Nettinettet Skrevet 5. november 2012 #1 Skrevet 5. november 2012 I 2012 er datingen på helt andre nivåer enn tidligere. Jeg som for 10 år siden skulle ønske vi datet mer, slik som i USA, har nå fått ønsket mitt oppfyllet. Med på det ønske fikk jeg også frustrerte mennesker, date-regler, komplikasjoner og usikkerhet. Det er ikke lenger, " skal vi finne på noe?" eller "henge litt sammen?" Det er en setting som er satt opp til at vi skal finne ut om vi passer sammen. Den hyggelige tiden vi tilbringer med hverandre blir en spørreundersøkelse eller et intervju. Man lytter til svarene og analyserer inne i hodet. Kan han passe med meg, kan hun passe med meg? Hvordan vil vi har det om 10 år? Hvor skal vi bo? Hva vil ungene si? Skal vi feire jul sammen? Hvor alvorlig blir dette neste gang? Kanskje hadde vi en ekstremt god kjemi når vi traff hverandre første gang. Kanskje hadde vi bare lyst til å være nær hverandre og ta på hverandre og kysse på hverandre. Men når intervju runden starter og vi stiller de konkrete spørsmålene vi lurer på så forsvinner hele romantikken. Man blir usikker, prøver å vise seg fra sine beste sider og man prøver å gi svar som man tenker vil tilfredstille den andre. Akkuratt som man gjør når man søker på en jobb, sånn har vi begynnt å søke etter kjæreste. Nettdatingen gjør det kanskje mer komplisert å finne en partner man har kjemi med utenfor nettet, men det sparer en kanskje for disse dumme spørsmålene hvis de er stillt fra før. Hvis det bare er kjemien det står på og ikke alt det andre. De andre kravene som vi vil at partneren skal fylle i 2012. Eller har dette med alder å gjøre? Jo mer bevisst på hva du er ute etter og jo mindre tid du har å "kaste bort" jo mer utsorterende blir vi? 9
Jellybean78 Skrevet 5. november 2012 #2 Skrevet 5. november 2012 (endret) Har lurt litt på dette selv.....om det er at alle faktorene som en syns er viktige er oppfyllt teller for alt,eller om en rett og slett skal bare kaste seg uti det enkelte ganger,at det liksom er nok at en "rett og slett bare liker en person godt". på ett reellt,langsiktig plan er nok alt dette med god økonomi,kjemi,felles holdninger, og slikt viktig......men syns liksom det blir veldig kynisk,kaldt og upersonlig å tenke slik hele tiden,noen av de beste opplevelsene jeg har hatt i livet har faktisk vært spontane,uplanlagte ting,så jeg liker å tro at 'sjansen/muligheten er alltid til stede' Endret 5. november 2012 av Jellybean78 1
Steinar40 Skrevet 5. november 2012 #3 Skrevet 5. november 2012 Det meste som kommer ifra USA er helt sinnssykt. Det er ikke for ingenting at så mange der bort må gå til psykolog. 2
Nettinettet Skrevet 5. november 2012 Forfatter #4 Skrevet 5. november 2012 Har lurt litt på dette selv.....om det er at alle faktorene som en syns er viktige er oppfyllt teller for alt,eller om en rett og slett skal bare kaste seg uti det enkelte ganger,at det liksom er nok at en "rett og slett bare liker en person godt". på ett reellt,langsiktig plan er nok alt dette med god økonomi,kjemi,felles holdninger, og slikt viktig......men syns liksom det blir veldig kynisk,kaldt og upersonlig å tenke slik hele tiden,noen av de beste opplevelsene jeg har hatt i livet har faktisk vært spontane,uplanlagte ting,så jeg liker å tro at 'sjansen/muligheten er alltid til stede' Kanskje dette også har en sammenheng med alle de som blir returnerende datere. De dater og så klarer de ikke å se om det ikke finnes noe bedre der ute, og så etter en stund kommer de tilbake med halen mellom bena.. Det var jo ingen bedre der ute.. Denne helgen har vært litt ekstrem fordi jeg har hatt så mange kunder som har vært på date og flere har følt seg så mislykket i ettertid fordi de følte de ikke kunne leve opp til forventningene til den de møtte.. Som daterådgiver blir det jo litt morsfølelse for disse menneskene og jeg blir litt lei meg når slikt skjer.. Disse menneskene er flotte kjæreste emner som bare treffer på mennesker som i mine øyne krever for mye.. Hun ene en kvinne i 40 årene, hadde møtt en mann i forrige uke og det sa bare pang. De hadde storkost seg og han hadde fortalt henne hvor fantastisk han synes hun var. Han følte seg så heldig over at han hadde fått muligheten til å bli kjent med henne og han inviterte henne på hytta si til helgen. Der ble alt bare helt feil. Hun følte at han intervjuet henne og det var ingen romantiske følelser i luften plutselig.
Gjest Tidssone Skrevet 5. november 2012 #5 Skrevet 5. november 2012 Hva koster egentlig en datingrådgivertime? Kanskje jeg burde hatt meg en.
Steinar40 Skrevet 5. november 2012 #6 Skrevet 5. november 2012 (endret) Hun ene en kvinne i 40 årene, hadde møtt en mann i forrige uke og det sa bare pang. De hadde storkost seg og han hadde fortalt henne hvor fantastisk han synes hun var. Han følte seg så heldig over at han hadde fått muligheten til å bli kjent med henne og han inviterte henne på hytta si til helgen. Der ble alt bare helt feil. Hun følte at han intervjuet henne og det var ingen romantiske følelser i luften plutselig. Og så? Det burde være mulig å forstå at man ønsker å finne ut om man kan passe i sammen i hverdagene, eller ikke, så fort som overhode mulig. Det er bare dumt å investere følelser i noen som man overhodet ikke passer i sammen med. Han sa det jo også; altså at "han følte seg så heldig over at han hadde fått muligheten til å bli kjent med henne." Legg da merke til ordet "kjent". Det dreier seg om mye mer enn bare romantikk faktisk. Romantikken kan komme senere når begge føler at dette kan fungere i praksis. Og hvis man egentlig bare ønsker ONS; så stikk heller ut på byen. Endret 5. november 2012 av Steinar40 1
Nettinettet Skrevet 5. november 2012 Forfatter #7 Skrevet 5. november 2012 Hva koster egentlig en datingrådgivertime? Kanskje jeg burde hatt meg en. Jeg har ikke funnet noen andre som driver med Daterådgivning i den grad som jeg gjør, men det finnes nok andre coatcher osv som også driver med daterådgivning som en del av tjenesten sin. Ellers så er det jo sjekkeskoler osv. Jeg tar ikke i mot nye kunder for øyeblikket
Gjest Tidssone Skrevet 5. november 2012 #8 Skrevet 5. november 2012 Jeg har ikke funnet noen andre som driver med Daterådgivning i den grad som jeg gjør, men det finnes nok andre coatcher osv som også driver med daterådgivning som en del av tjenesten sin. Ellers så er det jo sjekkeskoler osv. Jeg tar ikke i mot nye kunder for øyeblikket Jeg tenkte ikke å bruke deg. Jeg lurte på hva pris jeg kunne regne med.
Nettinettet Skrevet 5. november 2012 Forfatter #9 Skrevet 5. november 2012 Og så? Det burde være mulig å forstå at man ønsker å finne ut om man kan passe i sammen i hverdagene, eller ikke, så fort som overhode mulig. Det er bare dumt å investere følelser i noen som man overhodet ikke passer i sammen med. Han sa det jo også; altså at "han følte seg så heldig over at han hadde fått muligheten til å bli kjent med henne." Legg da merke til ordet "kjent". Det dreier seg om mye mer enn bare romantikk faktisk. Romantikken kan komme senere når begge føler at dette kan fungere i praksis. Og hvis man egentlig bare ønsker ONS; så stikk heller ut på byen. Tror du misforstår litt Steinar, men det er jo ikke så rart for du dater jo ikke selv
Nettinettet Skrevet 5. november 2012 Forfatter #10 Skrevet 5. november 2012 Jeg tenkte ikke å bruke deg. Jeg lurte på hva pris jeg kunne regne med. Rådgivningstimer ligger på alt mellom 500 - 750 pr time, men det varierer også fra rådgiver til rådgiver.
Gjest Tidssone Skrevet 5. november 2012 #11 Skrevet 5. november 2012 Rådgivningstimer ligger på alt mellom 500 - 750 pr time, men det varierer også fra rådgiver til rådgiver. Den er grei. Takk!
Steinar40 Skrevet 5. november 2012 #12 Skrevet 5. november 2012 Tror du misforstår litt Steinar, men det er jo ikke så rart for du dater jo ikke selv Hva misforstår jeg sa du? Jeg er mann, og for meg er romantikk veldig enkelt. Er hun attraktiv i mine øyne så er romantikken i boks! Så enkelt Kvinner derimot må "tas med storm" og "vines og dines" osv osv. Masse skuespill ifra mannens side er liksom nødvendig først. Nei, der har dere kvinner faktisk mye å lære av oss mannfolk 1
Nettinettet Skrevet 5. november 2012 Forfatter #13 Skrevet 5. november 2012 Hva misforstår jeg sa du? Jeg er mann, og for meg er romantikk veldig enkelt. Er hun attraktiv i mine øyne så er romantikken i boks! Så enkelt Kvinner derimot må "tas med storm" og "vines og dines" osv osv. Masse skuespill ifra mannens side er liksom nødvendig først. Nei, der har dere kvinner faktisk mye å lære av oss mannfolk Innlegget handler om hvordan vi ikke lenger bare nyter og lever men kategoriserer og graver for å se om vi passer sammen så fort. Hvis du leser det jeg skrev om denne kvinnen så opplevde hun nettopp dette ved at han overrøste med romantikk og følelser første gang de traff hverandre og i tiden etter frem til neste møte, da var det som om intervju knappen ble slått på fordi de da måtte finne ut om de passet sammen ut i fra kravlisten. Hadde de bare fortsatt å føle hadde de nok hatt noen flotte dager sammen på hytta. Presset ødelegger.. Ja jeg er enig med deg at det er viktig å finne ut om man passer sammen, men jeg mener at man bør vektlegge hvordan man føler det når man er nær hverandre og ta det praktiske etterhvert. Han har forrøvrig kontaktet henne i kveld og fortalt at han angrer på hvordan han var på turen deres og at han så så alvorlig på det. Den følelsen han fikk første gang han møtte henne er der fortsatt og de skal nå gi det en ny sjanse.. uten intervjuer!
Nettinettet Skrevet 5. november 2012 Forfatter #14 Skrevet 5. november 2012 Den er grei. Takk! Bare hyggelig
Steinar40 Skrevet 5. november 2012 #15 Skrevet 5. november 2012 (endret) Innlegget handler om hvordan vi ikke lenger bare nyter og lever men kategoriserer og graver for å se om vi passer sammen så fort. Hvis du leser det jeg skrev om denne kvinnen så opplevde hun nettopp dette ved at han overrøste med romantikk og følelser første gang de traff hverandre og i tiden etter frem til neste møte, da var det som om intervju knappen ble slått på fordi de da måtte finne ut om de passet sammen ut i fra kravlisten. Hadde de bare fortsatt å føle hadde de nok hatt noen flotte dager sammen på hytta. Presset ødelegger.. Ja jeg er enig med deg at det er viktig å finne ut om man passer sammen, men jeg mener at man bør vektlegge hvordan man føler det når man er nær hverandre og ta det praktiske etterhvert. Han har forrøvrig kontaktet henne i kveld og fortalt at han angrer på hvordan han var på turen deres og at han så så alvorlig på det. Den følelsen han fikk første gang han møtte henne er der fortsatt og de skal nå gi det en ny sjanse.. uten intervjuer! Grunnen til at det nesten må bli sånn i dagens samfunn er at riskene er altfor store. Det er med andre ord altfor stor sannsynlighet for at et nytt forhold kommer til å gå til helvete. Noe som koster mye når man ikke er tenåring lenger. Før i tia var det mye enklere fordi at man da visste at samlivsbrudd var lite sannsynlig. Og dermed føltes det da altså mye mindre risikabelt å satse og ta en sjanse. Skjønner du? Endret 5. november 2012 av Steinar40
Nettinettet Skrevet 5. november 2012 Forfatter #16 Skrevet 5. november 2012 Grunnen til at det nesten må bli sånn i dagens samfunn er at riskene er altfor store. Det er med andre ord altfor stor sannsynlighet for at et nytt forhold kommer til å gå til helvete. Noe som koster mye når man ikke er tenåring lenger. Før i tia var det mye enklere fordi at man da visste at samlivsbrudd var lite sannsynlig. Og dermed føltes det da altså mye mindre risikabelt å satse og ta en sjanse. Skjønner du? Det føltes mindre risikabelt er nok stikkordet.. at et forhold mest sannsynlig vil gå til helvete er nok mer i ditt hodet enn i så mange andre sitt.. Hvis man bare begynner å nyte de gode følelsene man har når man er sammen med en person og tar noen sjanser tror jeg mange fler vil finne kjærligheten enn de gjær nå..
Papirbit Skrevet 5. november 2012 #17 Skrevet 5. november 2012 - dårlig kommunikasjon - urealistiske forventninger -frykt tenker jeg,men aner virkelig ikke.. 2
Steinar40 Skrevet 5. november 2012 #18 Skrevet 5. november 2012 Det føltes mindre risikabelt er nok stikkordet.. at et forhold mest sannsynlig vil gå til helvete er nok mer i ditt hodet enn i så mange andre sitt.. Hvis man bare begynner å nyte de gode følelsene man har når man er sammen med en person og tar noen sjanser tror jeg mange fler vil finne kjærligheten enn de gjær nå.. Nei, det var mye mindre risiko tidligere fordi samlivsbrudd var uvanlig. Og det er mange som har brent seg på dette problemet i dag, og derfor er en sterkt økende måte å gardere seg på; det å bli sær-boere. Og det kan jeg godt forstå.
Nettinettet Skrevet 5. november 2012 Forfatter #19 Skrevet 5. november 2012 Nei, det var mye mindre risiko tidligere fordi samlivsbrudd var uvanlig. Og det er mange som har brent seg på dette problemet i dag, og derfor er en sterkt økende måte å gardere seg på; det å bli sær-boere. Og det kan jeg godt forstå. Jeg har i alle disse årene ikke sett det problemet i det hele tatt. Det er ikke så mange som tenker som deg Det handler mer om det presset mange føler om å ikke velge feil tror jeg. Det har ikke noe med et eventuelt brudd og penger å gjøre, men det at de begynner å komme opp i åra og ikke har så mye tid å miste.
Nettinettet Skrevet 5. november 2012 Forfatter #20 Skrevet 5. november 2012 - dårlig kommunikasjon - urealistiske forventninger -frykt tenker jeg,men aner virkelig ikke.. Jeg tror frykt og urealistiske forventinger er noe av essensen ja. Man tror (spesiellt pga nettdating) at man bare kan velge og vrake. Jeg betegner nettdating som en godtepose hvor man hele tiden leter etter noen mer spesiellt eller bedre.. Frykten for å bli såra eller få avslag ligger også som et hinder for mange..analyserer og tenker og glemmer å føle.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå