AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #1 Skrevet 6. november 2012 Jeg skal klage på den hjelpen far mottar, og ønsker å finne ut av hva han har krav på. Men finner ingenting. Kan noen hjelpe? Anonym poster: 35967e2dfb616504b284a41967fdcadb
Gjest annemor30 Skrevet 6. november 2012 #2 Skrevet 6. november 2012 http://www.lovdata.no/all/nl-19990702-063.html pasientrettighetsloven:-)
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #3 Skrevet 6. november 2012 Tusen takk! Anonym poster: 35967e2dfb616504b284a41967fdcadb
Tabudrue Skrevet 8. november 2012 #5 Skrevet 8. november 2012 Vær pinlig korrekt når du skiller mellom hjemmehjelp og hjemmesykepleie, bare et godt tips^^ Skulle det være tjenester som praktisk bistand så finner du hjemmel for tjenestene i Helse og omsorgstjenesteloven, er det hjemmesykepleie så er det i stor grad pasientrettighetsloven, men ta gjerne en kikk på samhandlingsreformen som tro i kraft 1 januar. Godt faglig grunnlag er alltid godt i en klage=)
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #6 Skrevet 8. november 2012 Ja det er hjemmehjelp han har. Jeg har ikke klart å finne noe om det i lovene.. Anonym poster: 35967e2dfb616504b284a41967fdcadb
Tabudrue Skrevet 8. november 2012 #7 Skrevet 8. november 2012 Hjemmetjenesten (og hjemmesykepleien forsåvidt) handler på vedtak. Når man søker om hjemmetjenester får man et vedtak på hvilken hjelp brukeren har rett på, og de vedtakene skal følges av hjemmetjenesten. Dersom man ser at brukeren trenger ytterligere mer hjelp hjemme må det godkjennes nye vedtak, og i mange tilfeller må man søke om disse fra tildelingsteamet i kommunen før hjemmehjelpen utfører disse jobbene. Jeg ville kontaktet tildelingsteamet i kommunen hans(evt lederen for hjemmetjenesten der han bor) og fått en oversikt over hvilke vedtak faren din har på hjelp, noen ganger er de spesifisert med et visst antall timer per uke, andre ganger ikke, men da vil du i allefall få en oversikt over hva vedtakene sier før du begynner å søke etter utvidelse eller klage på manglende utført arbeid:) Håper dette gav deg et sted å begynne i allefall=)
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #8 Skrevet 8. november 2012 Åå takk, det hjalp meg i riktig retning! Men finnes det noen retningslinjer når det gjelder å ikke stinke røyk, å ikke svare frekt, komme sånn nogenlunde tidsnok osv? Anonym poster: 35967e2dfb616504b284a41967fdcadb
Gjest annemor30 Skrevet 8. november 2012 #9 Skrevet 8. november 2012 Alle skal jo behandles med respekt og snakkes pent til;-) Når det gjelder og komme tidsnok når det gjelder hjemmehjelp burde ikke være så vanskelig for han har vel fått et ca klokkeslett. Går ann og be de ringe ved forsinkelser feks;)
Helen Skrevet 8. november 2012 #10 Skrevet 8. november 2012 Åå takk, det hjalp meg i riktig retning! Men finnes det noen retningslinjer når det gjelder å ikke stinke røyk, å ikke svare frekt, komme sånn nogenlunde tidsnok osv? Anonym poster: 35967e2dfb616504b284a41967fdcadb Siden de ikke røyker inne hos han, tviler jeg på at du kan klage på det. Dessuten er det ikke sikkert de røyker selv, det kan være at de har vært hos noen som røyker, det setter seg i klær og hår. Jeg kjenner veldig godt til dette siden jeg jobber i hjemmesykepleien. Det er enkelte steder jeg er innom som er skikkelig innrøkt, da stinker det skikkelig av meg resten av dagen selv om jeg ikke røyker selv. . Der jeg jobber behandler vi alle med respekt, både hjemmesykepleien og hjemmehjelpen. Jeg vet at hos oss har hjemmehjelpen stort sett faste brukere de er hos, de er stort sett der på samme tidspunkt hver gang. Så det skulle ikke være så vanskelig å få til. Jeg tror ikke du finner noe av dette i lovverket, men du kan ta det opp med leder for hjemmebaserte omsorg.
muttra Skrevet 14. november 2012 #11 Skrevet 14. november 2012 det med tid de kommer kan vaiere veldig utfra hva som har skjedd tiligere på dagen, en hjemmehjelp som er hos en bruker som f.ex. plutselig begynner å kaste opp uten å ha oppkastsyke, kan ikke hjemmehjelpen dra fra før en fra hjemmesykepleien har kommet med en blodtrykksmåler, og evnt. annet utstyr som denne da har vær innom kontoret og hentet, sykepleier bestemmer om lege/ambulanse skal tilkalles plutselig oppkast kan være symptom på mange ting deriblant at et slag er på vei, ved slike tilfeller blir både hjemmehjelp og hjemmesykepleier forsinket i sine runder ved snøstorm er det ekstremt vanskelkig å holde tiden, eller ved sterk vind når veien er islagt og du vil blåse sidelengs av veien, du kan jo selv tenke deg hvor lang tid det vil ta å kjøre en mil i slikt vær, noe som ofte er avstanden mellom to brukere på landet, og er det snøstorm er ikke brøytebilene så hissige på å kjøre annet enn før skolebuss skal den strekningen, eller at arbeisdagen er slutt og folk skal hjem fra jobb og husk taushetsplikten hjelperen har ikke lov å si hvor den har vært, heller ikke hvor den skal etterpå, og hvorfor den er sen annet enn når været og føret er grunnen bare for å gi eksempler på hvorfor en tidsplan kan bli forskjøvet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå