AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #1 Del Skrevet 5. november 2012 Kan noen hjelpe meg å derivere og tegne fortegnslinje for: f(x)= e2x - ex -2 Jeg fikk den deriverte til å bli f'(x)= ex men jeg vet ikke om det er riktig. Og hvordan tegner jeg isåfall fortegnslinjen til dette? Anonym poster: 6e8673d6b2e6ec288d23e15e34734b20 Anonym poster: 6e8673d6b2e6ec288d23e15e34734b20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2012 #2 Del Skrevet 7. november 2012 f(x) = e2x - ex - 2 Bruk kjerneregelen på det første leddet, eller husk at hvis g(x) = ekx, så er g'(x) = kekx. f'(x) = 2e2x - ex = ex(2ex - 1) Fortegnsskjema for den deriverte: Se på faktorene i f'(x); Finn ut når hhv. ex > 0 og når 2ex - 1 > 0. Da finner du ut når f'(x) > 0. (Regner med at du vet hvordan et fortegnsskjema ser ut). Anonym poster: 0c1d1864a287ad3a7e1be5b30234e109 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 7. november 2012 #3 Del Skrevet 7. november 2012 Hvis det er fortegnslinje for det opprinnelige uttrykket du skal lage, ville jeg løst andregradsligningen: u2 - u - 2 = 0, med u = ex. (Finn først løsning for u, og sett deretter u = ex for å finne x) Dermed finner du hvor uttrykket endrer fortegn. Bruk den deriverte til å finne ut hvilken "vei" fortegnet endres. Positiv derivert - går fra minus til pluss. Negativ derivert - går fra pluss til minus. Arrester meg gjerne. Litt vanskelig bare tenke matte uten å ha noe å skrive på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LillaGorilla Skrevet 23. november 2012 #4 Del Skrevet 23. november 2012 Ser det er en stund siden denne tråden ble postet, men tenkte likevel jeg skulle tipse dere om denne siden: http://www.wolframalpha.com/ Jeg har ikke sett noe på oppgaven din (selv om du fikk meg til å savne matematikk ), men jeg tastet den inn og fikk fram dette: http://www.wolframalpha.com/input/?i=f%28x%29+%3D+e%5E%282x%29+-+e%5Ex+-+2 Kanskje det er noe hjelp? Det er en fin side å bruke til å sjekke om man er helt på vidden eller ikke Du kan bruke den til det meste egentlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå