Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

..for første gang er jeg i et forhold hvor jeg tjener mer (ca 700.000). Jeg er leder og har til tider en relativt tøff jobbhverdag. Dvs jeg "fortjener" lønna og har jobbet meg opp. Jeg har vokst opp i et hjem med lite penger, så sparsommeligheten har kommet inn i oppveksten.

Og nå har jeg møtt mannen i mitt liv. Som akkurat har startet egen bedrift. Som ikke kommer helt i gang.. Så da er situasjonen slik at jeg får dobbelt så mye utbetalt. Og da sier det seg kanskje at jeg skal betale mer.. Men jeg takler det så dårlig! Og det er flaut.. Jeg betaler det meste av mat til husholdningen og moro når vi er ute. Men ikke med et smil alltid.. Og så begynner jeg å bry meg med/ irritere meg over hvordan han prioriterer. Det skal legges til at jeg er sikker på at firmaet vil gå strålende innen 5 år. Og da er jeg sikker på at han spanderer mer enn nok på meg (hvis vi er sammen.. Noe jeg er sikker på at vi er!).

Hjelp meg til å ikke føle meg så gjerrig!

Og opplever noen andre det samme??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når hun tjener mer enn han...

...så opplever hun at han ikke er en ekte mann lenger.

Dette har vi advart mot flere ganger her på KG, men ingen vil lytte. Takk for at du sier det rett ut, TS!

Anonym poster: 78d510556b0cb1f888b6bfbf3c2baa9c

• Liker 3
Skrevet

Jeg tjener mer enn min samboer(ikke så mye mer som du, men still), og det er ikke noe problem for han. Må si jeg synes menn som føler seg mindre "mann" av noe slikt som inntekt virker veldig usikre på seg selv. Viser også en holdning til kjønnsroller som jeg ikke vet om jeg ville ønsket å hatt i min mann.

Anonym poster: 757301310b7490d74273e084cb84c52e

Skrevet

Jeg synes det er rart at han lar deg spandere i hytt og pine...Hos oss er det avtale at alle betaler sin egen fornøyelse... max beløp å spandere på hverandre er 100 kr, og det er også sjelden.

Om vi bodde sammen ville vi delt utgiftene i to uavhengig hvor mye vi tjener...

Din mann bestemmer selv at han vil starte firma, det betyr ikke at du skal betale alt pga det. Å starte et firma vet alle er risikabelt og kostbart og man må skjønne stramme inn i utgiftene.

Jeg synes det er lite mandig av han at han forventer å bli spandert på...

Dette skaper bare ubalanse...

Jeg ville satt ned foten ..

Skrevet

Jeg synes det er rart at han lar deg spandere i hytt og pine...Hos oss er det avtale at alle betaler sin egen fornøyelse... max beløp å spandere på hverandre er 100 kr, og det er også sjelden.

Om vi bodde sammen ville vi delt utgiftene i to uavhengig hvor mye vi tjener...

Din mann bestemmer selv at han vil starte firma, det betyr ikke at du skal betale alt pga det. Å starte et firma vet alle er risikabelt og kostbart og man må skjønne stramme inn i utgiftene.

Jeg synes det er lite mandig av han at han forventer å bli spandert på...

Dette skaper bare ubalanse...

Jeg ville satt ned foten ..

jeg synes det er litt drøyt å spandere max 100 kr på partner. Jeg spanderer mye mer enn det på veninner og jeg er "fattig" student. Jeg hadde blitt mektig irritert om samboeren min ikke spanderte mer enn 100 kr på meg. Heldigvis gjør han det ofte, og jeg spander tilbake.

Anonym poster: 40774023a7b591cf7b670e6a7df1160b

• Liker 1
Skrevet

jeg synes det er litt drøyt å spandere max 100 kr på partner. Jeg spanderer mye mer enn det på veninner og jeg er "fattig" student. Jeg hadde blitt mektig irritert om samboeren min ikke spanderte mer enn 100 kr på meg. Heldigvis gjør han det ofte, og jeg spander tilbake.

Anonym poster: 40774023a7b591cf7b670e6a7df1160b

Brennt barn you know.... Vi er begge voksne i full arbeid med grei lønn.. Synes det er best slik. Det blir i allefall ikke krangler om penger her.

Det er mange tråder her allerede om pengekrangel og misnøye mellom partnere.

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår ikke dette problemet med forhold og penger, jeg! Dersom man er samboere så er det vel ikke slik at den ene spanderer på den andre? Man lever sammen og begge tjener penger. En betaler ditt den andre betaler datt.

Har ei venninne som er gift. De holder regnskap på hvem som har kjøpt f.eks. klær til felles barn. Hva er poenget med slikt? For henne blir det et irritasjonsmoment om hun har kjøpt vinterdresser til barna de to siste årene. Hvorfor må folk finne på ting å krangle om? Det er jo ubetydelig.

Jeg mener ikke at alle skal ha felles økonomi og felleseie på alt, men å henge seg opp i bagateller hadde jeg ville sluppet.

Anonym poster: 13b2bd9e8e2e01f17340dcd78619c0cd

• Liker 1
Skrevet

Jeg er glad jeg er mann. Det er enklere for oss menn. Jeg vet om jeg elsker en dame eller ei. Kvinner, derimot, er avhengige av å sjekke hans siste selvangivelse for å finne ut av om hun elsker han eller ikke.

• Liker 2
Gjest Summers
Skrevet

Men kan du være litt mer konkret på hva problemet er? Er det at du betaler størstedelen av fellesutgidtene når du tjener dobbelt så mye som han? At dere bruker dine penger på mye fjas? eller noe annet?

Det første synes i hvertfall jeg ikke har noe med sparsommelighet å gjøre

Skrevet

Jeg er glad jeg er mann. Det er enklere for oss menn. Jeg vet om jeg elsker en dame eller ei. Kvinner, derimot, er avhengige av å sjekke hans siste selvangivelse for å finne ut av om hun elsker han eller ikke.

Takk og lov, hadde pappa insistert på at det skulle betales 50/50 på fellesutgidtene hadde ikke jeg vært født.

Mamma er uføretrygda:P

Anonym poster: 6554f59edd675fd6d4160d34983e42db

• Liker 1
Skrevet

stemmer ofte så til de grader,.dessverre ,hilsen mann
Gjest Gorgonzola
Skrevet

Snedig det der, unntak som bekrefter regelen. Hvor mange menn problematiserer at de håver inn vesentlig mer enn dama?

• Liker 1
Gjest LostCase
Skrevet

TULL! Penger har ikke noe med kjærlighet å gjøre. De som mener det vet ikke hva kjærlighet er.

Skrevet

TULL! Penger har ikke noe med kjærlighet å gjøre. De som mener det vet ikke hva kjærlighet er.

Si det til TS du.

• Liker 2
Skrevet

Greit nok at du fortjener lønnen din, men jeg blir usikker på om du fortjener han. Er det virkelig flaut at du tjener mer enn han? Har han halvparten av din lønn er det helt gjennomsnittlig, men kan forstå dette med prioriteringer og sparsommelighet. Er han ikke flink med økonomien, noe som er viktig, så tar jo saken forsåvidt en ny vending. Men dette med at det er flaut blir bare for dumt.

Tror du må sette ned foten og be han revurdere pengebruken, for hvis dette firmaet hans skal gå så glimrende som du antar, så er det jo en forutsetning at han har god kontroll på økonomien.

Skrevet

så klart er det mange damer som ikke er sånn,. men trådstarter her har tydeligvis et problem med at hun tjener mer enn mannen., så man ser at de finnes ihvertfall
Skrevet

TØYS. At det finnes noen slike kvinner, som det finnes menn, er jeg ikke i tvil om - men dette gjelder absolutt ikke for kvinner generelt. Og du, og flere, svarer ikke på TS spørsmål.

Hun definerer det klart og tydelig: Problemet hennes IKKE at hun mener han er for lite "mann", eller at hun lutrer på om hun elsker ham. Problemet hennes er ene og alene at hun er GJERRIG.

Til det har jeg en eneste ting å si:

Begges bidrag inn i et samliv er LIKE MYE VERDT, enten det kan måles i kroner og øre eller ikke. Penger er ikke annet enn en verdi som samfunnet har satt på produkter og tjenester, der enkelte ting tydeligvis anses for å være mer verdt enn andre ting.

Om man har litt mellom ørene velger man arbeid ut fra interesse og at man føler det gir en mening, ikke utelukkende fra en prislapp. Mange velger til og med arbeid vel vitende om at det ikke betaler seg i forhold til hva det faktisk er verdt - heldigvis, siden vi ellers ville gått glipp av mange ildsjeler som gir et uvurderlig bidrag. Jeg greier f.eks ikke for mitt bare liv å se at bidraget fra en lærer er mindre verdt enn bidraget fra en eiendomsmegler - lærere trengs jo for å skape bl.a. eiendomsmeglere. Bare for å nevne et eksempel.

Så hva den enkelte bringer inn av kroner og øre mener jeg er en helt underordnet sak. Anser man partneren som likeverdig med seg selv, så anser man også bidraget til samfunnet som likeverdig - altså bør penger ha en forsvinnende liten betydning, da det ikke gjenspeiler noe annet enn en verdi noen rundt deg har satt på dette bidraget. Som i tillegg ofte er høyst urettferdig vektet, om man holder disse bidragene opp mot hverandre.

TS, jeg syns du skal tenke litt over dette. Bit det i deg, gjør noe med holdningen din, for ellers kan det skape et alvorlig problem. Det kan fort bli slik at han føler du ser ham som mindre mann, fordi du legger vekt på feil ting - og ikke den han er. Og da har du kanskje mistet en juvel :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...