AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #1 Skrevet 5. november 2012 Skulle virkelig ønske at jeg og min samboer for en gangs skyld kan legge oss til samme tid om kvelden! Men sånn er det ikke alltid. Samboer kommer å legger seg kanskje 2-3-4-5 timer etter at jeg har funnet senga, og dette er da ofte på morgenkvisten, kanskje 05, 06, 07, 08 eller 09 på morgenen for å dra det ut i det lengste. Vi er begge hjemmeværende, har ingen jobb noen av oss, foreløpig. Jeg syns det er dumt at vi skal ha et slikt forhold at vi ikke kan legge oss sammen. Seksuallivet det blir jo noe merkelig. Nå har vi ikke hatt sex på ei uke, men det er pga at jeg har hatt mens. Men det har liksom ikke vært noen interesse for sånn nærvær i senga, som beføling og sånn, som jeg kan huske. På morningen blir det sånn at jeg står opp, han er for trøtt til noe som helst, så jeg bare lar han ligge. Han har snakket om at vi skulle ha stiftet familie og sånn, men jeg må bare le av tanken. Hvordan skal det gå med en pappa som har slik døgnrytme, eller som på en måte blir med å tar kvelden når "normale" par gjør det. Jeg har sagt at det går jeg ikke med på, vi kan ikke ha en sånn familie. Et barn er avhengig av at foreldrene er opplagte og uthvilte, og jeg er ikke interessert i at det er på en måte jeg som skal få "svi" fordi at pappa er lat og ikke gidder å finne senga før om kvelden. Han har sagt det at et barn ville ha vært fint for oss, ja, det hadde det jo sikkert, men jeg vil jo at barnet mitt skal ha det beste, et foreldrepar som funker sammen og som har det bra. Det skal å sies at min samboer har tvangslidelse og går på medisiner, men jeg syns ikke at det blir riktig at han bruker det som unnskyldning for at han ikke finner senga i normal tid. Det ender jo opp med at han sitter foran tv-en eller dataen. Han blir jo ikke bedre om han holder på sånn, hvert fall. Anonym poster: dc334c70b0b6db2ce8593f5d12ccfa2d
Rubies_ Skrevet 5. november 2012 #2 Skrevet 5. november 2012 Han er en voksen mann. Han kan bestemme sin egen leggetid. Det eneste du kan gjøre er å prøve og prate med han om det, og se om han er så grei at han respekterer dine ønsker om at dere skal legge dere samtidig. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #3 Skrevet 5. november 2012 Det er han, men å legge seg klokka 04 om natta, flere timer etter at jeg har lagt meg, blir bare for dumt. Søvnen min blir å ødelagt pga det her og ting han må gjøre før han finner senga, og det andre er jo liksom at han irriterer seg for at han ikke kan finne senga før om kvelden, så da skjønner jeg virkelig ikke problemet. Han vet at han bør finne senga før, men gjør det allikevel ikke. Her en kveld kom han ned til meg og spurte om vi skulle legge oss, og det var jo fint, ikke ofte jeg har hørt den. Og da gjorde vi det. Men det er litt kjedelig og spørre: skal vi legge oss nå, ja snart sier han. Også kommer han aldri. Og han sier at han skal bli flinkere og legge seg før og stå opp før sånn at han skal få gjort det han trenger i løpet av dagen, nemlig og bygge ferdig garasjen. Den og lider jo pga at han legger seg så sent og står opp sent. Det og irriterer han seg over at han ikke blir ferdig med snart. Så det hele er opp til han det. Han har jo sagt at han skjønner at han ikke kan holde på sånn osv, men si det er en ting, og sette det ut i praksis hver eneste dag, er en annen ting. Anonym poster: dc334c70b0b6db2ce8593f5d12ccfa2d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #4 Skrevet 5. november 2012 Kan man spørre hvorfor dere ikke er i jobb? Det vil jo automatisk tvinge ham til å få bedre døgnrytme... Anonym poster: 165b31dfb668d9e6073bf0a4a5b2f023
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #5 Skrevet 5. november 2012 Grunnen til at han ikke er i jobb, er pågrunn av helsa, tvangslidelsen. Den har gjort at han ikke har fått fullført utdanning. Sliter med å stå opp om morgenen, komme seg av gårde og sånn har han slitet veldig med tidligere, så det ble så vanskelig for han for noen år tilbake at han fant ut at det var best å slutte. Det er en vanskelig diagnose. Jeg har ikke noe fullført utdanning. Men håper å kunne få meg en jobb etterhvert. Ja, ikke lett når man ikke har så gode papirer og vise til. Lave karakterer, ikke fått karakterer i alle fag pga mine lærevansker, tilrettelegginger osv. Anonym poster: dc334c70b0b6db2ce8593f5d12ccfa2d
Gjest tarandus Skrevet 5. november 2012 #6 Skrevet 5. november 2012 Han bør kanskje prøve å få en bedre døgnrytme.. Har du snakket med ham om hvorfor han ikke vil legge seg tidligere? Si at du vil legge deg med han, si at du savner nærheten, at du vil våkne sammen med han, spise frokost sammen med han....
Gjest Gunfreak Skrevet 5. november 2012 #7 Skrevet 5. november 2012 Han er en voksen mann. Han kan bestemme sin egen leggetid. Det er sant, men er jo noe som heter å vedlikeholde et forhold også, når han ikke har en job til å undskylle seg med, kunne han tatt noen dager i uka i hvertfall hvor de legger seg samtidig, spesielt viss han vet at det betyr mye for henne.
Capt. Obvious Skrevet 5. november 2012 #8 Skrevet 5. november 2012 Grunnen til at man legger seg veldig sent (eller tidlig) er jo som regel at man rett og slett ikke er trøtt, og når man har snudd døgnrytmen slik at man legger seg mellom 05-09 om morgenen, og da sover til 12-15, så blir man jo ikke trøtt nok til å legge seg til si 22-24, for man har jo da bare vært oppe godt under 12 timer, noe som for de fleste er for lite til å finne senga. For å snu dette så må en rett og slett begynne med å stå opp tidligere. Man får da et søvnunderskudd i begynnelsen, men om litt så vil man bli trøtt til "normal" tid på kvelden. Prøv også å finne noen aktiviteter i løpet av dagen, f. eks trening, frivillig arbeid o.l. slik at man får brukt litt krefter i løpet av dagen. Har han et behandlingsopplegg rundt seg? Timer hos lege/psykolog tidlig om morgenen kan jo være en fordel for dere, da blir man jo "tvunget" til å stå opp tidlig. Når det gjelder barn så syntes jeg det er fint at du er realistisk i forhold til det. Han må få anledning til å bli frisk først før han kan tenke på å ta vare på et barn.
Rubies_ Skrevet 5. november 2012 #9 Skrevet 5. november 2012 Det er sant, men er jo noe som heter å vedlikeholde et forhold også, når han ikke har en job til å undskylle seg med, kunne han tatt noen dager i uka i hvertfall hvor de legger seg samtidig, spesielt viss han vet at det betyr mye for henne. Jepp, derfor jeg skrev under at hun bør prate med han om dette så de kan komme frem til en løsning sammen. 1
KaDust Skrevet 5. november 2012 #10 Skrevet 5. november 2012 Jeg har også tvangslidelse, men jeg finner senga til riktig tid lell. Dårlig unnskyldning. Han må nok bare snu døgnrytmen, men det spørs vel om han har selvdisiplin nok til å gjøre det. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #11 Skrevet 5. november 2012 Han bør kanskje prøve å få en bedre døgnrytme.. Har du snakket med ham om hvorfor han ikke vil legge seg tidligere? Si at du vil legge deg med han, si at du savner nærheten, at du vil våkne sammen med han, spise frokost sammen med han.... Jeg har sagt det, mange ganger føler jeg. Det har hendt at det blir sånn at når jeg har sovet mange timer, så finner han ut at han vil kose. Er ikke så deilig med kos når man er veldig trøtt. Derfor hadde det vært mer ideelt om kvelden eller på morgenen. Mye lettere det med en normal døgnrytme. Anonym poster: dc334c70b0b6db2ce8593f5d12ccfa2d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #12 Skrevet 5. november 2012 Det er sant, men er jo noe som heter å vedlikeholde et forhold også, når han ikke har en job til å undskylle seg med, kunne han tatt noen dager i uka i hvertfall hvor de legger seg samtidig, spesielt viss han vet at det betyr mye for henne. Han sier jo at han er veldig glad i meg og sånn, men innimellom så begynner jeg å tvile gitt. Et forhold skal ikke være sånn at man skal være sure og grinete på hverandre. Nei, denne lidelsen er noe herk. Han har fått høre det mange ganger av familie og fagfolk at det er han som sitter med nøkkelen, og det er han som må gjøre endringene, men da han ikke får til det hver eneste dag, nei da vet ikke jeg. Anonym poster: dc334c70b0b6db2ce8593f5d12ccfa2d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #13 Skrevet 5. november 2012 Grunnen til at man legger seg veldig sent (eller tidlig) er jo som regel at man rett og slett ikke er trøtt, og når man har snudd døgnrytmen slik at man legger seg mellom 05-09 om morgenen, og da sover til 12-15, så blir man jo ikke trøtt nok til å legge seg til si 22-24, for man har jo da bare vært oppe godt under 12 timer, noe som for de fleste er for lite til å finne senga. For å snu dette så må en rett og slett begynne med å stå opp tidligere. Man får da et søvnunderskudd i begynnelsen, men om litt så vil man bli trøtt til "normal" tid på kvelden. Prøv også å finne noen aktiviteter i løpet av dagen, f. eks trening, frivillig arbeid o.l. slik at man får brukt litt krefter i løpet av dagen. Har han et behandlingsopplegg rundt seg? Timer hos lege/psykolog tidlig om morgenen kan jo være en fordel for dere, da blir man jo "tvunget" til å stå opp tidlig. Når det gjelder barn så syntes jeg det er fint at du er realistisk i forhold til det. Han må få anledning til å bli frisk først før han kan tenke på å ta vare på et barn. Det har vel ikke noe med at han ikke helt trøtt, han begynner med saker å ting om natta som han ikke burde. Rydde i saker og ting, romstere i huset, ja ting som han rett og slett burde gjort på dagtid eller ellers om dagen. Han har jo denne garasjen som han driver å bygger, å den tar tid. Kan ve egentlig si at han har ingenting. Har en psykiatrisk sykepleier i kommunen som han kan kontakte og går på piller. Men ja, han prioriterer andre ting framover tvangen, som han selv sier. Garasjen går først framfor helsen. Ja. Men jeg vet søren meg ikke etter hva jeg har sett og hørt fra han, om han noengang kan bli frisk. Han har slitt med dette i flere år. Og snart blir han 40, så. Anonym poster: dc334c70b0b6db2ce8593f5d12ccfa2d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #14 Skrevet 5. november 2012 Uten at jeg på noen måte er en fagperson så vil jeg tro at det ikke gjør ham bedre med dårlig døgnrytme. Søvn kan ha enormt mye å si. Anonym poster: 165b31dfb668d9e6073bf0a4a5b2f023
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #15 Skrevet 5. november 2012 Jepp, derfor jeg skrev under at hun bør prate med han om dette så de kan komme frem til en løsning sammen. Vi har snakket mye, men føler at det er håpløst, rett og slett. Godt mulig at vi kunne fått denne psykiatriske sykepleieren til å komme mer for å snakke med oss å han, få ting servert fra en annen kant som forstår mer, og som ikke har denne lidelsen. Kan få han til å forstå bedre. Mye av de løsningene vi har kommet til tidligere og som vi har vært enige om, har funket litt, også er det tilbake til det gamle. Anonym poster: dc334c70b0b6db2ce8593f5d12ccfa2d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #16 Skrevet 5. november 2012 Jeg har også tvangslidelse, men jeg finner senga til riktig tid lell. Dårlig unnskyldning. Han må nok bare snu døgnrytmen, men det spørs vel om han har selvdisiplin nok til å gjøre det. Som du sier. Han klarer ikke å være streng nok med seg selv, og da blir det bare tull. Anonym poster: dc334c70b0b6db2ce8593f5d12ccfa2d
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #17 Skrevet 5. november 2012 Unge som går hjemme er roten til alt ondt. Han burde stått opp tidlig hver dag og hatt noe å gått til. Man luller seg inn i en komfort sone når man er hjemme over lengre tid. Dagene blir like, og man blir hvertfall enda mer deprimert da. Så mitt forslag eg opp og hopp, ut og gå i dagslys, skaff gjerne en jobb, eller et sted i vernet bedrift ect, der han MÅ møte opp hver dag. Frisk luft, godt kosthold og litt mosjon hver dag er også kjempelurt. Hadde jeg hatt mange penger så skulle jeg bygd store sentre der alle på aap, uføre og deprimerte kunne komme. Der skulle de fått truffet andre i samme situasjon, hatt trimrom, gjerne liten svømmehall, de kunne lagd kalendere, sydd gardiner ect. Gjort noe samfunnsnyttig rett og slett. Anonym poster: ec0d8d6af54468a82cf1e001b4ce1763
Capt. Obvious Skrevet 5. november 2012 #18 Skrevet 5. november 2012 (endret) Det har vel ikke noe med at han ikke helt trøtt, han begynner med saker å ting om natta som han ikke burde. Rydde i saker og ting, romstere i huset, ja ting som han rett og slett burde gjort på dagtid eller ellers om dagen. Han har jo denne garasjen som han driver å bygger, å den tar tid. Kan ve egentlig si at han har ingenting. Har en psykiatrisk sykepleier i kommunen som han kan kontakte og går på piller. Men ja, han prioriterer andre ting framover tvangen, som han selv sier. Garasjen går først framfor helsen. Ja. Men jeg vet søren meg ikke etter hva jeg har sett og hørt fra han, om han noengang kan bli frisk. Han har slitt med dette i flere år. Og snart blir han 40, så. Anonym poster: dc334c70b0b6db2ce8593f5d12ccfa2d Ja, men når han begynner å rydde/sortere/romstere midt på natta (når mange med dagjobber sover) så betyr vel det at han har overskudd til det? Har man en "vanlig" døgnrytme der man står opp si 6-7 så blir man normalt trøtt nok til å få sove i 22-24 tiden og føler ikke for å romstere og rydde. Nå er jeg på ingen måte fagperson, men jeg vet at mange psykologer/helsepersonell anbefaler at man ikke avviker for mye fra en vanlig døgnrytme for ofte dersom man har psykiske lidelser. Og for å bli trøtt nok til "normal" tid er det bedre å starte med å stå opp tidligere, fremfor å forsøke å tvinge seg i seng når man ikke er trøtt. En del psykologer trekker også frem betydningen av dagslys, og i disse mørke høst -og vintertider så tror jeg det er mange som kan tjene på å få kommet seg litt ut på dagtid. At han gjør noe som å bygge garasje er vel i utgangspunktet fint? Vel og merke dersom det skjer på dagtid og ikke midt på natta. Endret 5. november 2012 av Capt. Obvious
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #19 Skrevet 5. november 2012 Han er en voksen mann. Han kan bestemme sin egen leggetid. Det eneste du kan gjøre er å prøve og prate med han om det, og se om han er så grei at han respekterer dine ønsker om at dere skal legge dere samtidig. Nettop, han er VOKSEN. Og bør vel da strengt tatt forstå viktigheten i å legge seg om kveldene og ikke oppføre seg som er trassig tenåring. Han er rett og slett umoden. Anonym poster: ab5f6bec673e11d09e8b471807bdb8fd 1
Gjest Gagaen Skrevet 5. november 2012 #20 Skrevet 5. november 2012 Når han har eg diagnose så bør dere nok søke hjelp hos fagfolk , få et felles møte og snakke om det .En diagnose skal IKKE være god nok grunn til å gjøre livet surt for de man er sammen med . Det meste kan gjøres noe med sjøl om man ikke er helt frisk .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå