Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha julebord for ti venner, i slutten av november, men har aldri dekket et julebord før.

Noen som har tips til hvordan jeg billigst mulig kan dekke et fint julebord? Jeg kan godt kjøpe en duk og litt pynt, men har ikke råd til å bruke masse penger heller. Jeg har ikke mange nok fat eller glass av samme type, men det får bare være.

Kanskje det er noen bra blogger, evt et magasin hvor man kan få inspirasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det behøver ikke koste masse penger å dekke et julebord. Kjøp en hvit duk på Kid, Princess etc for 2-300 kr, noen røde lys. Jeg kjøpte ett tynt pyntebånd som gikk på tvers over bordet til bursdagen min med påfølgende kompliment: "Hva heter hun som har dekket bordet ditt?"

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet

Hvs med å kjøpe en fin, hvit papirduk på et stor matbutikk? De er vel rimeligere i pris? (Fåes kjøpt i rull som du må klippe opp).

Skrevet

Ikea har mange billige stoffer som du kan bruke som duk eller bare snurre rundt og ha som en løper til en duk du allerede har. Kjøp inn kubbelys i ønsket farger. Nille har rimelige. Legg ut julekuler i ønsket farge. Ikea har billige og litt anderledes. Julekuler kan du også bruke til pynt i vinduer. Heng de opp i fiskesnøre eller kjøp billige satengbånd.

Gjest mari kontrari
Skrevet (endret)

Kjøp heller en billig duk enn papirduk, duk er jo greit å ha til senere. Om du har bruktbutikker i nærheten kan du se der, der kan du kanskje finne både pynt, vaser, duker m.m. rimelig og unikt.

Jysk (tror jeg) har nervøs fløyel (tror jeg det heter :) ) som rimelig metervare, det gjør jo med engang bordet litt festelig, og kan vaskes i maskin. Det er heller ikke nødvendig å sy kantene for at det skal se pent ut.

Har du Søstrene Grene i nærheten kan du kjøpe svært billige bånd der, da kan du knytte det rundt alt fra syltetøyglass med telys i til vinglass, servietter eller lysestaker for å få litt ekstra pynt.

Ta deg gjerne en tur i skogen, og plukk med litt greiner og kongler. Det kan brukes som det er sammen med rødt for "naturstil" eller sprayes sølvfarget for mer glittrende stil. Du får sølvspray på Panduro blant annet.

Ofte kan du finne flekkete heklede duker svært billig i bruktbutikker og på loppemarked, de kan for eksempel farges røde eller lilla for litt farge på bordet.

Ikea, Nille og Søstrene Grene er ok steder for rimelige servietter og dekor, prioriter ting som kan tas frem igjen til neste jul eller brukes til annet en jul. (Servietter og lys brukes selvsagt opp)

Små glass med godteri eller snacks i en bestemt farge både pynter opp på bordet, og kan spises opp etterpå :)

Endret av mari kontrari
  • Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Takk for alle tips!

Gleder meg til å se hvordan bordet blir til slutt:)

Gjest mari kontrari
Skrevet

Takk for alle tips!

Gleder meg til å se hvordan bordet blir til slutt:)

Hvordan ble det? :)

Skrevet

Julebordet ble flyttet på grunn av at flere hadde eksamen. skal derfor ha det neste uke. Har kjøpt en billig hvit duk og kjøpte en fin mørkeblå løper. Har to sølvlysestaker fra før. I tillegg skal jeg lage bordkort selv. Tror det blir fint til slutt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...