Gå til innhold

Mister vi del av boliglån - gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Vi var hos banken for noen uker siden og har fått bekreftet at vi har fått boliglån på 2.6. Nå har det seg sånn at jeg har blitt gravid og vi vil snart fortelle det til "offentligheten". Tingen er at han vi har fått lån av er bekjente av oss slik at han da vil jo få nyheten om at vi skal ha baby.

Vi er på vei til å kjøpe et hus, men venter på noen svar og litt sånt får vi får dette huset.

Problemet er jo, mister vi deler av lånet om han får vite at vi er gravide?

Eller har han allerede "tatt dette med i regningen" når han har gitt oss lånet at vi i fremtiden vil få barn?

Hvor mye mister vi isåfall?

Dette huset koster 2 450 000,-

Står vi da i fare for å miste det og at det er lurest å få papirene og alt i orden før vi avslører noe om graviditeten?

Mange spørsmål!! Men håper noen har erfaring og kan hjelpe oss!!

Anonym poster: c30a07276f868cfc261a89387df9c2bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi dere nå vil få større utgifter, tenker du på?

Jeg vil jo tro at han har lagt inn en buffer for å håndtere rentestigning, og evt familieforøkelse..:) Men jeg vet ikke.

Skrevet

Hva sa de under møtet da? Det er helt normalt å ta opp barn eller ikke, for det har stor innvirkning på hvor stort lån dere kan betjene. Det er bare å teste med de ulike lånekalkulatorene som finnes på nett. I vårt tilfelle skiller det faktisk med 500 000 og vi har ett barn.

Hvis du ikke tror han regnet med barn, ville jeg holdt munn til lånet var i boks. Så sant du er sikker på at dere kan betjene lånet, altså. Renta er jo veldig lav nå, så ta med i beregningen at den kan stige i løpet av noen år.

• Liker 1
Skrevet

Vi tok nettopp opp et lån på 2.5, der spørte de bare om vi hadde barn, ikke om vi kom til å få snart. jeg er gravid og vi sa ingenting om det, fordi de har ikke noe med det, og vi tok ikke sjansen på å kanskje få mindre i lån :) Jeg hadde ventet til lånet og huse evt var i boks, bare for å være på den sikre siden :)

Anonym poster: 7f6896110fb5c2fedcd9cfd66c084b12

Skrevet

Da vi søkte om lån la de inn i beregningen at vi skulle klare oss selv om vi ble en familie på fire, på tross av at vi da kke hadde barn. Mulig de spurte om vi hadde planer om famlieforøkelse, men det husker jeg ikke... Stor tabbe av banken hvis de ikke har spurt dere om dette/gått utifra at et par i "rett alder" kan ha ønske/planer om barn!!!

Ring banken å hør om det er tatt med i beregningen at det kanskje kan komme flere på familietreet. Hvis ikke ville jeg fått de til å regnet ut dette på nytt, da man kanskje kan ha ønske om å redusere arbeidstid, barnehage, klær osv osv og dette har ganske mye å si for økonomien og hvor mye man kan klare å betale i måneden...

Anonym poster: deaa0b27bffe30b97282969a2982bdeb

Skrevet

Da vi søkte om lån spurte de om vi planla barn i nærmeste fremtid i og med at utgiftene da vil øke og vi ikke ville kunne betjene et like stort lån. Så vi holdt tett om graviditeten (jeg var allerede gravid) til pengene ble utbetalt. Vi visste at vi kunne betjene lånet. Så det er jo noe dere må sjekke da, om dere har penger til begge deler.

Anonym poster: 8835b37c1ed67647c81975c3e272b586

Skrevet

De to gangene vi har fått lån i banken har de tatt grunnlag i om man har barn eller ikke, ikke om man er gravid eller har planer. Sist gang var jeg høygravid med barn nummer to, men de tok utgangspunkt i at vi hadde ett barn.

Skrevet

Dere trenger jo ikke å offentliggjøre graviditeten. Fortell det til de nærmeste vennene, og be dem om å ikke si noe videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...