AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #1 Skrevet 5. november 2012 Hei. Jeg er ca 15kg overvektig, og lurer på dette med trening. Noen sier at jeg burde trene kondisjon og utholdenhet for å forbrenne mer, andre mener jeg burde trene styrke isteden. Blir litt forvirret. Har også hørt at "Det hjelper ikke trene styrke, når det er fettet du skal ha bort" mens andre sier "muskler spiser fett, så fokuser på styrketreningen". Hva mener dere KG? Anonym poster: 6103015c6c19c2442ab9a851c8da8197
Rubies_ Skrevet 5. november 2012 #2 Skrevet 5. november 2012 Begge deler? Forøvrig tror jeg at jeg ville begynt med utholdenhetstrening.
Gjest barista Skrevet 5. november 2012 #3 Skrevet 5. november 2012 Det vil være lurt å fokusere på begge. Tren 4 ganger i uken, 2 ganger kondis og 2 ganger styrke. Det har jeg fått anbefalt av min personlige trener. Du vil raskere gå ned i vekt av å trene kondis, fordi du ila. en kondisøkt på en timestid forbrenner kjapt 500 kcal, samme tidsrom med styrkeøkt vil du forbrenne 100-150 kcal. Du vil altså forbrenne 400 kcal mer per økt med kondis enn styrke, og med 4 økter i uken prater vi om 1600 kcal. 1 kg = 7000 kcal. Du vil da i teorien forbrenne bort 1 kg i mnd alene på trening. Likevel er det svært viktig å trene styrke, jo mer styrke du har jo mer økter basalforbrenningen din (hvileforbrenning). La meg gi deg ett eksempel: Jeg veide xx kg Januar 2010, og veide meg igjen August 2012. Min vekt er nøyaktig den samme, men etter en analyse har jeg funnet ut at min hvileforbrenning er høynet. Du vil altså gå kjappere ned i vekt av ren kondis, men kroppen bygges sterkere av styrke og forbrenner mer. Det er veldig viktig å ikke miste muskelmasse, og derfor anbefales en balanse mellom styrke og kondisøkter.
Gjest barista Skrevet 5. november 2012 #4 Skrevet 5. november 2012 Kondis trenger heller ikke å være saltimer, eller intervaller på mølla. Dette kan være sykkel og gåturer også :-)
Capt. Obvious Skrevet 5. november 2012 #5 Skrevet 5. november 2012 En kombinasjon er alltid tingen. Om du ikke har trent før så ville jeg begynt rolig, og jeg syntes 4 ganger i uka for en uten grunnlag er i overkant mye. Jeg vil si at en 2-3 økter de første ukene for å legge litt grunnlag er nok hvis det er en mer varig endring man søker. Ser altfor mange som begynner for hardt blant bekjente, greier det en stund, men så sprekker fordi de ikke får restituert skikkelig mellom øktene (og blir litt utmattet) og/eller ikke greier å holde motivasjonen oppe. Om man ikke trener fra før, så er det ganske drastisk å gå rett fra 0 til 4 treninger per uke både med tanke på (det manglende) grunnlaget og det faktum at man plutselig får 4 avtaler til i kalenderen per uke.
Gjest *Maja* Skrevet 5. november 2012 #6 Skrevet 5. november 2012 Finn en treningsform du trives med og gå i kaloriunderskudd så vil du uansett gå ned i vekt. Når det er sagt så vil kardio som jogging brenne fettet mer effektivt og raskere enn styrke. Men muskler brenner fett hele døgnet så derfor er det lurt å ha grei muskelmasse så forbrenningen holdes vedlike. Feilen mange slankere gjør er å trene masse kardio og spise for lite slik at de tærer på muskelmassen. Det vil igjen føre til at forbrenningen vil gå ned og en ofte blir seende mager ut fremfor tonet og trent.
Lista Skrevet 5. november 2012 #7 Skrevet 5. november 2012 Det vil være lurt å fokusere på begge. Tren 4 ganger i uken, 2 ganger kondis og 2 ganger styrke. Det har jeg fått anbefalt av min personlige trener. Du vil raskere gå ned i vekt av å trene kondis, fordi du ila. en kondisøkt på en timestid forbrenner kjapt 500 kcal, samme tidsrom med styrkeøkt vil du forbrenne 100-150 kcal. Du vil altså forbrenne 400 kcal mer per økt med kondis enn styrke, og med 4 økter i uken prater vi om 1600 kcal. 1 kg = 7000 kcal. Du vil da i teorien forbrenne bort 1 kg i mnd alene på trening. Likevel er det svært viktig å trene styrke, jo mer styrke du har jo mer økter basalforbrenningen din (hvileforbrenning). La meg gi deg ett eksempel: Jeg veide xx kg Januar 2010, og veide meg igjen August 2012. Min vekt er nøyaktig den samme, men etter en analyse har jeg funnet ut at min hvileforbrenning er høynet. Du vil altså gå kjappere ned i vekt av ren kondis, men kroppen bygges sterkere av styrke og forbrenner mer. Det er veldig viktig å ikke miste muskelmasse, og derfor anbefales en balanse mellom styrke og kondisøkter. 100-150 kalorier per time styrketrening?? Den styrketreninga må i så fall bestå av å løfte en tom brusflaske opp og ned.
Keika Skrevet 5. november 2012 #8 Skrevet 5. november 2012 Å gå ned i vekt er simpelthen enkelt.. du må forbrenne flere kalorier enn du får i deg i løpet av dagen. Dog er det vanskeligere i praksis. Det viktigste å se på når Zumba skal ned i vekt er kostholdet. Spis ofte og lite. Spis sunt, fiberrikt og unngå søtsaker. Når det gjelder styrketrening er dette anbefalt fordi muskler har innvirkning pølse forbrenningen din. Altså mer muskler høyere forbrenning! Men muskler veier mer den fett slik at vektnedgangen kan gå sent om du trener mest styrke. Derfor bør du aller helst ha fokus på kondis, eller kardio! Jeg ville ha trent tre dager med kardio og to dager med styrke. Pass på så du trener skikkelig med styrke. Ha på vekter. Du vil utfordre musklene og få større muskler.. ikke vedlikeholde de. Så du må presse deg! Ha fokus på basisøvelser. (De trener store muskelgrupper og flere om gangen). Slapp av... en blir ikke seende ut som en mann, slik som mange gjenger tror hehe... Ha en balanse mellom kosthold, kardio og styrke. Hovedfokus? Kosthold Trening? Først kardio men effektiv styrketrening når du gjennomfører det! Du kan lese mye om trening på fitness bloggen så må en prøve seg frem! Anbefaler å veie det en dag i uken, på morgenen og med samme mengde klær. I tillegg måle cm rundt armer, bryst, midje, lår og legg. Den uka du ikke har gått ned i kg har du gått ned i cm da slipper du å bli frustrert av å ikke ha gått ned. Står begge stille to uker på rad så når du i deg for mye kalorier..
Keika Skrevet 5. november 2012 #9 Skrevet 5. november 2012 Hahaha.. se bort fra alle stedene min auto korrekt har prøvd å hjelpe til flotters hah
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #10 Skrevet 5. november 2012 Tusen takk dere! Nå ble jeg litt mer kunnskapsrik idag og En ting jeg lurer på. Si jeg spiser 1300 kcal om dagen, MÅ jeg da forbrenne 1400kcal om dagen for å gå ned i vekt, eller hvordan funker det? Forresten, jeg trener 4 dager i uken, var treningsnarkoman før litt ting skjedde og jeg la på meg 20 kg på et par år, så musklene ligger vell under fettet der et sted. Går jeg fortere ned i vekt siden kroppen min har vært slank for noen år siden? Anonym poster: 6103015c6c19c2442ab9a851c8da8197
Rubies_ Skrevet 5. november 2012 #11 Skrevet 5. november 2012 Tusen takk dere! Nå ble jeg litt mer kunnskapsrik idag og En ting jeg lurer på. Si jeg spiser 1300 kcal om dagen, MÅ jeg da forbrenne 1400kcal om dagen for å gå ned i vekt, eller hvordan funker det? Forresten, jeg trener 4 dager i uken, var treningsnarkoman før litt ting skjedde og jeg la på meg 20 kg på et par år, så musklene ligger vell under fettet der et sted. Går jeg fortere ned i vekt siden kroppen min har vært slank for noen år siden? Anonym poster: 6103015c6c19c2442ab9a851c8da8197 Nei, du må ikke forbrenne 1400 kcal for å gå ned i vekt. Husk at kroppen din forbruker energi av seg selv. I de daglige aktivitetene du gjør, og for å holde kroppen i gang rett og slett. Kroppen bruker jo f.eks. energi på å fordøye mat, osv. Du kan regne ut din BMR og se hvor mange kalorier du trenger i løpet av en dag
Gjest *Maja* Skrevet 5. november 2012 #12 Skrevet 5. november 2012 (endret) 1400-1500 kalorier er anbefalt inntak med trening for å gå ned i vekt. Kroppen trenger minst 1000 kalorier bare for at indre organer skal fungere optimalt og de resterende 500 kaloriene skal gå til vedlikehold av muskler, gi deg energi og holde deg gående og ikke bli slapp og sliten. Så du skal ikke gå ned mer i kaloriinntaket enn 14-1500 kalorier Endret 5. november 2012 av *Maja*
AnonymBruker Skrevet 5. november 2012 #13 Skrevet 5. november 2012 Nei, du må ikke forbrenne 1400 kcal for å gå ned i vekt. Husk at kroppen din forbruker energi av seg selv. I de daglige aktivitetene du gjør, og for å holde kroppen i gang rett og slett. Kroppen bruker jo f.eks. energi på å fordøye mat, osv. Du kan regne ut din BMR og se hvor mange kalorier du trenger i løpet av en dag Har lastet ned en app, den sa jeg trengte ca 1390 kcal for å gå ned 1 kilo i uken, men går jeg ned 1 kilo i uken kun med å spise disse kcal? Har satt at jeg er "normal aktiv" når jeg måtte fylle inn opplysninger, så da regner den vell ut etter dette tenker jeg. 1400-1500 kalorier er anbefalt inntak med trening for å gå ned i vekt. Kroppen trenger minst 1000 kalorier bare for at indre organer skal fungere optimalt og de resterende 500 kaloriene skal gå til vedlikehold av muskler, gi deg energi og holde deg gående og ikke bli slapp og sliten. Så du skal ikke gå ned mer i kaloriinntaket enn 14-1500 kalorier Takk for svar. Skjønner ikke helt dette med inntak av energi og bruk av energi. Om det skal gå opp i opp eller hvordan det her. Skal ikke være lett. Har glemt alt fra jeg var yngre. Anonym poster: 6103015c6c19c2442ab9a851c8da8197
Gjest barista Skrevet 6. november 2012 #14 Skrevet 6. november 2012 Det er anbefalt at du ligger mellom 500-1000 kcal i underskudd for å ha en god og stabil vektnedgang. 1 kg fett = 7000 kcal. Dvs. at dersom du ligger 1000 kcal i underskudd hver dag, vil du i teorien gå ned 1 kg/uken. Grete Roede, vektklubben og lignende anbefaler aldri, aldri at du går under 1300 kcal fordi viktige organer trenger det. Da er det også anbefalt at du "spiser" opp deler av dine treningskalorier. Dvs. Dersom du spiser 1300 kcal, og trener 500 kcal bort, så vil det være lurt å fylle på minst 200-300 kcal til den aktuelle dagen. Jeg ville aldri trent aktivt å ligget under 1500 kcal. Selv tok jeg en inbody kroppsanalyse med personlig trener, for å få en pekepinne i hvordan jeg lå ann helsemessig. Iflg. denne ligger jeg på en basalforbrenning på 1500 kcal, så det ligger jeg på daglig. De dager jeg trener hardt (altså cardio, kondis), legger jeg i tillegg til en banan og proteinshake (200-300 kcal). Dager jeg trener styrke hiver jeg også i meg banan og shake, men det er beregnet mer inn i mitt kalori regnskap. Ved å spise disse 1390 kcal så vil du gå ned ca. 1 kg. i uken. Hverken apper eller analyser er eksakt, men de gir en pekepinne. Jeg hadde holdt meg fint på 1400 kcal. (bare vær obs på at endel apper regner med treningen dersom du legger den til. Altså, dersom du har spist 1000 kcal klokka 6 i kveld, også hiver du inn at du har jogget 30 min, så vil det plutselig stå at du bare har spist 700 kcal f.eks., fordi den trekker bort treningskaloriene). Også hvis du har lagt inn degselv som normal aktiv, så har den tatt utgangspunkt i at du har en semi aktiv jobb (ikke kontor), og/eller at du trener litt (går ett par turer ila. uka), det varierer litt fra app til app, og hvordan de ser/regner på det. Mange av oss jenter (spesielt) gjør feilen om å spise for lite, og går derfor ikke ned i vekt fordi vi ikke gir nok næring til kroppen, blir sløve, og går i gang med for mye trening, slik at vi er slappe resten av dagen. Kjenner flere som har ligger på ett sykt kaloriunderskudd og ikke gått ned særlig, men med en gang de øker matinntaket, så raser de ned i vekt. Du vil nok ikke gå kjappere ned i vekt fordi du er "slank under der", men dersom du var godt trent tidligere, vil du kunne kjappere komme tilbake i form. Altså, trent, ikke slank. F.eks. Dersom du to stk er blir syke, og må holde seg unna all aktivitet i 1 år. en av disse er godt trent fra før, den andre er ikke. Så vil begge etter sykdommen starte med trening. Selv om de trener like ofte og spiser likt, så vil den personen som var trent fra før av komme raskere tilbake. Men dette har ingenting med slankhet å gjøre, men muskler og trening.
Keika Skrevet 6. november 2012 #15 Skrevet 6. november 2012 Jeg tror ikke du skal tenke så mye på hvor mange kalorier det er i alt. Men skaffe deg gode rutiner. Les litt om hva som er sunt og variasjoner andre driver med. Dog er det noen basis prinsipper du kan følge: * Spis frokost, lunsh, middag og kvelds. Få med noen mellom måltider i mellom. *ALDRI la det gå mer enn 4 timer mellom hvert måltid. Helst tre timer er best. (da holder du forbrenningen oppe.) * Et måltid bør bestå av masse grønnsaker. Hvorfor? Fordi det gjør deg mer mett!! Ikke fordi det skal være så sunt. Men spiser du en brødskive og grønnsaker som paprika og agurk til så sier det seg at det er bedre enn å spise to brødskiver med pålegg * Middagstallerken kan du dele i 4. 1/4 består av kjøtt., 1/4 av potet/ris/pasta/ osv. (dette kan du kutte ut om du ønsker å følge ett lavkarbo, eller bytte ut med fiberpasta osv. Men i et langtidsperspektiv så trenger du også karbohydrater! Og oddsen for å holde seg unna disse produktene resten av livet er minimale:) ) og til slutt 2/4 av grønnsaker. (igjen "gratis" metthetsfølelse) * bestem deg på forhånd hvor mye du skal kunne spise når du skal i bursdag og hold deg til planen. * kjøp inn din egen godteriskål du kan ha i helgen. Det er for optimistisk å tro at en holder seg unna alt hele helgen. Med en plan sprekker du ikke. * de første to ukene så unngår du tyggis og pastiller. Dette fordi du skal avvenne deg selv med at munnen har noe å tygge på hele tiden. Dermed blir du ikke like fort sulten Ved å lese litt rundt på nettet over hva folk spiser så kan du få litt "partytriks" som jeg kaller det. For eksempel kan du spise tre havreknekkebrød i stedet for en brødskive... men påleggsmengden skal ikke øke Dermed blir hjernen lurt fordi måltidet varer lengre. kroppen får mer å jobbe med, mer fiber. I begynnelsen gjør du små endringer og ser hvordan det går. Går du ikke ned, så spiser du for mye. Går du opp, så spiser du for mye. Tenk at du skal klare å leve med denne forandringen resten av livet. Du skal ikke leve under et regime! Masse lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå