Gjest Trappetroll Skrevet 6. november 2012 #1 Skrevet 6. november 2012 Hei. Jeg har et problem. Hver gang jeg skal prøve å trene kondisjonstrening så høres det ut som om jeg skal dø. Jeg får ikke puste. Og dette kommer etter 2-3 minutter. Får det også om jeg går litt raskt på tredemølle. Legen sa at det er noe galt øverst i luftrøret. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men der med strupehodet så er det en slags "sammensnøring" i luftrøret som snurper seg sammen når vi svelger mat osv slik at det ikke kommer ned i luftrøret. Når man puster inn så skal denne "sammensnøringen" utvide seg, men hos meg så trekker den seg sammen, dermed får jeg ikke pustet. (Husker ikke helt ordene/uttrykkene for alt, beklager. Håper dere forstår hva jeg mener) Men hvordan skal jeg greie å trene kondisjon og å jogge når jeg faktisk ikke får puste? Hater å prøve å løpe på tredemølle for eksempel, siden alle ser på meg som jenten som er i så dårlig form at hun ikke greier mer enn 2-3 minutter... Tar i mot alle tips og råd med takk
Capt. Obvious Skrevet 6. november 2012 #2 Skrevet 6. november 2012 Har legene sagt noe om hva som kan gjøres med det da? Kommer det seg når du etterhvert kommer i bedre form, eller er det en tilstand som er permanent uansett hvor god form du er i? Finnes det medisiner som gjør at sammensnøringen fungerer normalt? Kirurgisk inngrep? Har ingen gode svar på akkurat det, men jeg ville bedt om henvisning til spesialist slik at du får utredet dette skikkelig, og jeg ville heller ikke gitt meg hvis legen hadde stilt seg negativ til det. Det å ikke kunne bli andpusten er jo potensielt et hinder i hverdagen, så jeg anser det som viktig å få utredet. Ellers kan du jo forsøke kondisjonstrening med lavere intensitet enn det du gjør nå, i påvente av en bedre løsning, at du rett og slett jogger i roligere tempo, det er hvert fall bedre enn å ikke jogge i det hele tatt. Eventuelt så kan du jo prøve apparater som ikke gjør deg så andpusten så raskt.
Gjest Trappetroll Skrevet 6. november 2012 #3 Skrevet 6. november 2012 Ja, jeg skal til spesialist for å bli utredet. Men ellers så hadde han ikke så mange tips.. Egentlig ingen. Fikk astmamedisiner (ventoline og en som jeg ikke husker navnet på), men det hjalp ikke noe særlig. Ja, får prøve på det. Kan jo ikke bare trene styrke heller! Lurte på sånn som step eller noe i den duren? Er det noe som er litt for heavy for kondisjonen min? For problemet er rett og slett at jeg ikke greier å trekke pusten skikkelig. Har alltid unngått kondisjonstrening på grunn av det.. Burde jeg be om hjelp fra peronlig trener kanskje? At de kunne ha prøvd å hjelpe meg med å finne ut av alternativer? For jeg er jo sterk i kroppen. Kunne glatt ha løpt mye lenger på tredemølle når man tenker på musklene.
Gjest *Maja* Skrevet 6. november 2012 #4 Skrevet 6. november 2012 Ja, jeg skal til spesialist for å bli utredet. Men ellers så hadde han ikke så mange tips.. Egentlig ingen. Fikk astmamedisiner (ventoline og en som jeg ikke husker navnet på), men det hjalp ikke noe særlig. Ja, får prøve på det. Kan jo ikke bare trene styrke heller! Lurte på sånn som step eller noe i den duren? Er det noe som er litt for heavy for kondisjonen min? For problemet er rett og slett at jeg ikke greier å trekke pusten skikkelig. Har alltid unngått kondisjonstrening på grunn av det.. Burde jeg be om hjelp fra peronlig trener kanskje? At de kunne ha prøvd å hjelpe meg med å finne ut av alternativer? For jeg er jo sterk i kroppen. Kunne glatt ha løpt mye lenger på tredemølle når man tenker på musklene. Styrke vil ikke ta på lungekapasiteten som cardio, så jeg ville heller fokusert på styrke nå frem til du får utredningen unnagjort. Hvor mye har du løpt tidligere og hva klarte du i fart og distanse? Når skjedde dette med hals snøringen? 1
Gjest Trappetroll Skrevet 6. november 2012 #5 Skrevet 6. november 2012 Styrke vil ikke ta på lungekapasiteten som cardio, så jeg ville heller fokusert på styrke nå frem til du får utredningen unnagjort. Hvor mye har du løpt tidligere og hva klarte du i fart og distanse? Når skjedde dette med hals snøringen? Det er en stund til jeg får komme til. Det er det eneste.. Jeg har på grunn av noen andre kroniske sykdommer vært veldig dårlig, så har ikke klart å løpe. Har bare prøvd å trene litt av og på. Men på grunn av nye medisiner begynte jeg å trene skikkelig i januar igjen. Og det har vært slik siden da. Men trodde jo selv at det var jeg som bare var i sykt dårlig form, så prøvde å trene meg gjennom det. Og egentlig bare holde meg litt unna det. Da jeg besvimte på tredemøllen hin dagen, så gikk jeg til legen.
Gjest *Maja* Skrevet 6. november 2012 #6 Skrevet 6. november 2012 Det er en stund til jeg får komme til. Det er det eneste.. Jeg har på grunn av noen andre kroniske sykdommer vært veldig dårlig, så har ikke klart å løpe. Har bare prøvd å trene litt av og på. Men på grunn av nye medisiner begynte jeg å trene skikkelig i januar igjen. Og det har vært slik siden da. Men trodde jo selv at det var jeg som bare var i sykt dårlig form, så prøvde å trene meg gjennom det. Og egentlig bare holde meg litt unna det. Da jeg besvimte på tredemøllen hin dagen, så gikk jeg til legen. Dess større grunn at du holder deg unna cardio nå og fokuserer på styrke. Å jogge er noe som virkelig tar på lungene. Da jeg startet å jogge pustet jeg også som en strandet hval i starten, og det var helt for j***** i starten, men jeg pushet og pushet til formen ble bedre, men nå hadde jeg vanlige lunger i dårlig form. Tror ikke det er det beste for deg å starte med cardio når oksygenopptaket ditt er så dårlig. Vent til etter utredning.
Capt. Obvious Skrevet 6. november 2012 #7 Skrevet 6. november 2012 Ja, jeg skal til spesialist for å bli utredet. Men ellers så hadde han ikke så mange tips.. Egentlig ingen. Fikk astmamedisiner (ventoline og en som jeg ikke husker navnet på), men det hjalp ikke noe særlig. Ja, får prøve på det. Kan jo ikke bare trene styrke heller! Lurte på sånn som step eller noe i den duren? Er det noe som er litt for heavy for kondisjonen min? For problemet er rett og slett at jeg ikke greier å trekke pusten skikkelig. Har alltid unngått kondisjonstrening på grunn av det.. Burde jeg be om hjelp fra peronlig trener kanskje? At de kunne ha prøvd å hjelpe meg med å finne ut av alternativer? For jeg er jo sterk i kroppen. Kunne glatt ha løpt mye lenger på tredemølle når man tenker på musklene. Hvis alternativet ikke er å trene i det hele tatt, så er det bedre å trene styrke mens du venter på utredning. Alternativer til tredemølle kan være step, enten "manuelt" på f. eks et trappetrinn eller stepmaskin på trningsstudio, og da vil man jo også ha mulighet til å regulere motstand slik at du ikke blir for tungpustet. Evt. ellipsemaskin på lav motstand, men du bør jo prøve selv for å se om det fungerer for deg
Gjest Trappetroll Skrevet 6. november 2012 #8 Skrevet 6. november 2012 Takk for tips! Så jeg får rett og slett trene styrke da, også heller bare høre med spesialisten om hva jeg kan gjøre videre. Takk hvertfall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå