Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn av meg har to barn som er under utadnning. En på 18 år og en på 19 år.

19 åringen holder på med tredje året og er ferdig utdannet til våren men skal gå ett år til for han har lyst, trives med å gå på skolen. 18 åringen går i år en skole for det høres gøy ut men vil ikke ut utdanne seg ferdig innen den retningen. Neste år skal 18 åringen velge det hun skal gjøre seg ferdig med.

Foreldrene er skilt og min venn betaler bidrag med den største glede men føler nå at det nærmer seg at ungene står på egne ben men moren vil han skal betale så lenge ungene ønsker å gå på skolen. Om det er bare tull og vas spiller ingen rolle for henne. Vennen min betaler 5000 tilsammen og begge ungene får fullt borteboer stipend.

Hva er egentlig vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge ungene går på videregående så er han pliktig til å betale. Spiller ingen rolle om de bruker et år ekstra, ved f.eks. å bytte linje eller å velge å ta almenn påbygning i stedet for å gå ut i læra.

Det finnes garantert en grense for hvor lenge han må betale for voksne barn som går på videregående, men den går neppe ved 18-19 år. Her må han bare forhøre seg med nav.

For å sette det litt i perspektiv. Mitt barn ble 18 år. Barnetrygden forsvant og likeså skatteklasse 2. Allikevel så hadde jeg fullt forsørgeransvar fordi barnet gikk på videregående og bodde hjemme. Jeg kunne da ikke bare kaste ut barnet og si at nå får du stå på egne bein. Det hører med til min historie at det tok slutt med barnebidrag også fordi far ikke hadde inntekt nok. Ergo så ble 100% av forsørgelsesbyrden veltet over på meg. Det ble et par beinharde år hvor alt ble skåret ned på for både stor og liten.

Anonym poster: 73fe7b96c10b606836135766fb188f00

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...