PepsiMax Skrevet 5. november 2012 #1 Skrevet 5. november 2012 Har snakket med ei som er trenings pedagog, og hun sier at du MÅ bli andpusten for å få noen som helst effekt utav aktivitet. Er dette tilfellet? Man må jo feks forbrenne mer om man bare daffer rundt i lang tid enn hvis man bare ligger på soffaen!? Alt er vel bedre enn å ligge på soffaen selv om man ikke blir særlig andpusten? Tenker feks i forhold til aktiv/ stillesittende jobb... Skjønner selvfølgelig at man bør trene slik at man kjenner det for å kalle det trening og få treningseffekt, men å si at det ikke har noen effekt overhodet?? Hva mener dere om dette?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #2 Skrevet 5. november 2012 Jeg tror ofte de tenker litt feil. Hvis man tar utgangspunkt i et høvelig aktivt menneske som går litt i løpet av jobbdagen og som bruker kroppen littegranne hver dag, vil en tusletur utgjøre veldig lite. Men mange er ikke såpass aktiv, og selvfølgelig vil en slapp sofapotet uten noen form for hverdagsaktivitet merke forskjell dersom hun/han begynner å trø seg en liten tur hver dag, selv om det er rolige turer. Jeg mener at dersom man skal få folk til å komme seg opp av sofaen, må man erkjenne at litt er bedre enn ingenting. Det er ingen vits å ta motet fra folk som skal starte på et bedre liv ved å påstå at det er full guffe eller ingenting. Det er heller ikke lurt å gi folk unnskyldning for å ikke ta fatt, og det blir fort ei unnskyldning dersom de kan slå fast at "nei jeg orker ikke trene meg svett flere ganger i uka, og ekspertene sier jo at å gå seg en tur bare er bortkastet". Alle monner drar, men skal man bli veltrent må man selvsagt ta i og svette skikkelig. Skal man få fremgang må man selvsagt også øke på etterhvert som formen tar seg opp. Men et sted må man starte, og starter man med å komme seg opp av sofaen og gå seg en liten tur hver dag er man allerede godt i gang med dørstokkmila Anonym poster: 04866c3116371c3314b3efdc98f1d668 2
PepsiMax Skrevet 5. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 5. november 2012 Fint å høre at noen er enige med meg! Jeg prøvde å argumentere med akkurat det samme, men ble så avfeid så følte meg bare dum.....
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #4 Skrevet 6. november 2012 Det var da veldig lite pedagogisk av henne. Forøvrig helt enig AB#2. Det er jo helt avgjørende her hva som er målet ditt med treninga / aktiviteten. Er målet å bli en topptrent bjørn dæhlie så er det jo klart at man må ta i mer enn å gå en tur, men det er vel heller ikke målet til den jevne person. Selv om målet er å bli i bedre fysisk form så er turgåing en flott måte å starte på - når man etterhvert har gått så mye så vil ofte behovet for ytterligere aktivitet/belastning øke naturlig. Er målet å gå ned i vekt så r også turgåing kjempeflott fordi man forbrenner jo mer kalorier av en gåtur enn av å ligge på sofaen (og kanskje spise). Anonym poster: 043fa130802721d46a0eec380cd92a9e
Gjest Darthoven Skrevet 6. november 2012 #5 Skrevet 6. november 2012 Fint å høre at noen er enige med meg! Jeg prøvde å argumentere med akkurat det samme, men ble så avfeid så følte meg bare dum..... Som AB elegant påpeker, så monner alt. Dersom du i utgangspunktet er svært overvektig og/eller ikke har rørt på deg på mange år, så skal heller ikke f.eks hard jogging være det første du gjør. Det tar tid å venne seg til aktivitet, og det mange som ikke har trent ikke vet eller får informasjon om, er at trening i stor grad handler om å venne seg til treningssmerte. Ikke misforstå det med skade/vondt-smerte, men smerten man får ved og nå melkesyreterskel, høy puls osv. Det er vondt å jogge. Det skal ikke være vondt i knærne eller brystet, men det er vondt når man kjenner melkesyren komme i låra, og det er vondt å være andpusten. Dette lærer man seg imidlertid å takle bedre og bedre jo bedre form man kommer i. Samtidig, så skal man etterhvert bli andpusten. Det er sunt å bli andpusten, og det er det som skal til for å komme i normal god form. Vi mennesker er skapt for å løpe, gå langt, arbeide med kroppen, jakte, krype osv. Vi er med andre ord skapt for å bevege oss masse. Men du skal ta stegene gradvis. Men jeg skal ikke være for snill med deg heller, for ønsker du å komme i normalgod form, så skal du bli andpusten når du trener. Om du aldri blir andpusten på trening, så vil du fortsette å være i dårlig form, og å være i dårlig form øker risikoen for sykdommer, og sannsynligheten for å dø mye tidligere enn du ville gjort dersom du hadde en sunn livsstil.
Gjest Darthoven Skrevet 6. november 2012 #6 Skrevet 6. november 2012 Det var da veldig lite pedagogisk av henne. Forøvrig helt enig AB#2. Det er jo helt avgjørende her hva som er målet ditt med treninga / aktiviteten. Er målet å bli en topptrent bjørn dæhlie så er det jo klart at man må ta i mer enn å gå en tur, men det er vel heller ikke målet til den jevne person. Selv om målet er å bli i bedre fysisk form så er turgåing en flott måte å starte på - når man etterhvert har gått så mye så vil ofte behovet for ytterligere aktivitet/belastning øke naturlig. Er målet å gå ned i vekt så r også turgåing kjempeflott fordi man forbrenner jo mer kalorier av en gåtur enn av å ligge på sofaen (og kanskje spise). Anonym poster: 043fa130802721d46a0eec380cd92a9e Alt handler om tid og effektivitet. Om du går sakte i 5 timer så vil du forbrenne omtrent det samme som du ville gjort med 30 minutter intervalljogging. De fleste har hverken tid eller ork til å spankulere rundt i 5 timer, og desverre er det ikke slik at man kommer i noe særlig bedre form av å rusle en tur på 30 minutter. Ja, det er bedre enn ingenting, men menneskekroppen er heldigvis designet for så mye mer. Normalform hvor du reduserer risikoen for hjertekarsykdommer osv ligger et godt stykke over å bli andpusten av å jogge 500 meter. Men som jeg skrev over, man må starte et sted, og det er helt greit å starte i det små. Og om man trener slik at man blir andpusten 2-3 dager i uken så er det et flott supplement bare det å komme seg ut på en liten tur noen andre dager i uken. Alle monner drar, men en liten rusletur på en halvtime/time drar desverre ikke så veldig mye.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #7 Skrevet 6. november 2012 Men det drar jo på sikt! Man er nødt til å starte et sted! Og der er gåturer ideelt. Kan jo bruke meg selv som eksempel - starta med korte turer. Hver dag. Fikk av det etterhvert et behov for mer. Begynte å gå lenger. Etterhvert var ikke det nok. Nå jogger jeg tre ganger i uka. Og føler jeg fortsatt er i en eskalering. Nå er trening lystbeteont og har sprunget ut fra et naturlig behov for bevegelse og / eller frisk luft. Hadde aldri kommet dit jeg er nå hvis jeg hadde tvunget meg selv til å starte rett på "hardtrening". Anonym poster: 043fa130802721d46a0eec380cd92a9e
Gjest Darthoven Skrevet 6. november 2012 #8 Skrevet 6. november 2012 Men det drar jo på sikt! Man er nødt til å starte et sted! Og der er gåturer ideelt. Kan jo bruke meg selv som eksempel - starta med korte turer. Hver dag. Fikk av det etterhvert et behov for mer. Begynte å gå lenger. Etterhvert var ikke det nok. Nå jogger jeg tre ganger i uka. Og føler jeg fortsatt er i en eskalering. Nå er trening lystbeteont og har sprunget ut fra et naturlig behov for bevegelse og / eller frisk luft. Hadde aldri kommet dit jeg er nå hvis jeg hadde tvunget meg selv til å starte rett på "hardtrening". Anonym poster: 043fa130802721d46a0eec380cd92a9e Ja, om du leste det jeg skrev så skrev jeg akuratt det du sier.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #9 Skrevet 6. november 2012 Jeg tror nok pedagogen mener du får mest effekt dersom du blir litt andpusten. Det er jo det mest optimale med tanke på kardiotrening. Likevel er det bedre å gå fremfor å ikke gjøre noe som helst. For å ta et eksempel så gikk jeg ca 5-10 km daglig i militæret på grunn av litt avstander fra bygg til bygg, og da jeg tok 3000 meter test igjen på slutten av året, så hadde jeg forbedret tida mi kraftig. Gange er kraftig undervurdert som treningsform, forutsatt at man gjør det titt og ofte. Anonym poster: bb9bd1e92cf80d4d475f9da479096aac
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #10 Skrevet 6. november 2012 Alle monner drar, men en liten rusletur på en halvtime/time drar desverre ikke så veldig mye. Det kommer an på nivået til utøveren. Dersom man er totalt utrent/i dårlig form, så vil en halvtime/time si 4-5 ganger i uken eller optimalt sett hver dag utgjøre en del i begynnelsen når det gjelder kardio. Anonym poster: bb9bd1e92cf80d4d475f9da479096aac
Gjest Darthoven Skrevet 6. november 2012 #11 Skrevet 6. november 2012 Det kommer an på nivået til utøveren. Dersom man er totalt utrent/i dårlig form, så vil en halvtime/time si 4-5 ganger i uken eller optimalt sett hver dag utgjøre en del i begynnelsen når det gjelder kardio. Anonym poster: bb9bd1e92cf80d4d475f9da479096aac Jo, men er man totalt utrent og i ræva form, så blir man andpusten av en times gange, med mindre man går veeeeldig sakte.
Gjest *Maja* Skrevet 6. november 2012 #12 Skrevet 6. november 2012 Har snakket med ei som er trenings pedagog, og hun sier at du MÅ bli andpusten for å få noen som helst effekt utav aktivitet. Er dette tilfellet? Man må jo feks forbrenne mer om man bare daffer rundt i lang tid enn hvis man bare ligger på soffaen!? Alt er vel bedre enn å ligge på soffaen selv om man ikke blir særlig andpusten? Tenker feks i forhold til aktiv/ stillesittende jobb... Skjønner selvfølgelig at man bør trene slik at man kjenner det for å kalle det trening og få treningseffekt, men å si at det ikke har noen effekt overhodet?? Hva mener dere om dette? All aktivitet er bedre enn ingenting, men om en skal bli i bedre form så må en pushe kroppen til det neste nivået. Å gå en tur er både vel og fint og sunnere ennå sitte i sofaen, men trening kan det ikke kalles om en da ikke går en fjelltur i terreng noen timer og får opp pulsen litt. Powerwalking er også en fin treningsform som gjør det lettere etterhvert å avansere til jogging.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå