Catgirl Skrevet 6. november 2012 #1 Skrevet 6. november 2012 Jeg avslutter utdanning som lege til neste år. Ønsker å få meg hund da. Men kommer sikkert til å bo alene det første året. Er det forsvarelig å ha hund når man jobber så mye skift?
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 6. november 2012 #2 Skrevet 6. november 2012 Det spørs vel litt hvor mye i løpet av dagen du er borte også. Men jeg tror hunder liker rutiner, og de kan nok fort bli stressa hvis de ikke har en noenlunde stabil hverdag. Jeg hadde hvert fall ikke skaffet meg hund før du har begynt. Se hvordan hverdagen din blir først, og så kan du avgjøre om en hund passer inn.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #3 Skrevet 6. november 2012 De fleste leger har veldig mye jobbing og overtid i starten, så jeg ville nok sett an arbeidshverdagen før jeg tenkte på hund.. Hvor tenker du å jobbe? Spesielt legevaktsleger og sykehusleger har jo lite fritid i starten.. Anonym poster: b64d5305d25649b2e053263b17c9c94b
Catgirl Skrevet 6. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2012 Det kommer nok an på hvor jeg får turnus og om jeg får i første omgang. Blir 2 delt eller 3 delt turnus på sykehus og så halvt år i distrikt tenker jeg. Hvis jeg får plass i nærheten av familien min så blir det sikkert litt lettere. Er det noen hunderaser som er mer selvstendige enn andre? Mener jeg har hørt at de bør få lufte seg minst 2 ganger per dag.
MaiTai Skrevet 6. november 2012 #5 Skrevet 6. november 2012 Jeg tror jeg hadde ventet til jeg hadde jobbet noen mnd eller et år(?) før jeg skaffet meg hund, med mindre du kjenner noen som bor i nærheten som kan ta del i ansvaret. En hund/valp trenger tross alt mye trygghet, spes i begynnelsen, og det krever tilstedeværelse og tid.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 6. november 2012 #6 Skrevet 6. november 2012 Det kommer nok an på hvor jeg får turnus og om jeg får i første omgang. Blir 2 delt eller 3 delt turnus på sykehus og så halvt år i distrikt tenker jeg. Hvis jeg får plass i nærheten av familien min så blir det sikkert litt lettere. Er det noen hunderaser som er mer selvstendige enn andre? Mener jeg har hørt at de bør få lufte seg minst 2 ganger per dag. 2 ganger om dagen hørtes lite ut. Og de skal jo ikke bare luftes, de må jo også få mosjon, og mental stimuli, og ikke minst kos og nærhet. Hvis man kun har tid til å gi hunden absolutt minimum av det den trenger, så syns jeg heller man kan vente til man er i en situasjon der man har bedre tid.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #7 Skrevet 6. november 2012 Da ville jeg i alle fall sett an om jeg kom i nærheten av familien først. Som valp krever de mye, og de kan ikke være alene i begynnelsen, det å være alene må trenes på. Vi tok ut all permisjon og ferie sist, og det spørs vel om du har noe ferie å gå på. Høres sikkert litt negativ ut, men det er så viktig med en god start for hunden, og også for din egen del, slik at du ikke får en hund med atferdsproblemer, separasjonsangst osv. Anonym poster: b64d5305d25649b2e053263b17c9c94b
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 6. november 2012 #8 Skrevet 6. november 2012 Jeg ville ventet til du har vært i jobb i et par måneder. Da ser du fort hvor mye tid du har til rådighet og hvordan arbeidshverdagen din er. Husk at en hundevalp trenger utrolig mye tid og oppfølging! Trening, lek, mosjon, ros, dressur, sosialisering med andre hunder osv osv. Søik du beskriver den fremtidige jobbhberdagen din ville jeg nok rådet deg til å ikke skaffe hund nå med det første.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 6. november 2012 #9 Skrevet 6. november 2012 Og herregud, ikke velg hunderase etter hvem som må ha minst luft og mest alenetid. Hvis det er kriteriene dine burde du vel ikke skaffe hund! Det er en ting å velge en rolig hunderase som ikke trenger mye mosjon. Men å lete etter en hund som kan være mye alene blir veldig feil for meg! 6
Hoppetaujenta Skrevet 6. november 2012 #10 Skrevet 6. november 2012 Og herregud, ikke velg hunderase etter hvem som må ha minst luft og mest alenetid. Hvis det er kriteriene dine burde du vel ikke skaffe hund! Det er en ting å velge en rolig hunderase som ikke trenger mye mosjon. Men å lete etter en hund som kan være mye alene blir veldig feil for meg! Enig. Da kan en stor og fin hundeposter på veggen løse de fleste behov og ingen lider pga tidsmangel. 1
Portvinpiken Skrevet 6. november 2012 #11 Skrevet 6. november 2012 En voksen hund bør få lufte seg 3 - 4 ganger om dagen. En valp må ut dobbelt ellet trippelt antall ganger til den har blitt husren, og det tar mange måneder før den har en blære som er stor nok til at den klarer å holde seg en hel arbeidsdag. Om hunden er selvstendig eller ikke har ingenting å gjøre med at den liker bedre å være alene eller må ut færre ganger. Alle hunder er flokkdyr og liker i utgangspunktet ikke å være alene. Det er derfor man må trene på dette over tid. Man begynner med 5 min og øker gradvis. Med en valp bør man ta ut hele ferien sin og helst litt til å være hjemme med den i begynnelsen før den skal være alene hjemme, og selv da kan man ikke forvente fulle og lange arbeidsdager. Jeg ville definitivt ha ventet. Å starte ny jobb og kanskje flytte er krevende. Du aner ikke hva slags jobb eller hvor mange timer evt overtid og evt turnuser du har og skal i tillegg bli kjent med nye folk og kollegaer. I mine øyne er det et særdeles dårlig tidspunkt å skaffe seg valp - eller hund i det hele tatt. Personlig fikk jeg min første hund 1,5 år ETTER at jeg flyttet og startet ny jobb. Jeg sa til meg selv: "hvis jeg er her om ett år så skal jeg vurdere å få meg hund". Det var smart for da visste jeg mye mer om hva jeg kunne tilby hunden.
Catgirl Skrevet 6. november 2012 Forfatter #12 Skrevet 6. november 2012 Takk for svar! Ja, jeg får tenke på det og se hvordan situasjonen blir. Tipper man også får lyst på barn om ikke så altfor mange år. Er det en kontraindikasjon til å få seg hund? Kan det bli vanskelig å kombinere med små barn? Nå vet jeg ikke hva som kommer først.... Men har et ønske om begge deler en gang:)
Catgirl Skrevet 6. november 2012 Forfatter #13 Skrevet 6. november 2012 Mente ikke det slik at jeg skal velge en hunderase som jeg vil gi minst mulig tid. Jeg er så flink til å formulere meg dårlig, hehe. Jeg har bare lest en del på hundesider om raser osv at man må tenke seg godt om når man velger en rase. Søsteren min har jo border collier, men hun bor jo på gård. Men antar at det blir helt feil om man skal bo i leilighet feks. De er jo ekstremt aktive og trenger mosjon til de grader.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 6. november 2012 #14 Skrevet 6. november 2012 Border collier kan fint bo i leilighet. Men som du sier selv, de krever MYE. Så ikke en rase jeg ville anbefalt for deg. Eller noen førstegangseiere egentlig.
Hoppetaujenta Skrevet 6. november 2012 #15 Skrevet 6. november 2012 Av hensyn til alle parter og av omsorg for både barn og dyr: jeg syns ikke at folk skulle forsøke å detaljpresse inn et levende vesen i en allerede full hverdag. Det går på bekostning av "noen" og ingen fortjener for lite omsorg, eller å ha kontinuerlig dårlig samvittighet for at en ikke har tid nok til noen som venter hjemme. Hvis en alikevel føler trangen til å ha dyr såpass sterkt, er det mye bedre å ha to innendørskatter som får vokse opp sammen og kan ha selskap av hverandre når du er på jobb eller skal sove. Det går mye tid bort og blir altså desto mindre igjen til "de søte små", uansett om det er dyr eller barn.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #16 Skrevet 6. november 2012 Det kommer nok an på hvor jeg får turnus og om jeg får i første omgang. Blir 2 delt eller 3 delt turnus på sykehus og så halvt år i distrikt tenker jeg. Hvis jeg får plass i nærheten av familien min så blir det sikkert litt lettere. Er det noen hunderaser som er mer selvstendige enn andre? Mener jeg har hørt at de bør få lufte seg minst 2 ganger per dag. Jeg tror du skal lære deg vesentlig mer om hunder før du i det hele tatt vurderer å skaffe deg hund. Valp og turnustjeneste går ikke sammen. Det er noe helt annet enn å jobbe turnus som sykepleier f.eks. Anonym poster: 1412ae9b69d47408b3da3f0c1fad73f7 3
Portvinpiken Skrevet 6. november 2012 #17 Skrevet 6. november 2012 Hvis du ikke har erfaring med hund ville jeg ihvertfall ventet til det kom evt barn. Det finnes så mange triste omplasseringsannonser på finn.no hvor folk vil omplassere hunden sin etter at de får barn - eller enda værre, når de er gravide, for de ser at tiden ikke vil strekke til eller interessen ikke er stor nok for hund. Legg hele hundeprosjektet på is for hunden sin skyld. Det vil alltid finnes valper og hunder som trenger hjem. Få deg en jobb og konsentrer deg om en begynnende karriere istedenfor å måtte være hjemme med en valp i flere måneder. Som nevnt over kan katt være et veldig godt alternativ om man ønsker seg selskap og har omsorg, tid og lyst på kjæledyr.
Catgirl Skrevet 6. november 2012 Forfatter #18 Skrevet 6. november 2012 Ja, kanskje katt er bedre ja... Har hatt en før. Moren min har hund. Vet det er nesten som å ha en baby:D Tenkte på å få hund i studietiden, men mamma rådet meg å vente til jeg fikk en fast jobb. Er jo en del på studiet mitt som har hund, men tror det er en del styr når man skal hjem til Norge (studerer i utlandet).
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 6. november 2012 #19 Skrevet 6. november 2012 Mente ikke det slik at jeg skal velge en hunderase som jeg vil gi minst mulig tid. Jeg er så flink til å formulere meg dårlig, hehe. Jeg har bare lest en del på hundesider om raser osv at man må tenke seg godt om når man velger en rase. Søsteren min har jo border collier, men hun bor jo på gård. Men antar at det blir helt feil om man skal bo i leilighet feks. De er jo ekstremt aktive og trenger mosjon til de grader. Kjempebra å høre at du bare formulerte deg litt dårlig Da var det forsåvidt ikke meningen å være så krass mot deg heller. Blir innmari provosert av folk som skaffer seg en "lettstelt" hund fordi de har lyst på hund - men eeegentlig ikke har tid.
Rubies_ Skrevet 6. november 2012 #20 Skrevet 6. november 2012 Det kommer nok an på hvor jeg får turnus og om jeg får i første omgang. Blir 2 delt eller 3 delt turnus på sykehus og så halvt år i distrikt tenker jeg. Hvis jeg får plass i nærheten av familien min så blir det sikkert litt lettere. Er det noen hunderaser som er mer selvstendige enn andre? Mener jeg har hørt at de bør få lufte seg minst 2 ganger per dag. 2 ganger om dagen er latterlig lite, etter min mening. Men for å besvare spørsmålet ditt; du kan absolutt ha hund om du jobber turnus, så fremst at du har nok tid sammen med hunden din også. Og det er jo det som blir et dilemma. Hunden trenger jo ikke bare doturer, men den trenger fysisk mosjon og mer viktig: Den trenger kvalitetstid med eieren sin. Den trenger rett og slett å tilbringe tid sammen med eieren sin. Om så det betyr å ligge under godstolen til eieren mens eieren sitter på PC-en, så er det en utrolig viktig ting. Min personlige meninger er at en hund som er alene mer enn 8-9 timer om dagen, har ikke et godt liv. Noen hunderaser kan ikke være alene hjemme så lenger heller. Så mitt tips er rett og slett at du venter, til du ser akkurat hvor mye du må jobbe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå