Gå til innhold

1åring hoster veldig på natten, og puster tungt dagtid. Råd,tips til en førstegangsmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et lite hjertesukk i natten, før jeg legger meg:

At småbarn som begynner i barnehage er mer forkjølet, oftere syk i starten og alt det der er helt normalt for mange- dette vet jeg ;)

Jenta på 1,5år begynte i bhg tidligere i år, og har ikke vært så ekstremt syk som jeg forberedte meg litt på. Men forkjølelser og feber er det en god del av, hver annet/tredje uke eller litt mer. Men det er ca slik det er. Hun har hatt to tilfeller hvor hun var skikkelig influensa+-syk.

Grunnen til at jeg lager et tråd (ser mange har gjort det før meg) er for å få ut litt morsbekymringer fra mitt ståsted.

Hun har fått en hostesaft på resept, Efedrin heter den. Den fungerer ikke. Det er så vondt for meg å høre mye hosting hele natten, noen vekkes hun av, andre ikke. Tidligere idag våknet hun av at hun hostet opp en del slim, noe som ikke har skjedd før. Jeg vil ikke trekke henne til lege for hver minste lille ting, men vi dro til legevakt sist det var slik pga veldig tett i brystet og masse utslett. (Det var da hun fikk denne hostesaften eller hva det er)

Har prøvd å holde rommet så støvfritt som mulig, regulere temperatur og heve hode- samt skifte sengetøy med jevne mellomrom. Har prøvd kokende vann med litt peppermint-olje under sengen, hjalp da hun hadde tørrhoste for noen uker siden. Ingenting av dette ser ut til å ha hatt noen langvirkende hjelp.

Vi har både astma og allergier på både mor og farsiden, så det er derfor jeg prøver å fange opp slike ting som kan være tegn på mer enn bare forkjølelse. At hun nå hoster slim og blir tett under lek er et av dem jeg legger litt ekstra merke til, selv om jeg vet hun mest sannsynlig bare er forkjølet. Jeg er ikke hysterisk over dette på noen måte, og hun får i seg mat/drikke ila dagen- dog selvsagt mye mindre enn når hun er helt frisk.

Har noen råd? Tips? Tanker? :) Alt, absolutt alt av egne erfaringer eller meninger (de negative er ikke nødvendig:p) om dette mottas med takk :)

Konkrete spm:

Når kontakte lege ang unormale forkjølelser?

Hva går under kategorien unormal forkjølelser?

Har du barn og opplevd lignende? /Skal jeg bare senke skuldrene helt og fortsette som vi gjør?

Skal/bør hun holdes inne i slike forkjølelsesperioder med hoste?

Hilsen en bekymret førstegangsmor som følte for å få ut litt bekymringer før jeg legger meg ;) (Ved googling kommer det opp så mye, om så mange forskjellige aldre, at jeg følte det ble for mye som ikke passet helt vår situasjon)

Anonym poster: 9221e0061d10783ca2f750ac86a5f43d

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Ta med barnet til lege, du. Det er vondt å se og høre hvordan sånne små sliter og har vondt. Når det i tillegg er både astma og allergi i familien, er det ikke noe å vente og se med.

• Liker 3
Skrevet

Ville ikke brukt hostesaft! Vi sliter også med hoste i perioder, men da får hun varm saft. Var en ettårig som døde her pga hostesaft (ble kvelt av sitt eget slim). Legen frarådet oss å bruke det på det sterkeste!

Skrevet

Jeg ville bestilt legetime mtp utredning av astma.

• Liker 2
Skrevet

Bruk fastlegen din for alt han er verdt. De kan hoste på to og tre uker ifm forkjølelse. Hvis du synes det er unormalt, bestill legetime. Ikke vær redd for å plage dem på ditt barns vegne.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som astma. Min lille var også hyppig syk og hostet mye (bjeffende) det første halvåret i barnehagen. Fastlegen foreslo å prøve astmamedisin; inhalasjonsspray med "babyhaler" munnstykke for babyer og små barn. Etter at hun begynte å bruke den forsvant den stygge hosten! Virkelig en lettelse!

Anonym poster: f274aee788eefae556c4812c79dc0021

• Liker 1
Skrevet

Det kan høres ut som forkjølelsesindusert astma. Det har min datter, og beskrivelsen din passer veldig på hvordan hun har det, vi har også astma og allergi i familien. Bestill legetime.

Gjest 2 barns mor
Skrevet

Falsk krupp ...

Bjeffende host og tetner i halsen.

Hjelper å sitte utendørs til det roer seg ned, eller puste inn damp. Opptrer gjerne på denne årstiden fra ca 1 års alder og opp til 4-5 års alder. Min eldste hadde siste "anfall" ved 6 års alder. .

Skrevet

Syns også dette hørtes ut som falsk krupp.

Min datter har også fått det flere ganger i forbindelse og i etterkant av forkjølelse.

Skrevet

Efidrin er iallefall noe som får meg til å bli dårlig, hjertet slår dobbet og jeg blir veldig urolig. Tenkte det var greitt å dele her så du TS kan være obs på at den av og til virker mot sin hensikt.

Skrevet

Setter pris på mange svar. Gode og hjelpende var de også! Da gir vi ikke mer av den medisinen, og jeg ringer fastlege imorgen. Vi var på legevakt sist, og det er vel kanskje ikke det samme som fastlege.

Bare forkjølelse eller ikke, blir greit å sjekke med en fastlege. Jeg blir nok å dra til legen flere ganger om dette ikke går over, hun har det ikke greit med å være så tett..

Fint dere deler erfaringer, selv om dette i seg selv ikke gir meg svar på hva datteren min er så tett for, så hjelper det å lese at det kan ligge litt mer bak enn bare forkjølelse. Jeg håper virkelig ikke det, men magefølelsen min sier at dette bør sjekkes ut. Føler meg tryggere på å skulle kontakte lege igjen nå, var litt redd for at noen ville fraråde meg å løpe ned dørene hos legen "for hver minste lille ting" :)

Takk !:) ts

Skrevet

Falsk krupp kommer som oftest ved en forkjølelse, og da når barnet legger seg ned. Derfor oppstår det en bjeffende hoste på kveld/natt og slutter å hoste når h*n kommer opp og gjerne i kald luft.

Hvis barnet ditt har tung pust om dagen så høres det ikke ut som falsk krupp, men heller astma. Det oppstår også gjerne sterkere ved forkjølelse.

Snakk med fastlegen din og be om en henvisning til en spesialist.

Anonym poster: 8606fbfd2763bc0b04de960a78fd1c74

Skrevet

Datteren min blir ofte sånn når hun er forkjølet, spesielt høst og vinter. Hun har trange bronkier og derfor problemer med å hoste opp slim og guffe, så hoste varer lenge og det utvikler seg ofte til bronkitt. Har ventolin som vi gir når hun er tungpustet, slimløsende hjelper også, men det som er viktig er å IKKE kombinere disse midlene med hostedempende midler, da blir det trøbbel og det kan oppstå kvelningsfare. Ergo må man huske å gi slimløsende på dagtid og siste dose i goood tid før kvelden om man vil gi hostesaft for å få bedre nattesøvn. Forøvrig må vi alltid minst 2 ganger til legen hver gang jeg merker at hosten utvikler seg. Det er veldig mye vent og se holdning hos legene og at vi ikke blir tatt alvorlig når vi beskriver hosten og varigheten.

Anonym poster: 148dfc072b78dc8f4289b3c8ee85c7d9

Skrevet

Nå har barnet mitt sovet i 2-3 timer med mye hosting, men for litt siden begynte hun å hoste sånn at det hørtes ut som om hun ikke fikk puste. Gikk inn, tok henne opp og gikk i dusjen. Og det fungerte veldig fort! Men da hun ble lagt igjen, etter en god stund med god pusting, begynte hun å hoste litt smått. Men nå er det stilt. Det høres ut som en anstrengende, smellende host. Får helt vondt av dette :( Vil bare at hun skal sove hele natten uten anstrengelser!

Men hun var ikke like tungpustet som når hun løper/leker på dagtid.

Leste meg opp på falsk krupp tidligere i kveld, og det meste stemmer uten tvil.

For utenom den delen at hun er så tungpustet- skulle tro hun har både astma og falsk krupp disse dagene. Men skal selvsagt ikke sette diagnoser på denne måten selv, men kan bare ikke ignorere at forkjølelsene hennes for noen måneder siden var som en drøm ift nå. Sikkert den kalde luften ute.

Kan nesten ikke vente til imorgen med å ringe lege! Ser ingen poeng i å ringe legevakt nå som pusten er fin igjen, ringer dit for råd om dette blir verre. Dette er vel uten tvil den verste delen av å få barn, ihvertfall for min del! Ville foretrukket trass over sykdom uten å blunke, akkurat nå. Godt å få det ut et sted.

TS

Skrevet (endret)

Har jobbet på barneavdeling på sykehus i mange år, og det du beskriver høres veldig ut som astma. Nattehoste og tett i brystet ved høy aktivitet er klassisk, og når h*n i tillegg er arvelig belastet er det veldig sannsynlig. Det kan også være at h*n har litt falsk krupp for øyeblikket også, er fullt mulig å ha begge deler på en gang. Efedrin ville jeg sluttet med om jeg var deg, barneleger sluttet å skrive det ut for mange år siden, gir minimal virkning og mange bivirkninger.... Høres ut som barnet ditt trenger astmamedisiner, ventoline spray el.l på aerochamber ("inhalator", enkel og rask å bruke). Få time hos legen, forklar grundig hvordan barnet ditt har det, og ikke ta til takke med efedrin eller antibiotika mot "bronkitt", funker ikke.... Be evt om henvisning til barnelege om legen din virker usikker!

Endret av Sulosi
Skrevet

Høres veldig ut som astma. Det er viktig å dra til fastlegen med slike problemstillinger, ikke legevakten, fordi legevaktsleger har ikke sjanse til å følge opp i ettertid. Ellers så har noen byer (f.eks. Bergen) barnepoliklinikk på sykehuset hvor man kan dra direkte uten timebestilling - en slags legevakt for barn, men med barneleger.

Med ventolinespray vil dere sannsynligvis oppleve stor forbedring for jenta deres, både på natten og i lek om dagen.

Anonym poster: ac0029f90b791fcf33c497521d7649a9

Skrevet

Jeg ville bestilt legetime mtp utredning av astma.

Jeg også.

Skrevet

Var hos fastlegen, han frarådet også Efedrin. Vi har fått oppfølgingstime hos ham imorgen allerede, og han skulle snakke med barnelege i tillegg. Vi fikk astmamedisin for å lette på pusten, og vi skulle legge merke til evt forandringer i natt. Håper dette hjelper! Takk for gode råd igjen.

Ts

Skrevet

Håper det ikke er astma da.

Junior har også hostet masse i høst.

Jeg fikk et tips om å smøre Mentolatum under føttene når han skal legge seg og ta på ullsokker. Og det har vært mindre hosting disse to-tre nettene jeg har prøvd det. Ikke noe medikament, så det går an å prøve :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...