-littleme- Skrevet 5. november 2012 #1 Skrevet 5. november 2012 Hei! Jeg trenger en ny laptop/notebook, men jeg er ikke veldig flink på dette med hva som er best (operativsystem, minne, hastighet, levetid på batteri og lignende). Jeg kommer til å bruke den på skole/universitet og ønsker en relativt lett laptop/notebook som ikke er alt for stor, men ønsker også en bra en. Jeg har tittet litt på Apple sine produkter som Macbbok Pro og Macbook Air (hva er forskjellen?), men hører innimellom at Apple overpriser produktene sine og at de ikke nødvendigvis er så gode. Dette hører jeg i alle fall når det kommer til iPhone vs. enkelte andre smarttelefoner som Samsung Galaxy S2 og S3. Siden jeg er veldig fornøyd med min Samsung Galaxy S2 tenkte jeg at jeg kanskje også blir fornøyd med notebook/laptop fra Samsung, men som sagt, jeg kan ikke så mye om dette. Samsung ATIV Smart PC virker litt spennende, men er redd skjermen ikke sitter så godt. Jeg er så klart åpen for andre alternativer som HP, Dell osv. Hva mener dere er best? Jeg har litt lyst på en data med Windows 8 hvis det ikke blir en Mac.
Gjest Tekola Skrevet 5. november 2012 #2 Skrevet 5. november 2012 Om du skal bruke den til bare skolearbeid og surfing trenger du ikke allverdens av minne og lignende. Da bør du tenke mest på størrelse, vekt og batterikapasitet. Da har du alt fra mini-pc'ne til disse ultratynne (som vel Macbook Air er en del av). Hvor liten kan skjermen være? Hvor mange kilo pc er du villig til å dra på hver dag?
-littleme- Skrevet 5. november 2012 Forfatter #3 Skrevet 5. november 2012 Kommer ikke bare til å bruke den til skolearbeid. Spilling blir det nok ikke mye av ettersom jeg aldri spiller dataspill (nesten i alle fall), men litt bilde/videoredigering kan det godt hende jeg prøver meg på. Jeg liker å prøve nye, fancy ting på PCer. Jeg vil ikke ha en veldig tung data, helst under 2 kg (hvis det er mulig?).
Nora90 Skrevet 5. november 2012 #4 Skrevet 5. november 2012 Vet ikke hva slags pris du tenker deg, men denne koster 8461 med studentrabatt (gratis frakt).
Gjest meh Skrevet 5. november 2012 #5 Skrevet 5. november 2012 I mine øyne så blir 8500kr litt vel mye for en laptop som ikke skal brukes til særlig krevende oppgaver som bilderedigering og skolearbeid, men det varierer jo fra person til person og det kan selvsagt være greit å ha litt ekstra ytelse. Jeg har ingen spesifikke eksempler akkurat nå men det kan være lurt å kjøpe en PC som er litt robust slik at den kan vare en stund og ikke ødelegges etter første fall i bakken eller lignende, når det gjelder robuste PCer så utmerker Lenovo seg ganske bra, men de er relativt tunge og ser derav ikke så veldig bra ut designmessig. ASUS er dog et merke som på en måte vanligvis kombinerer det med robusthet, vekt og design slik at det kan være et greit valg. Og ja, Apple overpriser produktene sine så til de grader, ved enkelte produkter tar de faktisk 100% og 200% økt pris sammenlignet med en PC med samme komponenter. Vi har da motargumentene om at operativsystemet til Mac er så bra og at designet er bedre, men det mener jeg ikke er tilfellet, samtidig så ser jeg ikke hvordan et eventuelt litt bedre operativsysteme eller design rettferdigjører en dobbel eller trippel pris uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå