Gå til innhold

Forhold med ei som er deprimert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg møtte ei jente for ett år siden på fest hos en kamerat, vi hadde en god tone, men jeg fikk aldri spurt henne om nummeret hennes eller noe. Så hun gikk litt i glemmeboken, for ca tre måneder siden, møtte jeg henne igjen på fest, hos samme kameraten. Vi hadde en god tone denne gangen også, i tillegg spurte jeg om nummeret hennes, det fikk jeg.

Vi snakket mye sammen via sms, telefon og facebook. Vi har vært på et par dates og jeg liker henne veldig godt, men på siste daten vi hadde så kom vi innpå det å begynne å kalle oss kjærester. I den sammenheng fortalte hun meg at hun var deprimert og gikk til psykolog for dette. Hun ville at jeg skulle være klar over dette hvis jeg ønsket å gå inn i et forhold med henne. Jeg var ærlig med henne og sa at jeg synes hun er ei fin jente, men at jeg måtte tenke litt på det.

Jeg har lagt merke til noen ganger at hun virket litt deppa, men jeg tenkte ikke noe større over det. Alle har jo sine dårlige dager. Tingen er at jeg synes hun er ei skikkelig ålreit jente. Er det noen her som har noe erfaring med å være i forhold med en deprimert person? Noe jeg også tenker litt på er hvis jeg avslår henne, vil hun ikke da kanskje bli mer deprimert?

Hjelp? Tips? Alt mottas med takk :)

Anonym poster: 4dd31fc93ad5032c28c644a3da2f4161

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært henne, så hadde jeg droppa deg i det du sa at du måtte tenke på det, men det er ikke sikkert hun er som meg. Hadde jeg mest innlegget ditt her hadde jeg vertfall droppa deg.

Jeg syns det er veldig fint at hun sier det til deg jeg. Gjør deg tillitten verdig!

Alle mennesker tåler avslag, til og med noen som er deprimerte. Du kan vertfall ikke bli kjæreste hennes på det grunnlaget.

Alle som går gjennom en depresjon er ulike. Du må snakke med HENNE om det. Hun vet nok best selv hva drt vil kreve av deg. Jeg tror at deprimerte personer trenger ett hakk mer forståelse og varme enn andre, og noen som gir tydelige beskjeder på hva de syns er greit og ugreit.

Skrevet

Synes egentlig det er bra at du tenker litt igjennom dette, og ikke later som om en depresjon ikke vil ha noen innvirkning på forholdet, for det vil det mest sannsynlig. Er deprimert selv, og jeg vet at det av og til sliter på kjæresten min. Det hadde også vært verre for meg hvis kjæresten ble sammen med meg og dumpet meg etter 2 uker fordi det var for mye, enn hvis han var ærlig på forhånd.

En diagnose som depresjon er likevel såpass allsidig at det er vanskelig å gi deg noe svar. I tillegg er det en diagnose hvor det er vanlig å utvikle andre psykidke diagnoser også, slik som angst, spiseforstyrrelser, alkohol/stoffmisbruk osv. Det betyr ikke at hun har det, men det er mulig.

Hvis du vil kan jeg fortelle om hvordan depresjonen har påvirket mitt forhold, og da er det bare å sende meg en pm. Det er likevel ikke en fasit, og betyr ikke at det vil være det samme for deres fohold.

Mitt beste råd er derfor å snakke med henne om hvordan hun tror det kan påvirke deres forhold, og om det er noen spesielle hensyn du bør ta. Lykke til :klem1:

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er helt greit at du var ærlig, jeg.

Det er fryktelig vanskelig å leve med depresjon - og det å innvolvere en annen i det er ganske utfordrende.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er bra du tenker litt på det før du hopper inn i et forhold med ei som er deprimert. Det vil jo være vanskeligere enn et vanlig forhold, så tenkt deg nøye gjennom før du sier ja eller nei.

Og ikke tenk på at hun blir mer deprimert hvis du sier nei, hvis du er ærlig hele veien ville hun nok forstå det. Og som det sies over her, det er værre hvis du går inn i forholdet for så å dumpe henne etter ett par uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...