AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #1 Skrevet 5. november 2012 Hei. Jeg skal utdanne meg innen økonomi og målet er å ta mastergrad innen ledelse og organisasjonspsykologi... Det er en liten ting jeg lurer på. Jeg har en ganske alternativ stil, jeg kler meg veldig rocka og har en piercing i ansiktet og utvidede hull i ørene (er på 8 mm nå, men går ikke lenger ettersom jeg da ikke kan angre). Jeg har også tatoveringer som kan skjules, men har et stort ønske om å tatovere armene mine. Problemet er at jeg er redd for at dette kan gå ut over en fremtidig karriere! Er de veldig kresne på utseendet innenfor økonomiyrker? Kan jeg få problemer med å få jobb på grunn av stil og tatoveringer? Om jeg ikke kan ha tatoveringer innenfor yrket, så tar jeg selvfølgelig ikke tatovering på armene. Men vil vite på forhånd hvordan dette fungerer, for er livredd for at stilen min og utseendet mitt kan påvirke jobb og karrieremuligheter. Jeg vet at dette kanskje høres ut som et veldig teit problem, men har man en lidenskap for det alternative og det rocka, så er det jo klart at jeg lurer. SPAR MEG forresten for kommentarer om at tatoveringer og piercinger er stygt. Vær så snill og vær on-topic. Anonym poster: 44f8c757e00ece1a70a5fe2bffa897e8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #2 Skrevet 5. november 2012 helt ærlig, er du egentlig så veldig orginal med din rocka stil og dine piercinger og tattoveringer? Svært mange har jo en slik stil- og det er ikke sånn at alle de jobber i "useriøse jobber". Det er jo også slik at det er viktig å være seg selv, er det ikke? Tattovering på armene synes jo ikke for arbeidsgiver uansett ( de fleste går ikke i singlet på kontoret). Dette med røff stil og tattoveringer blir mindre og mindre uglesett i arbeidslivet, og vi går neppe mot en mer konservativ stil fremover. Anonym poster: 5c8b1ffe0f64e00ae13c0881938d9d51 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #3 Skrevet 5. november 2012 Jeg har ikke sagt at jeg er original, men jeg har aldri sett en person med mange tatoveringer og piercinger i en høyere stilling. Derfor spør jeg, så klart. Det er så klart viktig å være seg selv, men jeg dropper både piercinger og tatoveringer om jeg ikke får meg en jobb på grunn av det... Anonym poster: 8888a89d1cf21018b11c4bc192a5bb4d
Gjest alille Skrevet 5. november 2012 #4 Skrevet 5. november 2012 helt ærlig, er du egentlig så veldig orginal med din rocka stil og dine piercinger og tattoveringer? Jeg har truffet på svært få slike i vikarbyråer, på karrieredager og bedriftspresentasjoner og på avdelingene jeg har jobbet på i større bedrifter, så ja - jeg vil påstå at hun skiller seg ut. Om det er negativt skal jeg ikke si noe om, jeg har ikke snøring, varierer nok veldig fra bedrift til bedrift.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #5 Skrevet 5. november 2012 "Økonomiyrker" er jo alt mulig, da. Noen steder er veldig konservative, eller det er viktig for de ansatte å fremstå som så striglet som mulig f.eks. av kundehensyn utad. Sånn er det bare. (Store ansiktspiercinger er nok et større problem enn tatoveringer som kan skjules.) Men det finnes jo så mange stillingstyper og så mange bedrifter å arbeide i at du nok finner et sted som ikke ser utseendet ditt det som negativt. Men har du veldig spesifikke ønsker for retning og arbeidssted, hadde jeg nok i det minste valgt å legge pynten til steder på kroppen som ikke synes med klær på. Anonym poster: 6719c01ce470971ebcf4ce88f67e8733
Gjest strykebrett Skrevet 5. november 2012 #6 Skrevet 5. november 2012 Jeg kjenner en advokat med full sleeve i alle fall. Så lenge man har mulighet til å skjue det så er det vel ok tenker jeg. Men ha med i beregningen at å skjule tatoveringer på armene kan være mer omstendelig for kvinner enn for menn, da tenker jeg særlig på anledninger der man skal være mer pyntet. Det er ikke så mange langermede finkjoler å velge i.
Strixvaria Skrevet 5. november 2012 #7 Skrevet 5. november 2012 I høystatusyrker er det svært viktig med førsteinntrykket. Når du skal møte viktige mennesker, holde foredrag og dra på møter med potensielle investorer/kunder og lignende, er det helt essensielt. For mange ligger det en del stereotypier knyttet til det vi kan kalle "Blitzerstil", og det er nok mye av grunnen til at man ikke ser den slags stil høyt oppe i hierarkiet. I tillegg er vel de fleste typiske "Blitzere" ikke veldig keene på å jobbe i slike sektorer heller, da de i stor grad er anti-kapitalister og pro-anarkister, for å nevne det helt grunnleggende. Personlig synes jeg både tatoveringer og piercinger kan være kult, men skal du ha en viktig jobb og vil bli tatt seriøst av de store arbeidsgiverne og selskapene, er det nå en gang sånn at ja - mange tatoveringer og synlige ansiktspiercinger gir ikke et veldig positivt inntrykk. Så lenge du sørger for at det kan skjules, f.eks. ved at du kan gå med en t-skjorte o.l. samt at du ikke tar slike vorte-piercinger midt i fjeset, så tror jeg ikke det skal være et problem. Kjønnsrollemessig er det fortsatt mer akseptert med sleeve på menn enn kvinner. Men det betyr ikke at du skal gi opp store deler av identiteten din! Et alternativ du kan se på er om du kan tone ned alternativiteten litt i slike situasjoner - det finnes mange måter å kombinere mer rocka plagg på uten at du trenger å se ut som du har bodd på Blitz det siste året (satt på spissen). Hva med å kjøre enkel, ren sminke og et mer klassisk antrekk (må ikke være skjørt/kjole - det finnes mange bukser med pene snitt også), så kan du heller pynte opp det mer enkle antrekket med et statementsmykke eller -belte f.eks.. 1
Gjest Badabing Skrevet 5. november 2012 #8 Skrevet 5. november 2012 Jeg mener at det egentlg ikke er noe problem her i Norge. Kjæresten min er flyger og har sleeve. Husker han vurderte det lenge før han tok det. Om han skulle hatt base i utlandet, tror jeg det kunne blitt et problem. Som regel tenker jeg at så lenge man kan skjule det med vanlige klær, er det ok. Altså ikke nedenfor mansjettene eller over kraven, og jeg ville nok ikke utvidet det hullet i øret særlig mye mer.. Du kan jo ha en langermet bluse på viktige møter, og på julebord er det verre ting å se enn tatoveringer.
Genesis Skrevet 5. november 2012 #9 Skrevet 5. november 2012 Hei. Jeg skal utdanne meg innen økonomi og målet er å ta mastergrad innen ledelse og organisasjonspsykologi... Det er en liten ting jeg lurer på. Jeg har en ganske alternativ stil, jeg kler meg veldig rocka og har en piercing i ansiktet og utvidede hull i ørene (er på 8 mm nå, men går ikke lenger ettersom jeg da ikke kan angre). Jeg har også tatoveringer som kan skjules, men har et stort ønske om å tatovere armene mine. Problemet er at jeg er redd for at dette kan gå ut over en fremtidig karriere! Er de veldig kresne på utseendet innenfor økonomiyrker? Kan jeg få problemer med å få jobb på grunn av stil og tatoveringer? Om jeg ikke kan ha tatoveringer innenfor yrket, så tar jeg selvfølgelig ikke tatovering på armene. Men vil vite på forhånd hvordan dette fungerer, for er livredd for at stilen min og utseendet mitt kan påvirke jobb og karrieremuligheter. Jeg vet at dette kanskje høres ut som et veldig teit problem, men har man en lidenskap for det alternative og det rocka, så er det jo klart at jeg lurer. SPAR MEG forresten for kommentarer om at tatoveringer og piercinger er stygt. Vær så snill og vær on-topic. Anonym poster: 44f8c757e00ece1a70a5fe2bffa897e8 Jeg ville ikke tatt tatoveringer du ikke lett kan skjule med plagg som passer til de fleste anledninger. SÅnn sett er det nok lettere for menn, som jo går med langermede skjorter til det meste. Helt ærlig tror jeg du kan få problemer med å bli tatt seriøst i store deler av privat næringsliv med synlige piercinger og tatoveringer, spesielt som kvinne. Piercing og tatoveringer har fortsatt noe "lavstatus" over seg som folk plukker opp ubevisst, og som dermed kan gjøre dem biased i din disfavør. De små tingene som kan utgjøre være eller ikke være i en intervjusituasjon. Med full sleeve kan du hvertfall glemme å få jobb i noen av de store, velansette selskapene, såpass kan jeg si.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #10 Skrevet 6. november 2012 Ikke tatover armene uansett a. Anonym poster: daa9ad4951035c61715a74b1101100fc
Eliza Doalot Skrevet 6. november 2012 #11 Skrevet 6. november 2012 Jeg er ansatt i et av de 4 store revisjonsselskapene, som kanskje er en av de mest konservative bransjene. Jeg tenker at hos oss ville tatoveringer som lar seg skjule av skjorte eller dressjakke være greit. Pearcinger og utvidede hull i ørene, er jeg veldig mye mer i tvil om. Det er dessuten veldig lite plass for alternative og rocka klesstiler her, ihvertfall det jeg forbinder med det. Her går det i dresser/drakter, kjoler og høye hæler, og du skal ikke veldig langt utenfor der før du ikke er akseptabelt kledd.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2012 #12 Skrevet 6. november 2012 Jeg arbeider i et stort oljeselskap. Vi har konservativ dress code, og jeg tviler svært på om du hadde kommet inn hos oss med synlige tatoveringer,om du ikke skulle arbeide på lageret da. Anonym poster: 355b5680d89846e0c94bec7969ca38c4
lalaB Skrevet 6. november 2012 #13 Skrevet 6. november 2012 Jeg har for meg at stil og utseendet har veldig mye å si i den bransjen. Det er ikke bare i den bransjen det har litt å si hva slags stil du har. Jeg var i matbutikken en dag, og på vei til kassa. Det var to kasser åpne, og en gammel dame valgte å stille seg i en lang kø, framfor å gå rett til den andre kassa, der kassadama hadde piercinger i ansiktet, svart hår og svart sminke. Jeg så at den gamle dama var litt engstelig når hun tittet bort på kassadama. Det er ikke alle mennesker som er like åpne for den stilen, og skal man ha en jobb der man omgås mennesker så har stilen mye å si for om man blir godtatt.
feuerstein Skrevet 6. november 2012 #14 Skrevet 6. november 2012 Vi tar ikke inn folk med store modifikasjoner som ikke kan skjules av klær, men vi tar inn ingeniører og teknisk utdannede eks-militære, ikke økonomer, så det er kanskje ikke fullstendig overførbart.
Noir Skrevet 7. november 2012 #15 Skrevet 7. november 2012 (endret) Synd at det skal være slik at man blir dømt for utseende fremfor den jobben man gjør, men det er ikke dumt å tenke over det. Jeg ville tenkt over hvilke løsninger som kan være aktuelle med tanke på å dekke dem til når du er på jobb. For oss som bor i Norge er det veldig greit å gå i langermet mesteparten av året. Kan du bruke feks. en tynn (men ikke gjennomsiktig) bluse med lange ermer om sommeren, så skal det jo gå helt fint med tatoverte armer. Om du har en ermeløs kjole på en fridag og møter sjefen, skal ikke det ha noe å si. Får en sparken for dette kan det vel kalles en diskrimineringssak? Vet ikke hvilken ansiktspiercing du har, men noen typer piercinger er veldig enkle å skjule. Har selv en septum, som det bare er å snu eller bytte til et retainer-smykke. En grodd piercing som har vært der i flere år vil sannsynligvis ikke gro igjen om du tar den ut i en arbeidsdag heller. Hullene i ørene kan du tone ned med smykker som dette Virker som om det blir mer og mer aksept for tatoveringer i samfunnet vårt, men det er fortsatt et stykke igjen. Jeg kjenner forøvrig folk med tatoveringer som jobber som alt fra politi til ingeniør, så at man skal ha et "uniformert" yrke betyr ikke nødvendigvis at en ikke kan ha tatoveringer. Endret 7. november 2012 av Noir
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #16 Skrevet 7. november 2012 Jeg studerer noe lignende selv, der jeg vil ende opp i en lederstilling, og vi har hatt seminar om hvordan man fremstiller seg selv og opptrer i arbeidslivet. Dette var ikke ok innen denne bransjen, ifølge de to gjesteforeleserne som begge hadde lang erfaring innen økonomi og bedriftsutvikling. Piercing og synlige tattoveringer er ikke en del av bransjens dresscode. Anonym poster: 59e34b2c30d03151c9fcbe95b0657b47
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #17 Skrevet 7. november 2012 Jeg studerer noe lignende selv, der jeg vil ende opp i en lederstilling, og vi har hatt seminar om hvordan man fremstiller seg selv og opptrer i arbeidslivet. Dette var ikke ok innen denne bransjen, ifølge de to gjesteforeleserne som begge hadde lang erfaring innen økonomi og bedriftsutvikling. Piercing og synlige tattoveringer er ikke en del av bransjens dresscode. Anonym poster: 59e34b2c30d03151c9fcbe95b0657b47 Av nysgjerrighet; hvordan kan du si at du kommer til å ende i en lederstilling? Å studere ledelse (som TS gjør/skal gjøre) betyr jo absolutt ikke at man nødvendigvis havner i en lederstilling, og ihvertfall ikke rett etter studiet, med mindre man har veldig unik spesialkompetanse utover studiet som gjør en egnet. TS: Med din ønskede fordypning kommer du sannsynligvis til å starte i en supportstilling med internt fokus, og disse har gjerne noe mer uformell kleskode. Tommelfingerregelen er at jo mer eksternt du jobber, jo mer formelt kler du deg. Så sånn sett vil du ha det lettere enn hvis du f.eks. studerte finans. Anonym poster: 6719c01ce470971ebcf4ce88f67e8733 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå