Gå til innhold

Skal det lønne seg å ikke jobbe? Mer penger ved å nave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg blir litt irritert her.

I går hadde jeg en samtale med ei venninne med ei datter på rundt 20 år. Denne datteren har ikke gjort noe annet enn å gå på en folkehøyskole siden ungdomsskolen. Hun bor hjemme hos sin mor, og gjør ikke noe nå... I høst hadde hun oppsøkt sosialkontoret og bedt om hjelp... (litt usikker på hva som gikk fra sosialkontoret og hva som gikk fra nav.....), hun endte iallefall opp med å få over 11 000 utbetalt i mnd!!!!!!! Hallo...!!

Jeg er frivillig hjemme (akkurat som henne), men jeg er hjemme pga. mine barn. Jeg jobbet i mange år før jeg fikk barn, har god utdannelse og skal tilbake i arb. livet når barna blir litt større. (De minste går på barneskolen). Jeg får ikke en krone fra staten....... (mener i utgangspunket heller ikke at jeg skal det, men når jeg hørte dette........)

Tenk om JEG hadde fått 11 000 kr inn på kontoen hver mnd..... Jeg som imotsetning til denne jenta har 3 barn å forsørge/følge opp... (Ja, jeg har en mann...men denne jenta bor like "gratis" hos sin mor)

Itillegg skulle hun nå søke om å få gratis førerkort, for det hadde noen på Nav(eller sosialkontoret) sagt at hun kunne få....

Jeg kjenner denne jenta veldig godt. Det er ingenting annet enn latskap, som gjør at hun ikke jobber, eller går på skole. Men det er jo ikke vanskelig å skjønne at hun heller koser seg hjemme i senga om morra`n og i sofa`n resten av dagen, når hun får så mye penger uten å leè en finger.....

For et samfunn vi lever i........sy puter under armene på folk som ikke gidder noe....

Min eldste sønn går på ungdomsskolen og jobber på fritiden for å spare opp penger til førerkort.... Bør jeg råde han til å vente med utdanning og bare "dasse" hjemme noen år, slik at han får førerkort og masse penger av nav uten å måtte jobbe for det???

Anonym poster: bfd15cc045488c83579e151896aaa67f

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det skremmer meg veldig at "å nave" faktisk er blitt et begrep og at dette er noe folk gjør. Eier ikke folk skam lenger? Mener de virkelig at det er greit å la skattebetalerne betale deres friår?

Edit: Jeg svarte visst i grunnen mer på bruken av ordet "nave" i tittelen. Jeg mistenker at det er noe du ikke vet, TS, mtp. på hvor mye penger hun får, og at hun også får lappen. Da er det rimelig å tro at det er en grunn til at hun går hjemme.

Endret av Gjesten
  • Liker 15
Skrevet

Rimelig sikker på at du tar feil her TS. Det er noe du ikke vet. Det er stort sett noe de sladresjuke naboene ikke vet når de lager innlegg av denne sorten.

• Liker 25
Skrevet

Aldri hørt om at man kan få førekort fra Nav.. Men det er vel tilfeller man kan få det. Det må jo uansett være en god grunn til at man trenger det.

Jeg har selv vært ufrivillig arbeidsledig i opp til 1 år, og jeg fikk litt over 10 000 i mnd. Men jeg tapte ganske mye selvtillit, og VELDIG mye av meg selv. Man er bra flink hvis man greier å opprettholde god fysisk form, sosial omkrets og alt sånt, når man er arbeidsledig i lengre tid. Lønnen jeg får nå, når jeg er i arbeid, er ikke mye større enn det jeg fikk som arbeidsledig, men jeg får alt det andre - et liv jeg kan leve og en jobb jeg kan gå til hver dag.

Men hvor godt kjenner du denne jenta - egentlig? Kanskje hun har en sykdom eller noe sånt som du ikke vet om?

Anonym poster: 0ddc2309535492b52bf634645f85c368

• Liker 8
Skrevet

Bare jeg som reagerer på at TS går hjemme, for å passe barn som går på barneskolen? Noe som tilsier at hun kan jobbe nesten hver dag, opp til 8 timer om dagen? Du lever jo på mannen din, er det så mye bedre?

Jeg gikk noen mnd på nav, under søking av jobb - en får ikke 11000 utbetalt helt uten videren når man bor hjemme. En kan få dagpenger om en har opparbeidet nok. Om ikke må en søke om livsopphold hver mnd. Meste jeg fikk utbetalt var 7000 en mnd. Høres bare feil ut.

Anonym poster: e8b37d6623f936b419884186a1805a91

• Liker 22
Skrevet

Rimelig sikker på at du tar feil her TS. Det er noe du ikke vet. Det er stort sett noe de sladresjuke naboene ikke vet når de lager innlegg av denne sorten.

TS: Jeg tar ikke feil utifra hva moren fortalte meg...Kjenner både moren og datteren VELDIG godt... Hun har gått ut og inn her som en datter... og hun (datteren) betror seg lettere til meg enn til sin mor.... (Hvorfor skriver du at jeg en en sladresyk nabo?? Har ikke fortalt noe annet enn hva moren sa.... Er ikke ute etter å sladre til andre....bare lufte litt oppgitthet over et system som føles meget feil....)

Kan aldri tro moren juger om disse tallene.... Hun er ikke en slik type...

Anonym poster: a14a1409b418af25946c0909ddf5b969

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke sikkert at hverken moren eller datteren ønsker at du skal vite om den egentlige grunnen, da...

• Liker 16
Skrevet

Bare jeg som reagerer på at TS går hjemme, for å passe barn som går på barneskolen? Noe som tilsier at hun kan jobbe nesten hver dag, opp til 8 timer om dagen? Du lever jo på mannen din, er det så mye bedre?

Jeg gikk noen mnd på nav, under søking av jobb - en får ikke 11000 utbetalt helt uten videren når man bor hjemme. En kan få dagpenger om en har opparbeidet nok. Om ikke må en søke om livsopphold hver mnd. Meste jeg fikk utbetalt var 7000 en mnd. Høres bare feil ut.

Du misforstår meg... Jeg velger fritt å være hjemme fordi jeg vil ha tid til barna når de kommer hjem... (minste er kun på skolen ca 3, 5 timer...pr dag) Jeg er frivillig hjemme en periode helt uten lønn...Dette er et valg jeg og mannen min har tatt. Hadde han hatt mindre lønn enn meg, kunne det like godt vært han som var hjemme i disse viktige småbarnsårene.. Jeg mente ikke å kritisere jenta for hennes valg... (ja, jeg mener hun er lat, men det er hennes valg å ikke ta utdannelse). Det jeg reagerer på, er SYSTEMET.... som gjør det så lett og helt greit å få masse penger uten å gjøre noe.....

På en måte blir man "straffet" for å ha utdannelse..... (man kan da ikke ta seg noen hvileår og få penger for det.....)

Altså det er systemet det er noe feil med.... Skjønner jo faktisk at jenta utnytter det til det fulle, når hun faktisk har mulighet....

• Liker 7
Skrevet

For å få førerkort betalt av NAV må man ha en diagnose. Det holder definitivt ikke med å ha "bare" depresjon, man må ha tunge psykiske diagnoser for å få førerkortet betalt.

Anonym poster: 643426257c214f655f698e1633efd967

• Liker 6
Skrevet

Kjenner jeg blir litt irritert her.

I går hadde jeg en samtale med ei venninne med ei datter på rundt 20 år. Denne datteren har ikke gjort noe annet enn å gå på en folkehøyskole siden ungdomsskolen. Hun bor hjemme hos sin mor, og gjør ikke noe nå... I høst hadde hun oppsøkt sosialkontoret og bedt om hjelp... (litt usikker på hva som gikk fra sosialkontoret og hva som gikk fra nav.....), hun endte iallefall opp med å få over 11 000 utbetalt i mnd!!!!!!! Hallo...!!

Jeg er frivillig hjemme (akkurat som henne), men jeg er hjemme pga. mine barn. Jeg jobbet i mange år før jeg fikk barn, har god utdannelse og skal tilbake i arb. livet når barna blir litt større. (De minste går på barneskolen). Jeg får ikke en krone fra staten....... (mener i utgangspunket heller ikke at jeg skal det, men når jeg hørte dette........)

Tenk om JEG hadde fått 11 000 kr inn på kontoen hver mnd..... Jeg som imotsetning til denne jenta har 3 barn å forsørge/følge opp... (Ja, jeg har en mann...men denne jenta bor like "gratis" hos sin mor)

Itillegg skulle hun nå søke om å få gratis førerkort, for det hadde noen på Nav(eller sosialkontoret) sagt at hun kunne få....

Jeg kjenner denne jenta veldig godt. Det er ingenting annet enn latskap, som gjør at hun ikke jobber, eller går på skole. Men det er jo ikke vanskelig å skjønne at hun heller koser seg hjemme i senga om morra`n og i sofa`n resten av dagen, når hun får så mye penger uten å leè en finger.....

For et samfunn vi lever i........sy puter under armene på folk som ikke gidder noe....

Min eldste sønn går på ungdomsskolen og jobber på fritiden for å spare opp penger til førerkort.... Bør jeg råde han til å vente med utdanning og bare "dasse" hjemme noen år, slik at han får førerkort og masse penger av nav uten å måtte jobbe for det???

Anonym poster: bfd15cc045488c83579e151896aaa67f

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne med dette innlegget.

Kanskje aller først: Nei, du skal IKKE råde din sønn til å dasse hjemme, eller eventuelt forsøke å selv få støtte for å være hjemmeværende.

Når det gjelder denne jenta du snakker om, så er det - hvis vi forutsetter at hun er arbeidsdyktig - umoralsk, og faktisk ulovlig for henne å motta den summen hun gjør, og eventuelt få dekket førerkort.

Men: det forandrer jo for all del ikke at stor parten av de som er tvunget til leve på staten Norge, er nettopp det: tvunget.

Og når det snakkes om at man kan "velge ett friår på nav", er dette en forferdelig missoppfatning, som ødelegger for de som trenger støtte fra NAV.

Selv ble jeg ufør i en alder av 12 år, og ikke før jeg hadde haltet meg gjennom utdanningssystem, levd på familiemedlemmer langt forbi 18 år, og prøvd ALLE behandlingsmetoder, fikk jeg hjelp fra NAV.

Hvorfor? Fordi min fysiske diagnose var så sjeldent, at Nav mistenkte at den ikke egentlig medøfrte uførhet.

Og hvorfor tvilte de på meg og alle legene? Fordi folk har svindlet NAV, men aller mest fordi sånne som deg, og media forøvrig lager sensasjonsnyheter og "sannheter" om at det er sånn 90 % av NAV-klienter tenker.

Såh, det var dagens utblåsning.

Anonym poster: b51027648513705a324d58a1fdd83db8

• Liker 10
Skrevet

Det er jo ikke sikkert at hverken moren eller datteren ønsker at du skal vite om den egentlige grunnen, da...

Jeg forstår hva du tenker på...men fordi jeg prøver å omskrive litt her inne, for å gjøre historien enda mer anonym, blir det vanskelig å forklare hvorfor jeg vet "alt" om denne saken...

• Liker 1
Skrevet

Så lang jeg vet så får man ikke sertifikat av nav. Det man derimot kan få er om man har serifikat, er sertifikat på lastebil, om en har skiftlig lovnad fra en arbeidsgiver om jobb der lastebilsertifikat kreves.

Anonym poster: 3757fb4e8470c18c433ba95a6d8c49f5

• Liker 1
Skrevet

For å få førerkort betalt av NAV må man ha en diagnose. Det holder definitivt ikke med å ha "bare" depresjon, man må ha tunge psykiske diagnoser for å få førerkortet betalt.

Anonym poster: 643426257c214f655f698e1633efd967

TS. Moren sa bare at Nav (eller sosialkontoret) kunne betale førerkortet fordi jenta bor så usentralt til....Det gjorde at jenta ikke var så atraktiv i søknadsbunken.... (altså lite mobil...)

• Liker 1
Skrevet

Er du tjukk i huet?? Self er det bedre å leve på mannen sin enn å stjele penger fra skattebetalerne. At hun velger å være hjemme med barn istedet for å jobbe er jo hennes sak, hun snylter ikke på noen.

• Liker 18
Skrevet

Enig med TS jeg, det er for lett å daffe rundt GRATIS i dag. Nav tar ikke tak og krever mer av brukerene sine. Jeg vet mye snusk jeg også, men man kan bare ikke si det. Nav må finne ut av ting selv. Og veldig mange snylter til seg både aleneforsørgertrygder, dagpenger og sykepenger uten at de skal ha det.

Anonym poster: cb8f0efa9cfa2ae167f0f48e4fc28f48

• Liker 11
Skrevet

Og jeg vile også vært hjemme på heltid om mannen var rik og vi tjente meget godt.

Anonym poster: cb8f0efa9cfa2ae167f0f48e4fc28f48

• Liker 2
Skrevet

Lurer på hvor æren har blitt av blant dagens unge jeg!?!

Disse menneskene er så lavmål som folk kan bli, tenk å stjele penger når de er i stand til å jobbe. Hjernetomme nek som syns det er helt greit at andre sliter mens de selv ligger på sofaen.

• Liker 5
Skrevet

Er du tjukk i huet?? Self er det bedre å leve på mannen sin enn å stjele penger fra skattebetalerne. At hun velger å være hjemme med barn istedet for å jobbe er jo hennes sak, hun snylter ikke på noen.

Nei, hvorfor hisse seg så opp? Følte du deg truffet? Det er hennes sak ja, så hvorfor blander hun seg inn i denne jentas saker? Hjelpes.

• Liker 5
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Hvorfor melder du ikke fra til nav om du mener hun Naver?

(man kan forøvrig få støtte til førerkort/deler av førerkortet av NAV om man har en tung diagnose eller bor så øde til med så dårlig kollektivtransport at man ikke får seg jobb)

• Liker 2
Skrevet

Har bare EN ting å si ; jeg AVSKYR slike folk som gidder å bry seg om hvor andre får sine penger fra . Det er ikke SÅ lett å få penger fra NAV , selv for de som trenger og " fortjener " det . Det er ALLTID noe en ikke vet i slike saker , uansett!

Ta å fei for egen dør så går alt så mye bedre! Takk ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...