Gå til innhold

Gir bort kattungen min om to dager, vil den føle savn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På lørdag skal jeg gi bort min lille kattunge. Jeg hadde ei katt som fikk to kattunger nå i sommerferien, og nå er de leveringsklare. Hun fikk bare to, og vi skal beholde den ene, mens en kollega av meg skal ha den andre.

Jeg bare gruer meg en del, fordi den kattungen vi skal gi bort er veeeldig mamma-dalt og hjemmekjær. Ligger alltid og koser seg i sofaen med de tre døtrene mine og meg og far. Samt når moren kommer inn løper den alltid for å kose og få melk.

Hvor lenge kommer han til å kjenne savn?

Vil han være trist og ha det fælt når han er i det nye hjemmet?

Og pluss, når skal kattunger få lov til å gå ute? :)

Hilsen veldig bekymret og paranoid kattemamma.

Anonym poster: 848c4d39cc6d792aa0281855c04f054d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den kommer nok til å kjenne savn en liten periode, men så vil de nye folkene bli kattens nye familie, og den vil glemme dere. Er ikke snakk om veldig lenge.

• Liker 2
Skrevet

Kattunger skal ikke slippes ut før de er kastrerte og helst chippet (ca. 6 mnd). Da har de ikke retningssans, så de bør ikke slippes ut alene før de er 8-10 måneder. Husk å kastrere kattemor før du slipper henne ut!

PS: Hvor gammel er kattungen du gir bort? Husk at den ikke skal skilles fra mor og søsken før den er minimum 12 uker.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Kattunger skal ikke slippes ut før de er kastrerte og helst chippet (ca. 6 mnd). Da har de ikke retningssans, så de bør ikke slippes ut alene før de er 8-10 måneder. Husk å kastrere kattemor før du slipper henne ut!

PS: Hvor gammel er kattungen du gir bort? Husk at den ikke skal skilles fra mor og søsken før den er minimum 12 uker.

Kattemor er kastrert, og så snart kattungene vokser litt skal de kastreres også. Ville i teorien ikke hatt et kattungekull, men datteren min lider av depresjon og trengte litt lys i livet:) Kattungene er 14 uker på lørdag :)

Endret av MonikaK
  • Liker 1
Skrevet

Så bra :) Skulle ønske alle hadde vist like mye ansvar...

• Liker 1
Skrevet (endret)

Katter er tilpasningsdyktige og vil lett slå seg til ro på et nytt sted, Men jeg har ikke all verdens erfaring, familien har alltid hatt en voksen katt og hund(er), par kaniner, en fugl, hest...som også har vært en del av bildet. Det har i alle fall fått katten til å glemme at den savner noe... så mye nytt og spennende. Da blir den trett og sovner. Men greit å la den sove i din seng etter alle inntrykkene.

(Det er lenge siden jeg har hatt katt da, har utviklet allergi ellers ville jeg kanskje hatt en kattepus i dag)

Lykke til ts. Det går bra, man må møte nye dyr med en avslappet holdning og første natten kan de gjerne få sove på samme rom. La katten være mest skjermet og i fred og ro og snuse og finne ut av rom og sin nye bolig uten forstyrrende mennesker som skal vise og leke. Da går det seg til.

Endret av Alvina
Skrevet

men datteren min lider av depresjon og trengte litt lys i livet:) Kattungene er 14 uker på lørdag :)

Nå vet ikke jeg om det var aktuelt for din kollega å ta til seg en katt fra et av de overfylte kattehusene, men det at man får kattekull minsker sjansen for at allerede eksisterende katter skal få et hjem.

Man skal aldri avle på en huskatt. En datter med depresjon er intet unntak.

Anonym poster: 124688af76a648404be580bcd411c321

• Liker 1
Skrevet

men datteren min lider av depresjon og trengte litt lys i livet:)

:sjokkert:

Du kan ikke ærlig talt mene at dette er forsvarlig? Beklager hvis jeg virker krass, men det må da finnes andre måter å glede en datter enn å gå til de steg at man får et levende vesen til å bære frem og føde avkom? Det vil uansett ikke ha noen varig effekt. Enn når denne kattungen er voksen og blir like kjedelig som katten dere hadde fra før, hvordan skal du glede henne da?

Håper du forklarte deg feil eller noe, hadde det ikke vært for at reproduksjon tross alt er naturlig ville jeg kalt dette på grensen til dyreplageri. Utnyttelse i alle fall..

Anonym poster: 851253b51886efc8ed30f4c76ea1453e

• Liker 2
Gjest tarandus
Skrevet

Å avle på et dyr for å glede noen er neppe riktig strategi, men godt det gikk bra :) Min erfaring er gjerne at mødrene lider mer enn avkommet. Hesten min reiste fra mor på strak arm, moren stod og skrek etter føllet sitt i mange dager etterpå. Datteren brydde seg ikke det fnugg, he he.

Skrevet

Min erfaring er gjerne at mødrene lider mer enn avkommet.

Min erfaring er motsatt. :)

Etter 12 uker virket det som om kattemor var glad for å "bli kvitt" ungene sine. Hun var sitt gamle jeg med det samme siste ungen var ute av døra.

Anonym poster: 790a35e6542b00f44582cef45fcd5929

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...