Gå til innhold

Når skal man bruke forhold i matematikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at dette spørsmålet ikke passer helt inn i dette forumet, men jeg har lagt inn spørsmålet på andre forumer uten å ha fått noen svar.

Så, det jeg lurer på er om noen kan forklare meg så enkelt som mulig, når man skal bruke forholdregning i oppgaver? Jeg skal opp til matte eksamen på vgs snart. Jeg vet hvordan man skal regne ut forholdstall, men jeg vil forstå hvorfor vi må gjøre det. Jeg blir så ofte usikker.

Takk på forhånd :)

Anonym poster: 729c1b967a0486e2c06b3237f3bc8394

Videoannonse
Annonse
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Tja..når det blir spurt om det?

Hvis det på saftflaska står at en del saft skal blandes ut med fire deler vann, så kan det uttrykkes som 1+4 eller 1:5.

Fant forresten dette.

Skrevet

Tja..når det blir spurt om det?

Hvis det på saftflaska står at en del saft skal blandes ut med fire deler vann, så kan det uttrykkes som 1+4 eller 1:5.

Fant forresten dette.

Det er ikke sånn at de skriver når man skal bruke forhold. Jeg ønsker det var så enkelt!

Forresten, takk for lenken :)

Anonym poster: 729c1b967a0486e2c06b3237f3bc8394

Skrevet

- Fortynninger (som nevnt over her)

- Forminskning og forstørring (tenk på kart, f.eks.)

Det jeg kom på i farten!

Anonym poster: de5f1ca9377f1551de6f4fec2975a3ef

Skrevet

Det må jo være to (eller flere) forskjellige typer av noe involvert, enten samme ting i to forskjellige tilstander (som fortynning og forminskning, som nevnt over) eller to forskjellige ting (f.eks. to valutaer, to personer, saft og vann, osv) for at man skal kunne regne med forholdstall. Har du bare én av noe, og denne tingen er lik hele veien, kan du ikke bruke forholdstall. Kanskje det kan hjelpe å tenke sånn?

Anonym poster: 4de9a8f829c1dad33d660766e5356e24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...