Gå til innhold

Den store grønnsak- og frukthagedrømmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har lenge drømt om en stor hage med mine egne grønnsaker, frukt og bær. Høste har lenge vært det venaste ordet jeg vet om. Det er alltid en spesiell følelse å høste fra naturen, den følelsen, som om man har funnet en hemmelig skatt fra naturen selv.

Jeg synes vi har blitt et samfunn som mer og mer har distansert seg fra naturen, på flere plan, noe som er utrolig trist. Naturen har så mye å tilby, mens vi fortsetter å leve i et bruk og kastsamfunn, som tilslutt vil være med å ødelegge for oss selv, og naturen rundt oss.

Når jeg får mitt egent hus en vakker dag ønsker jeg meg en stor hage. Der jeg kan gro, høste og sylte. Leve et mer øko-vennelig liv, som er med på å skape en mer bærekraftig fremtid, for alle. Er det noen flere som har slike drømmer, eventuelt realisert projektet? Flere tanker eller bilder?

Anonym poster: 4cdcfc705f8b327faa8503566f97d9b5

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virkelig, ingen? :klo:

Skrevet

Jeg drømmer om akkurat samme livet, men opplever at det oppfattes litt tabubelagt og ''hippi''. Kanskje det er derfor ingen svarer på innlegget ditt.

I tillegg til den fantastiske frukthagen min (+en stooor jordbæråker), vil jeg ha en båt ved havet hvor jeg kan fiske og skaffe egne proteiner :-) Ah, drømmer er fine å ha!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jo, jeg har en lignende drøm :) Nå bor jeg fortsatt hjemme hos mine foreldre, men flytter ut neste år da jeg er ferdig med vgs. Deretter vil jeg flytte til en større by for å studere, og når jeg har fullført en utdannelse vil jeg bo noen år i byen og jobbe, for å "smake" litt på bylivet.

Deretter (når jeg er rundt 30 år og klar for å stifte familie) vil jeg flytte ut til et lite småbruk (evt. en vanlig enebolig med stor tomt) på landet. Det vil jeg ha store eple- og plommetrær i hagen, samt ripsbusker (og andre buskvekster :) ). I drivhuset skal det dyrkes tomater og gulrøtter, og på tunet vil jeg ha et par sauer. De kan jeg klippe og lage garn av ullen, men sauene skal ikke slaktes før de blir gamle. Jeg vil høste produkter fra hagen som skal brukes til matlaging, og til en viss (liten) grad være selvforsynt.

Rundt hushjørnene skal kattungene luske, og de er velkomne inn til å slappe av i godstolen. Å, gleder meg allerede! Også skal jeg la barna mine (2-3 stk) få en trygg og god oppvekst i et fredelig miljø. De skal måtte finne på leker selv slik at de utvikler egen kreativitet i stedet for å spille tv-spill og se på film hele dagen. De skal heller ikke ha overflod av leker, men sette pris på tingene de har. (Ok, jeg innrømmer avsporing..)

Ah, håper bare jeg finner den rette først, da..

Så, nei TS, du er nok ikke den eneste som drømmer om et slikt liv. :)

Endret av Ragnhild H
  • Liker 2
Skrevet

Jeg ønsker meg også stor frukt- og grønnsakshage. Ikke nødvendigvis fordi jeg tenker øko-vennlig men fordi jeg synes det smaker så mye bedre og er koseligere å servere andre. Nå bor vi i rekkehus med liten hage, men til våren skal jeg lage en ganske stor grønnsakshage på ene siden av huset. Håper å kunne flytte til enebolig med stor tomt etterhvert slik at jeg kan ha både grønnsakshage og frukttrær :)

Skrevet

Vi leier, men på en gård, så vi har ulike typer frukttrær, bærbusker og slikt. Vi har vært heldige og har en god tone med de vi eier av, de virker til å ta det som en selvfølge at vi beveger oss rundt på gården og hos dyrene. Selv om akkurat vår hageflekk er liten, har jeg fått frie tøyler til å lage nye blomsterbed her og der, ha drivhus, samt at vi fikk ordne en relativt stor grønnsakshage, med ulike typer urter, grønnsaker og salater. Hele gården var selvforsynt, og noe ble også solgt.

Kjenner jeg gleder meg til våren nå:)

All kosen med dyrestell får jeg også, i vår fikk jeg kopplam blandt annet. Jeg har fått ulla når de klippes, så hadde flere toveprosjekter i vår.

Jeg føler meg heldig som får leie her, men en ulempe jeg ikke liker å tenke på at jeg sikkert skal kjøpe egen leilighet en gang, og stor, fin tomt vil neppe passe min økonomi :fnise:

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Vi leier, men på en gård, så vi har ulike typer frukttrær, bærbusker og slikt.

Ah, det hørtes bare helt hærlig ut. *drømme seg bort*

Jeg ønsker meg også stor frukt- og grønnsakshage. Ikke nødvendigvis fordi jeg tenker øko-vennlig men fordi jeg synes det smaker så mye bedre og er koseligere å servere andre. Nå bor vi i rekkehus med liten hage, men til våren skal jeg lage en ganske stor grønnsakshage på ene siden av huset. Håper å kunne flytte til enebolig med stor tomt etterhvert slik at jeg kan ha både grønnsakshage og frukttrær :)

Ja, ikke sant, det er noe helt annet å plukke bær og frukt fra trær og busker og grønnsaker opp fra jorda.. Og lage fersk mat, saft, syltettøy osv:) Lykke til med grønnsakshagen!

Jeg drømmer om akkurat samme livet, men opplever at det oppfattes litt tabubelagt og ''hippi''. Kanskje det er derfor ingen svarer på innlegget ditt.

I tillegg til den fantastiske frukthagen min (+en stooor jordbæråker), vil jeg ha en båt ved havet hvor jeg kan fiske og skaffe egne proteiner :-) Ah, drømmer er fine å ha!

Det er kanskje litt tabulagt ja, og mange som synes det er "umoderne" til vårt samfunn som vi lever i i dag, noe jeg synes er veldig trist. Det er alltid denne jakten etter lykke og meningen med livet, som vi aldri ser ut til å finne, min mening er at mennesket hadde vært mer fredelig og balansert om vi hadde levd mer i pakt med naturen. "In every walk with nature one receives far more than he seeks" - John Muir

Skrevet

Jo, jeg har en lignende drøm :) Nå bor jeg fortsatt hjemme hos mine foreldre, men flytter ut neste år da jeg er ferdig med vgs. Deretter vil jeg flytte til en større by for å studere, og når jeg har fullført en utdannelse vil jeg bo noen år i byen og jobbe, for å "smake" litt på bylivet.

Deretter (når jeg er rundt 30 år og klar for å stifte familie) vil jeg flytte ut til et lite småbruk (evt. en vanlig enebolig med stor tomt) på landet. Det vil jeg ha store eple- og plommetrær i hagen, samt ripsbusker (og andre buskvekster :) ). I drivhuset skal det dyrkes tomater og gulrøtter, og på tunet vil jeg ha et par sauer. De kan jeg klippe og lage garn av ullen, men sauene skal ikke slaktes før de blir gamle. Jeg vil høste produkter fra hagen som skal brukes til matlaging, og til en viss (liten) grad være selvforsynt.

Rundt hushjørnene skal kattungene luske, og de er velkomne inn til å slappe av i godstolen. Å, gleder meg allerede! Også skal jeg la barna mine (2-3 stk) få en trygg og god oppvekst i et fredelig miljø. De skal måtte finne på leker selv slik at de utvikler egen kreativitet i stedet for å spille tv-spill og se på film hele dagen. De skal heller ikke ha overflod av leker, men sette pris på tingene de har. (Ok, jeg innrømmer avsporing..)

Ah, håper bare jeg finner den rette først, da..

Så, nei TS, du er nok ikke den eneste som drømmer om et slikt liv. :)

Det er som om jeg skulle ha skrevet det selv! Er selv student , men er litt redd for at min fremtidige jobb gjør at jeg mest sannsynlig må bo i en by senere og:/ Men det har jeg ikke lyst til resten av livet, og mine barn skal iallefall ikke vokse opp i en by..

Akk, jeg føler at jeg ikke hører til i disse merklige tider. Helst av alt kunne jeg tenkt meg å flyttet til en veiløs fjellbondegård i en fjord på vestlandet . Med bratt utsikt nedover til fjorden, bærbusker, grønnskaker og blomstrende epletrær på sommeren. Et stort gammeldags stabbur midt på gårdsplassen, og gamle tufter som forteller sin egen historie om tida som ein gong var. Nasjonalromantikktida ja, det hadde vært noe for meg *hiareth*

Jeg har visst sett litt for mye på "der ingen skulle tru at nokon kunne bu" :Nikke:

• Liker 1
Skrevet

Det er som om jeg skulle ha skrevet det selv! Er selv student , men er litt redd for at min fremtidige jobb gjør at jeg mest sannsynlig må bo i en by senere og:/ Men det har jeg ikke lyst til resten av livet, og mine barn skal iallefall ikke vokse opp i en by..

Akk, jeg føler at jeg ikke hører til i disse merklige tider. Helst av alt kunne jeg tenkt meg å flyttet til en veiløs fjellbondegård i en fjord på vestlandet . Med bratt utsikt nedover til fjorden, bærbusker, grønnskaker og blomstrende epletrær på sommeren. Et stort gammeldags stabbur midt på gårdsplassen, og gamle tufter som forteller sin egen historie om tida som ein gong var. Nasjonalromantikktida ja, det hadde vært noe for meg *hiareth*

Jeg har visst sett litt for mye på "der ingen skulle tru at nokon kunne bu" :Nikke:

Helt enig med det siste du skriver der, altså! Det kunne jeg og :)

Hva studerer du og hva skal du bli?

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med det siste du skriver der, altså! Det kunne jeg og :)

Hva studerer du og hva skal du bli?

Så bra at jeg ikke er den eneste! Skal bli geolog, mest sannsynlig innen oljebransjen! Enn du?

Skrevet

Så bra at jeg ikke er den eneste! Skal bli geolog, mest sannsynlig innen oljebransjen! Enn du?

Blir forresten "mobbet" av min miljøvennelig venninne for at jeg skal utdanne meg innen ikkefornybar energi. Men det er det jeg liker å gjøre, og har lyst til å jobbe med lenge, og tenker nok at hvis ikke jeg jobber med det, er det en annen geolog som får samme jobben.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...