Gå til innhold

Ingen fravær og "belønning" for dette - noen innspill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ville du reagert hvis din leder gav ut roser på et pers.møte til de som hadde null fravær hittill i år? Dette er en stor enhet innenfor helsesektoren med mange ansatte.

Trenger noen innspill og synspunkter rundt dette. Takk!

Anonym poster: e47971cdc6e11bd95dfa90a6b97e87ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det var et bra tiltak.

Anonym poster: 458fb6a0607cf2c360ea9397328a3fb4

• Liker 5
Skrevet

På jobben til pappa forsøkte de med noe belønningssystem til de som hadde null fravær (sykdom, forsentkomming osv) på 3 mnd. I følge pappa fungerte det visst ikke så bra.. Nettopp fordi folk ble så oppspilt på å ikke ta seg fri, at de smittet kollegaer/forårsaket ulykket (han jobber som tavlemontør, så man må være våken).

• Liker 4
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Der jeg jobber hadde ikke dette blitt tatt godt i mot hvert fall.

Skrevet

Men dere som synes det er bra eller dårlig, hvorfor akkurat denne meningen?

Anonym poster: c72c66f23f513d8f4a39c841d348ab60

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg syns det skaper et unødvendig skillle mellom de som alltid er på jobb og de som er f.eks sykmeldte eller er oftere hjemme med syke barn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det er et bra tiltak.

Jeg er veldig for tiltak som får ned sykefravær, men kan ikke se hvordan en rose skal hjelpe de som av en eller annen grunn har mye fravær.

"Jeg har så jækla lyst på den rosen at i dag driter jeg i om jeg har ME, jeg går på jobb like vel!"

• Liker 6
Skrevet

AJeg synes det er bra, fordi det er altfor mange som skulker jobb. De som har vært syk på ekte eller vært hjemme med syke barn, de kan ha ren samvittighet, mens de som har skulket fikk tenkt over hva de har gjort. Og forhåpentligvis skammer de seg.

Anonym poster: 458fb6a0607cf2c360ea9397328a3fb4

• Liker 4
Skrevet

Da jeg jobbet i barnehage hadde ledelsen bonusordning. Hvis man var mindre enn 3 dager syk på et halvt år fikk man 3000kr i bonus. Jeg likte det veldig godt, ettersom jeg sjeldent er syk, men skjønner godt at det er surt for de som har barn som ofte er syke osv. Dessuten er det ikke akkurat hensiktsmessig hvis man presser seg på jobb til tross for at man er syk, da man kan smitte barna og andre ansatte.

Skrevet (endret)

Bra: Godt å belønne de som jobber hardt og viser innsats.

Dårlig: Dum signal å gi at i løpet av et år så har du ikke lov til å være syk.

Finnes veldig mange jobber hvor jeg syns det er dårlig gjort å komme på jobben selv om man er syk,og på andre steder er det positivt.

Sånn som det blir sagt over: smitter man et barn i barnehagen,så er du årsaken til at det barnet er syk, ikke nok med det,men når det først er sykt så smittet de gjerne andre barn, foreldrene osvosv,sprer seg så mye mer med den holdningen.

Personlig syns jeg det er koselig i form av rose,men dumt i forhold til penger.

Mennesker har en tendens til å ha en annerledes syn på blomstrer og 3000 kr..

Jeg skjønner viktigheten med at folk jobber, men vi lever i et samfunn som støtter "de perfekte" i større og større grad, så er det de som ofte er syke som ofte faller ut, den er litt kjip og det skaper bare enda mer presentasjons press og gjett om det blir flere facebook statuser om deres enda mer fantastiske liv!

Endret av Papirbit
  • Liker 1
Skrevet

Det har selvsagt sine negative sider, men jeg synes det ville vært veldig hyggelig med en slik oppmerksomhet dersom jeg hadde null fravær :)

Man belønner jo f.eks. de som er flinke til å selge med ulike bonusordninger osv., hvorfor skal man da ikke kunne belønne de som har lite fravær også? Det kan jo hende at du er en rå selger selv om du har mye fravær, og således kan du få en slik påskjønnelse uten at noen nødvendigvis bemerker noe angående fraværet ditt, mens du kan være en ikke fullt så flink selger men som alltid møter opp, f.eks. - hvorfor er det ugreit å belønne også denne gruppen? Hvorfor skal ikke "innsats" telle? Alle skjønner jo at de som har unger, som blir lett syke osv. aldri kan få disse rosene eller den sjokoladen eller whatever, men hvorfor skal dét være en stopper for å gi positive signaler til dem som kan det? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Det blir litt ugreit å belønne denne gruppen fordi;

- det er ikke min feil at jeg eller barna er syk

- jeg er aldri borte fra jobb foruten når jeg/barna er syk.

- jeg forsøker så godt jeg kan å gjøre jobben min så bra og effektivt som mulig.

Da blir det faktisk ugreit at forhold som jeg ikke har råderett over skal påvirke om jeg får belønning eller ikke. Spesielt synes jeg ikke at dette har noe for seg å diskuter

på individbasis i plenum.

• Liker 6
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg har jobbet et sted med en slik ordning, og der var det nesten ikke sykefravær (kontor), så det fungerte helt utmerket. Syns det var en bra ordning i og med at det faktisk fungerte. En ting var jo at jeg fikk bonus, noe som var valkomment, men jeg slapp også å jobbe mye ekstra for folk som var borte, slik jeg har opplevd en del andre steder.

Skrevet

Det er synd at man ikke på et eller annet magisk vis hadde kunnet luke bort de dagene folk tar fri hvor de egentlig kunne ha vært på jobb. For det er bare da dette egentlig hadde blitt rettferdig. Jeg er og en slik person som fint hadde klart å dra i land en bonus for å være på jobb hele måneden siden jeg sjelden er så syk at jeg ikke kan jobbe. Dessverre er det allikevel slik at mange i mitt yrke sliter med yrkesskader o.l. som gjør at det å være 100% på jobb alltid rett og slett ikke er realistisk. Samtidig vil en slik bonus ikke bli sett på som en bonus, men som på lønn man ikke får. (I motsetning til enkelte ledere som får bonus tilsynelatende uansett hva det gjør ><).

Jeg lister jo egentlig bare opp det dere andre hadde skrevet allerede, men jeg følte for å poste allikevel for å legge inn et lite stikk på slutten. De på arbeidsplassen min som klagde mest på forslaget om å få inn en slik ordning hos oss var de som er mest borte fra jobben uten særlig god grunn. (Og ja, de snakker om det i pausene osv. De har ekstremt lav terskel for å ta seg fri, og de sørger alltid for å bruke opp alle egenmeldingsdagene når de kan. På samme måte som en bonusordning ville blitt en lønn de ikke fikk så er egenmeldingsdager for dem fridager som er til for å brukes).

Skrevet

Jeg syns heller at ikke-røykere burde få premie.

I plenum.

En røyker har ofte et fravær tilsvarende en dag annenhver uke pga. konstante 12-minutterspauser.

• Liker 5
Gjest hogwash
Skrevet

Jeg synes ideen høres bra ut, men dårlig belønning ;)

Tror f.eks slik som kaffemor skisserte kunne fått ned fraværet betraktelig på flere av stedene jeg har jobbet.

Skrevet

I plenum.

En røyker har ofte et fravær tilsvarende en dag annenhver uke pga. konstante 12-minutterspauser.

ikke nødvendigvis. jeg røyker kun i når jeg har pause på jobb . jeg har like mange pauser som alle andre. altså en pause. vis "Ola" skulle få en premie fordi han bare brukte pausen på å spise så blir det for dumt. jeg er leder å må si jeg blir rimelig forbanna av de som vil ha pause hver 15 minutt uansett grunn.

Anonym poster: 4a951180826d174aab9b1a29cd585b14

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Tja. Det virker i alle fall. På min gamle arbeidsplass loddet de ut reisegavekort på noen tusen. Vi var en ung arbeidsplass der det typisk var mye fravær lørdag kveld og søndag morgen. Dette fraværet gikk ned mener jeg å huske.

Jeg synes derimot det blir feil når det "synes" hvem som faktisk har fravær. Hos oss visste vi jo bare at de som vant ikke hadde noe fravær.

Jeg synes altså det blir feil slik de gjorde hos dere. Det er ingen andre enn arbeidsgiver som har noe med hvem som har fravær.

Skrevet

Jeg synes at et slikt system er dårlig. Det betyr nemlig at noen kollegaer går på jobb selv om de er dårlige. Eller at det betyr at jeg presser meg for hardt og sliter lenge etterpå og gjør en dårligere arbeidsinnsats enn vanlig.

Jeg har et eksempel. En kollega kom på jobb. Mistenkte at hun hadde omgangssyke. Var greit nok, men hanglet mye. Sjefen ville at hun skulle gå hjem, men hun sa det gikk fint. 3 andre kollegaer røyk ut i omgangssyke pga smitten og var så dårlige at de måtte bli hjemme i flere dager. Hva var mest lønnsomt for bedriften? At en kollega var borte 3 dager eller at 3 kollegaer var borte 3 dager hver?

Anonym poster: c5a881fa5f4cae72e6e228d3cd6819f7

• Liker 2
Skrevet

I plenum.

Enig. Merkelig at mennesker som daglig putter i seg gift har "krav" på mer pause enn resten. 3 minutter der og 3 minutter her blir en del på et år, for å si det sånn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...