9695d3d1567 Det spørs hva du mener med makt. Behovet for frihetsberøvelse øker faktisk i takt med mistenktes motstand. Loven tillater enhver person som opptrer med eiers rett å sikre ferske spor og beviser, dermed KAN de holde deg med makt om situasjonen krever det. Dette skal allikevel foregå på mest mulig skånsomt vis, og mulige hensyn skal taes inntil Politiet er på stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #13 Del Skrevet 6. november 2012 Jada, jeg vet. Irriterer meg også over at noen kan snakke seg ut av det, mens andre får bot av det. Dessverre(?) er det nok også slik at jenter oftere enn menn klarer dette. Selv om jeg irriterer meg over at det skal være slik forskjellbehandling betyr det ikke at jeg ikke prøver å snakke meg ut av et slikt gebyr. Om jeg har sjansen til å slippe å betale et gebyr på 750/900 kr så omfavner jeg den sjansen med glede. Spesielt når jeg ALDRI har sneket en eneste gang noen gang. Og da den eneste gangen jeg ikke har gyldig billett (jeg vet at det per definisjon er sniking) og er på vei for å kjøpe ny blir stoppet...det syntes jeg rett og slett bare blir tåpelig.. Hvorfor blir det tåpelig? Er det greit å snike hvis det er en sjelden gang? Du er jo rett og slett bare en sniker, verken mer eller mindre. Anonym poster: 92ce0886ec11fc06fe85d4222b0ec8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 6. november 2012 #14 Del Skrevet 6. november 2012 De kan holde tilbake, men de kan ikke bruke makt for å gjøre det. Anonym poster: 00a582a125c3e549357cd9695d3d1567 Vel, hvis de sperrer for utgangen, er det vel strengt tatt du som bruker makt om du prøver å presse deg gjennom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capricorn Skrevet 6. november 2012 #15 Del Skrevet 6. november 2012 Jeg som tilreisende visste faktisk ikke at man må stemple FØR man går på t-banen. Jeg trodde man kunne gå på også kom det noen og stemplet. Det var jo bare flaks at noen sa det til meg. Har opplevd at stemplingsmaskinen ikke fungerer. Er ikke kjent i Oslo så det er ikke lett å bare gå til neste stasjon. I tillegg har jeg koffert å dra på. Så det er ikke så veldig moro å komme seg rundt i Oslo når man er usikker på ting og lite kjent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #16 Del Skrevet 6. november 2012 Hvorfor blir det tåpelig? Er det greit å snike hvis det er en sjelden gang? Du er jo rett og slett bare en sniker, verken mer eller mindre. Anonym poster: 92ce0886ec11fc06fe85d4222b0ec8ee Ja, jeg sa at jeg per definisjon snek. Men jeg syntes de faktisk burde bruke skjønn og ikke ta alt helt svart på hvitt. Vel la oss si at Jeg var borte i 2 måneder og 1 uke da (Man kan jo ha to måneder på kortet på en gang, men ikker mer.). Så for det første for å oppklare det mener du faktisk at jeg burde betalt for et månedskort når jeg skulle være borte i 3 uker og da bruke? Så tilbake til mitt eksempel. Etter 2 måneder og 1 uke på ferie er jeg endelig hjemme. Jeg kommer på at jeg må kjøpe nytt kort slik at jeg kan reise med kollektivtrafikken. Ja da må jeg til Oslo med trikken for å kjøpe det da, siden det ikke er noen muligheter for meg der jeg bor. Hva sier du? Kan man ikke kjøpe engangsbillett på selve trikken? Da må jeg jo faktisk dra helt inn til Oslo uten gyldig billett før jeg kan få kjøpt nytt kort da. Ja, hvordan har du tenkt til å løse det? Som sagt, det trenger ikke være så svart på hvitt. Kollektivtrafikken er dårlig nok som den er. I løpet av 3 år har jeg møtt på kontrollører 4 ganger, nå siste gangen hadde jeg altså ikke gyldig kort pga ovennevnte historie. Jeg hadde faktisk spart ekstremt mye på å ikke betale for flexus kort hver måned og heller betalt gebyret de få gangene de dukker opp. Men siden jeg er en god borger og alltid betaler for meg (selv om jeg ikke tjener på det), så blir det for tåpelig at man skal bli straffet for at kortet gikk ut dagen før, man har vært bortreist og uten mulighet til å fornye kortet, man ligger hjemme kjempedårlig med influensa (da er det jo bare å stikke til byen for å ordne med nytt månedskort). Ja, det er er per definisjon sniking, men unnskyld meg. Det er overpriset nok fra før av. Jeg vurderer faktisk sterkt å slutte å kjøpe billetter, som sagt så vil jeg spare på det. Jeg er så lei av dette drittsystemet... Om det ikke endres snart så blir det nok flere og flere som sniker.. Anonym poster: cdd7c00ce8b48828bf2e44041b7fb2d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #17 Del Skrevet 6. november 2012 Ja, jeg sa at jeg per definisjon snek. Men jeg syntes de faktisk burde bruke skjønn og ikke ta alt helt svart på hvitt. Vel la oss si at Jeg var borte i 2 måneder og 1 uke da (Man kan jo ha to måneder på kortet på en gang, men ikker mer.). Så for det første for å oppklare det mener du faktisk at jeg burde betalt for et månedskort når jeg skulle være borte i 3 uker og da bruke? Så tilbake til mitt eksempel. Etter 2 måneder og 1 uke på ferie er jeg endelig hjemme. Jeg kommer på at jeg må kjøpe nytt kort slik at jeg kan reise med kollektivtrafikken. Ja da må jeg til Oslo med trikken for å kjøpe det da, siden det ikke er noen muligheter for meg der jeg bor. Hva sier du? Kan man ikke kjøpe engangsbillett på selve trikken? Da må jeg jo faktisk dra helt inn til Oslo uten gyldig billett før jeg kan få kjøpt nytt kort da. Ja, hvordan har du tenkt til å løse det? Som sagt, det trenger ikke være så svart på hvitt. Kollektivtrafikken er dårlig nok som den er. I løpet av 3 år har jeg møtt på kontrollører 4 ganger, nå siste gangen hadde jeg altså ikke gyldig kort pga ovennevnte historie. Jeg hadde faktisk spart ekstremt mye på å ikke betale for flexus kort hver måned og heller betalt gebyret de få gangene de dukker opp. Men siden jeg er en god borger og alltid betaler for meg (selv om jeg ikke tjener på det), så blir det for tåpelig at man skal bli straffet for at kortet gikk ut dagen før, man har vært bortreist og uten mulighet til å fornye kortet, man ligger hjemme kjempedårlig med influensa (da er det jo bare å stikke til byen for å ordne med nytt månedskort). Ja, det er er per definisjon sniking, men unnskyld meg. Det er overpriset nok fra før av. Jeg vurderer faktisk sterkt å slutte å kjøpe billetter, som sagt så vil jeg spare på det. Jeg er så lei av dette drittsystemet... Om det ikke endres snart så blir det nok flere og flere som sniker.. Hvis du skal reise i 2 mnd og en uke så kjøper du to månedskort og et ukeskort. Du fortsetter å skrive at du alltid betaler for deg, selv om du faktisk har sneket. Anonym poster: 92ce0886ec11fc06fe85d4222b0ec8ee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #18 Del Skrevet 6. november 2012 Det hele er veldig enkelt. De har krav på å få personalia. Det er bare til å vise frem id-kort, pass, eller hva man ellers har som bekrefter ens personalia. Nå har de ikke lenger lov til å holde deg tilbake. Du er fri til å gå, i lovens øyne. De vil forlange at du skriver under på boten som de lager til deg. Det, derimot, har de ikke lov til å forlange av deg eller holde deg tilbake for. Uten den underskriften kan de ikke sende noe krav. Det er der som hullet i loven er for deres del. For å gjenta: lovteksten sier at hvis du sniker og ikke betaler boten så har de lov å holde deg tilbake til du enten betaler boten eller oppgir personalia. Er de usikre på personalia så kan de tilkalle politi som kan bekrefte personalia. Politi opplever det derimot som besværende og tidkrende hvis kontrollørene gjør det når du oppfører deg høflig og har vist frem id-kort. Så snart personalia (hva du heter, når du er født, hvor du bor) er bekreftet så har de ikke lenger noen rett, i lovens øyne, til å holde deg tilbake. Du er fri til å gå. De vil forlange at du skriver under på boten deres for uten din underskrift er den ikke gyldig. Det har de ikke lov til. Loven er oppfylt og du er fri til å gå. Skriver de selv under ditt navn på boten så er det dokumentfalsk og du kan anmelde dem. Ringe til politi på stedet og forlange at det dokumenteres og anmeldes. Sånn er det. Anonym poster: 28ba65e28e4abb4a70dd8876151ec029 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #19 Del Skrevet 7. november 2012 Vel, hvis de sperrer for utgangen, er det vel strengt tatt du som bruker makt om du prøver å presse deg gjennom. Det er ikke poenget. Hvis du presser deg igjennom kan ikke de bruke makt tilbake. Anonym poster: 00a582a125c3e549357cd9695d3d1567 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #20 Del Skrevet 7. november 2012 Ja, jeg sa at jeg per definisjon snek. Men jeg syntes de faktisk burde bruke skjønn og ikke ta alt helt svart på hvitt. Anonym poster: cdd7c00ce8b48828bf2e44041b7fb2d5 Da kjøper man ukeskort eller enkeltbillett. Ikke verre enn det. Helt utrolig at du slapp unna. Anonym poster: 00a582a125c3e549357cd9695d3d1567 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå