Miss hønemor Skrevet 6. november 2012 #1 Skrevet 6. november 2012 Hvor mye bruker dere på mat hver mnd? Tenker da på familier med barn . Vi er en familie på 5 med barn i alder 3,6 og 12 år (50%) på 12 åringen. Vi har satt av ca 7200 pr mnd i mat. Hva bruker dere og har dere noen gode spar tips?? Vet mange handler 1 dag pr uke er dette lønnsomt?
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #2 Skrevet 6. november 2012 Jeg bor alene, og bruker ca 1700 på alt av dagligvarer (inkludert shampo, doruller, lyspærer, etc). så lenge du holder deg til handlelisten, og ikke er en impulsshopper, er det ikke økonomisk å vinne på å gå sjeldnere i butikken. Det kan derimot fyrt bli dyrere å handle bare 1 gang i uken om planene for uken plutselig blir endret, og du ender opp med ingredienser du ikke får brukt, som du må kaste fordi de blir dårlige. Som frukt/grønt/melkeprodukter og slikt, ting som ikke holder seg så lenge. Skriv ukesmeny, så godt det lar seg gjøre. Planlegg så du får brukt opp alle ingrediensene. Bruker du en halv brokkoli en dag, så sørg for å ha enda en middag med brokkoli før den blir dårlig. Lag handleliste, og hold deg til den! Klarer du ikke det, reduser antall butikkturer. Kjøp store kvanta av kjøtt/fisk og frys ned. 2 kg frossen kyllingfilet er utrolig mye billigere enn en 2-pk fersk kyllingfilet. Firstprice laks og karbonadedeig er helt ok (karbdeigen fikk terningskast 6 her i uken), du trenger ikke kjøpe de dyre merkene. Kjøp sesongbaserte grønnsaker/frukt. Ikke bare får du billigere grøntfôr, du får også et mer variert kosthold, og går ikke så fort lei. Kålrabi og kål er genialt godt, og billig nå. Løp og kjøp! Det at dere er så mange i husholdningen er en økonomisk fordel i forhold til oss som bor alene. Det er lettere å få brukt opp matvarer når man er mange, kontra når man er én, og absolutt alt skal selges i familiepakker... Anonym poster: acfbd5c94a525051dd6b494b0ce445ef 1
Isd Skrevet 7. november 2012 #4 Skrevet 7. november 2012 Istedenfor å kaste rester blir de brukt til lunsj dagen etter, eller fryst ned. Jeg lager også ofte ekstra store porsjoner av mat som kan spises til middag dagen etter og/eller fryses ned. Og om jeg har endel grønnsaks- og kjøttrester i kjøleskapet, som ikke er nok til en middag hver for seg, slenger jeg det oppi en kaserolle med f.eks. tomater, fløte og krydder og koker opp. Blir alltid god gryte av det :-)
Solbærsaft Skrevet 8. november 2012 #5 Skrevet 8. november 2012 Vi lager middagsplan og storhandler inn mat en gang i uka i henhold til middagsplanen. Det eneste jeg handler utenom storhandlingen er grønnsaker/brød/melk. Kjedelig å ha storhandel med grønnsaker på lørdag, og salaten i fredagstacoen ser uapetittelig trist ut...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå