Gå til innhold

Lån og skatteregler, trenger råd!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål angående lån og skatteregler. Situasjonen er denne: Jeg har en forelder som ønsker å gi meg et beløp i gave i forbindelse med boligkjøp. Beløpet overstiger det man kan motta skattefritt i løpet av et år. Derfor ønsker jeg egentlig å skatte av disse pengene, fordi jeg vil ikke snylte på skatten, det går mot mine prinsipper. Men min forelder insisterer da på å heller gi meg det overstigende etter nyttår, sånn at jeg kan unngå å skatte av det. Jeg syns egentlig det føles litt feil, tenker blant annet at det at man kan motta et visst beløp i året uten å skatte av det er for at vi skal kunne gi hverandre små gaver og gå på restaurant osv uten å måtte oppgi hver minste ting. Men det er jo min forelders valg når vedkommende ønsker å gi meg pengene, så det er greit.

Nå er det i tillegg sånn at jeg har fått et boliglån med min forelder som kausjonist - hvilket jeg setter veldig pris på. Men nå foreslår h*n at jeg istedenfor låner pengene rentefritt av h*n, og at da det beløpet som overstiger det h*n vil gi meg, trekkes fra lånet over nyttår. Det vil jo i praksis si at jeg får hele beløpet av h*n nå, og resten i lån.

Det jeg lurer på er om dette er lov? Jeg føler at det på en måte blir litt feil, fordi da kan jo hvem som helst som vil gi barna sine et beløp som overstiger det man kan gi skattefritt, gi resten i "lån" - som forsvinner over nyttår liksom?

Eller er det sånn at banken vil registrere at pengene overføres selvom det står "Lån" i emnefeltet, og derfor vil registrere det som penger du vil måtte skatte av når du en gang skal arve din forelder? Jeg håper egentlig på det, for jeg vil gjerne at dette skal gjøres på en redelig måte.

Anonym poster: 586a14d701649db36e82ef26a6756d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldre har jo lov til å gi barn en viss sum i året. Om det er kontant eller som avskriving på lån, er irrelevant. Det er mulig du kan få noen problemer hvis du setter det opp som et rentefritt lån, men det vil vel samtidig være ok å strukture det som et lån hvor renter betales sammen med siste avdrag (altså på slutten av låneperioden) og renter avskrives sammen med hovedstol, oppad begrenset til makssum årlig.

Dette er ganske standard, og helt ok. Husk at disse pengene er skattet av opptil flere ganger allerede.

Anonym poster: 7a1ab83e184cf77a8ad833fcafc771b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hvilket beløp du sikter til når du snakker om "å motta skattefritt"? En gave fra foreldrene over 1/2 grunnbeløp pr år pr forelder regnes som forskudd på arv. Dvs at fra dine foreldre kan du motta 1 G pr år uten noe mer om og men.

Får du mer enn dette vil gaven inngå i fribeløpet for arv. Dette er på 470.000 for hver forelder. Får du mer enn dette må du betale arveavgift for det overskytende.

Det dere kan gjøre er at foreldrene dine gir deg et lån som nedbetales årlig med 1 G. Da påløper det ikke arveavgift. Dette er helt legitimt, og ikke i noen gråsone om du er redd for det. Forutsetningen - og det er viktig - er at det beregnes renter av lånet, og at disse inngår i nedbetalingen. Gjør det ikke det vil hele lånet regnes som en gave/arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvilken sum det er snakk om, for det man kan motta per år er som sagt veldig lite mtp. at du snakker om boligstøtte. Hvis det er forskudd på arv så teller det med i fribeløpet samme når du får det.

Nå har jeg ikke kjøpt boligen min ennå, men begge mine søsken har fått lån av mine foreldre, og da måtte man regne med renter. Så vidt jeg vet er et rentefritt lån det samme som forskudd på av, og tas også av fribeløpet

Anonym poster: a21c704e4649263cf2f234e2d15d6319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er om dette er lov? Jeg føler at det på en måte blir litt feil, fordi da kan jo hvem som helst som vil gi barna sine et beløp som overstiger det man kan gi skattefritt, gi resten i "lån" - som forsvinner over nyttår liksom?

Det er dette som kalles skatteplanlegging, og det er helt lovlig og absolutt å anbefale. Det må imidlertid gjøres på riktig måte for at det skal være lovlig. Lånet må føres opp som gjeld i din selvsangivelse, og fordring i dine foreldres. Renter kan føres opp som normalt i begge selvsangivelser (som gir fradrag for deg og inntekt for dem), men du kan betale dem med deler av gaven du får skattefritt. Du kan også la være å betale renter, og regne det som en gave. Jeg vet ikke hvor høy gaverenten du da må beregne må være.

Anonym poster: e20105ee4599eabe99e5c4203bb435ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...